Sånn ellers, dere husker det nye Wolfenstein-spillet, som... ikke det? Vel, det kom ut et nytt Wolfenstein-spill for ikke så lenge siden, og det var skikkelig meh. Uansett, jeg ble litt overraska over at de i det hele tatt har gitt det ut i Tyskland, men det har de nå gjort - så klart med alt av hakekors og referanser til Nazi-Tyskland fjernet. Eller... alt? Nei! Ett enkelt lite hakekors gjør fortsatt motstand!
Det der er da et bilde fra den tyske versjonen. På grunn av det hakekorset der har
utgiveren trukket spillet fra tyske hyller. Jeg veit ikke, kanskje det er billigere enn å måtte betale for brudd på anti-nazi-loven eller hva det nå er.
Uansett: Dæven for en megahit Wolfenstein ble, dere.
Edit:
En tysk spillside har gått gjennom EU-versjonen og den tyske versjonen og notert forskjellene. Interessante saker, om enn bare for å se hvor komplett absurd den tyske utgaven ser ut. Jeg er fascinert av tyskernes holdning til krigen, merker jeg. Jeg forstår at de vil unngå å trivialisere Hitler og nazismen, men
det der skjedde faktisk. Jeg er nå av den oppfatning at større åpenhet er med på å ufarliggjøre. Wolfenstein handler tross alt om å drepe slemmingene. Men men.