Spillfisletråden

  • Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato
Grud, nå må jeg se den episoden for jeg kjøpte og den dritten og hadde helt glemt det. Det skytespillet med zombieninjaer og samuraier var dog tøft.
 

Terje

mostly harmless
AVGN ser på Amiga CD32, og den konsollen ... var noe dritt.

Nja ok, det systemet hadde sine problemer men det er grunner. Det er flere store feil i presentasjonen hans, han antyder at konsollen ene og alene var grunnen til at Commodore gikk konk men sannheten er at Commodore hadde sirkla avløpet en god stund alt. Og at konsollen bare var til salgs i åtte måneder er fordi... Commodore gikk konk. Den solgte faktisk relativt bra i de åtte månedene, men det var ikke nok.

Commodore fremskyndet lansering av CD32 nettopp i et forsøk på å redde selskapet. Den skulle ikke kommet ut før året etter. Nettopp derfor er spillutvalget så elendig, spillprodusentene fikk ikke noe forvarsel om fremskyndingen og ble tatt på senga. Så de aller fleste spilla på CD32 er blåkopier av Amiga 1200 spill, med litt ekstra greier lagt til som et CD-lydspor og en bedre intro eller noe. Men sjelden det engang. Så nesten ingen av spilla utnytta formatet ordentlig, det var bare spill som opprinnelig fikk plass på et par disketter gitt ut på en CD-plate. Utviklingen av den nye generasjonen spill som skulle dra nytte av formatet var bare såvidt påbegynt og skulle ikke være klare før konsollens opprinnelige lansering. Istedet kom den plutselig ut i september året før, og utgivere kastet seg rundt for å ha et eller annet klart til julesalget. Der er grunnen til konsollens skuffende bibliotek.

Det stemmer jo at Commodore satt i dyp gjeld til det offentlige i USA og fikk ikke importere noe før det var ordnet opp i. Så konsollene som var tiltenkt det amerikanske markedet satt og råtnet på et lager på Filippinene. Hadde de fått lansert der også med et bedre egnet spillutvalg så kanskje det hadde hjulpet. Den solgte 100.000 enheter i Europa på det drøyt halve året den var tilgjengelig, ingen heidundrende suksess akkurat men heller ikke et dårlig tall for den perioden. Hadde Commodore ikke allerede vært ute å sykle og lansert den riktig så ville den mest sannsynlig gjort det ganske greit.

Jeg vil ikke gå nærmere inn på hvorfor Commodore gikk under, det er en lang og ganske sinnsyk historie. La det bare være sagt at ledelsen og styret var en gjeng steine apekatter. Det er vanskelig å fatte de hårreisende dumme avgjørelsene de tok etter at den opprinnelige lederen forlot skuta midt på åttitallet. De hadde overhodet ikke greie på hva de drev med, var bare et styre satt sammen av investorer bestående av tannleger og jeg husker ikke hva. Kom rett ut fra jappetiden, ordna eget luksusfly til firmet som de tura rundt med og flytta hovedkontoret til Bahamas. Det gjorde riktignok flere amerikanske selskap fordi det var et skattesmutthull involvert, men likevel. Det er helt på trynet. Jeg kan anbefale noen bøker om man vil lese om det, det er bra saker om man er interessert. Du har Commodore - The Inside Story av David Pleasance som leda Commodore UK og var den eneste intelligente fyren i ledelsen til hele selskapet. Han har omtrent alene æren for at Amiga gjorde det så bra i Europa som den gjorde og ikke floppa så katastrofalt som i USA, nettopp fordi han ga totalfaen i føringene han fikk fra USA og gjorde sin egen greie. En annen bok i flere bind er Commodore - A Company on the Edge av Brian Bagnall. Den går i detalj om hele Commodores historie og legger grundig ut om nøyaktig hvorfor ting gikk som det gikk, hvordan de gikk fra suksess til suksess i begynnelsen og utkonkurrerte de andre. For så å snu på en femøring og stupe like hardt. Den snakker med mange av folka som jobba der, og man lærer og en hel del om konkurrentene også som for eksempel Apple som det viser seg har hatt en tendens til å skryte opp sin rolle i utviklingen en del i ettertid. Meget interessant bok om man har sans for emnet.

Men øh, ja. Kul video da, men han vet ikke så mye som han gir inntrykk av.
 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Edit: Nei, jeg tar det tilbake. Jeg så bare de første ti minuttene før jeg skrev det over. Etter å ha sett resten så er det åpenbart for meg at han har funnet frem en del av det verste rælet som er å finne bare for å ha noe å hate på. Et par av spilla som er genuint bra bare hopper han kjapt forbi med en kommentar om en tilfeldig ting han synes er teit. "Graving? Kjedeliiiig!". Sorry ass, det der var en ræva video full av faktafeil.

Urk. Og så trykka jeg feil da jeg bare ville redigere eller noe. Glem det.
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg vil betale for å se/høre Terje gjøre det samme med Commodore som LGR gjorde med McAfee.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
lol hu som går med puppene framme obvs
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Kan ikke noen bare fikse denne til meg?
 
Så Sega Mega Drive Collection slippes til Switch på fredag og for bare 289 spenn får man 50 stort sett knallbra klassikere. Selv har jeg hatt denne på Steam en god stund og titta akkurat i workshopen. Tanken var at det kanskje var noen kule mods og hacks til spilla. Det er det riktignok, men stort sett slenger folk ut ROMer av helt andre spill. Testa akkurat Moonwalker og det funka perfekt.
Åssen i helvete har ikke Sega oppdaga dette ennå? :woomy:
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg spilte PC-versjonen til døde da jeg var kid iallfall! Det er nok det spillet som er mest tro til filmen siden du har en første del hvor du har tid på deg til å sette ut feller, mens i del to blir du invadert av Harry og Marv og må lede dem gjennom fellene og i enkelte tilfeller aktivere dem manuelt. Sikkert den eneste versjonen hvor du får bruke rifla og (det ble nok for heftig for Nintendo).
 

Terje

mostly harmless
Ja, og Amiga versjonen er ganske lik den. De to er laga av samme utvikler mens konsollversjonene var noen andre. De ble langtfra sett på som gode spill selv da de kom ut. Om man går ut fra datidens spillblader så ble disse to anmeldt med lavere score enn konsollversjonene. Jeg prøvde bare Amiga versjonen, men jeg står ved min kommentar.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spilte den masse jeg også. Litt fordi det skorta på noe annet å spille, men detaljer. Uansett, husker jeg ble helt slått i bakken over at jeg fant ut at hvis jeg hoppa og så nitrykka på en av F-tastene (F3?) så landa aldri Kevin, med andre ord kunne du fly over alt og unngå alle feller og fiender. Jeg hadde hacka mitt første spill og var stoltere enn en hane.