Spillmaker Threaden

#1
På slutten av 90 tallet og og inntil 2001 lagde jeg en rekke spill på pcen, med program som The Game Factory og Click n' Create. Jeg husker også på den tiden var det store communities og spillsider dedikert til disse programmene, med massevis av spill som folk hadde laget. Plutselig forsvant sidene, og jeg mistet helt begrep på hva andre folk hadde laget, så jeg tenkte at kanskje noen har holdt på med det samme her, eller vet om sider som omhandler det?

Hadde også vært kult om folk som hadde laget spill kunne linket til dem her, var igrunn jævlig morsomt å lage spill..
 
#3
Nå har ikke jeg testet GameMaker som du linket til der, men jeg skimnet Script-programmering og sånt, og det blir jo seff vanskelig å sette seg inn i. Når jeg lagde spill var det med The Game Factory og Click N Create, som ikke har noe scriptgreier i seg...Nå er disse riktignok ganske gamle (98' elno), men man kan gjøre mye kult med de...Jeg kan sikkert legge det opp engang, er jo ikke akkurat i salg lengre.
 
#4
Opprinnelig skrevet av bj0nniz@18.04.2004, 22.17
Nå har ikke jeg testet GameMaker som du linket til der, men jeg skimnet Script-programmering og sånt, og det blir jo seff vanskelig å sette seg inn i. Når jeg lagde spill var det med The Game Factory og Click N Create, som ikke har noe scriptgreier i seg...Nå er disse riktignok ganske gamle (98' elno), men man kan gjøre mye kult med de...Jeg kan sikkert legge det opp engang, er jo ikke akkurat i salg lengre.
Det hadde vært kult vettu! :p
 
#7
Har prøvd meg litt på RPG Toolkit og det virker i grunnen veldig enkelt, men jeg har ikke satt meg så godt inn i det ennå. Grafikken er Snes aktig så det er ikke noe veldig supre saker, men grafikk har da heller aldri hvert så viktig i RPG spill.

Rpg Toolkit kan lastes ned HER! :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Jeg drev og lekte meg med Games Factory før i tiden, før jeg gikk over til "ordentlig" programmering.
Det eneste halvbrukbare som kom ut av den perioden er et teit lite skytespill jeg valgte å kalle Snake 3 Arena (høhøhø). Last ned hvis du har lyst, det er et helt greit 2-player-deathmatch-spill med tre baner. Jeg fikk også lov til å bruke to geniale houselåter laget av den geniale norske housemusikeren Mental Overdrive i spillet, og disse finner du her. Når du går lei av disse, kan du jo bruke den innebygde MP3-spilleren til å dundre igang dine egne låter.

Edit: Øhm... later til at MP3-ene er blitt slettet. Vet ikke hvorfor. Nuvel.
 
#9
lager et spill med rpg maker sammen med en kompis.
Vi har brukt ganske lang tid, men det ække så mange minutters gameplay enda...
 
#10
Jeg har begynt med utallig forskjellige GamesFactory spill, men har aldri

tatt meg tid til å bli ferdig med noen. Nå har programmet klikka, og selv de minste spill

lagger noe sinnsykt.

Det siste spillet jeg holdt på med var et spill basert på

Futurama og det ble faktisk nesten litt bra. Problemet er at Games Factory er så gammelt at

det takler så lite. Vel, dere kan jo dømme selv: <a

href='http://home.online.no/~nilsen47/futuramaspill.zip' target='_blank'>Futurama

spillet mitt</a>

Vær oppmerksom på at det ble lagd på den tiden da engelsken min ikke

var så veldig stødig. Og at spillet ikke er ferdig.

<a

href='http://www.create-games.com' target='_blank'>Her er forresten en bra side for folk

som liker å holde på med The Games Factory o.l</a>
 

Kilik

Lokal moderator
#11
For folk som ikke har programmert før anbefaler jeg DarkBasic. Den absolutt

enkleste måten å jobbe med 2D og 3D-spill uten å ha noen programmeringskunnskaper fra før.

Det bygger på et svært enkelt programmeringsspråk som det er lett å lære seg. Kan sees på

som en mellomting mellom program som GamesFactory og profesjonell

spillprogrammering.

Mini-golf spill laget i DarkBasic:



Personlig (har jobbet noen år med Java)

planlegger jeg å lære meg C++ og OpenGL ganske snart...
 
#17
For lenge, lenge siden, og litt lenger siden holdt jeg på med Games

Factory. :p Lagde

faktisk et par dritråe spill. De fleste spillene hadde tendenser til å bli litt vanskelige.

:doh: