Spillsjangre som du elsker...

Ah, for ett spennende emne. Ett emne hvor man diskuterer sine favoritt-sjangre og disser andres. Ett emne som bidrar med mye konstruktivt og fint. Ett emne som er for meg og for deg. Og for deg, og for deg, og for deg. Ja, hele bunchen.
Så la meg begynne...

RPG: Ett mer interessant sjanger skal man lete lenge etter. Fins jo flere forskjellige typer, da. Men, favoritten er vel denne omgangsbaserte rollespillet. Det er fordi det er så lett å slå bosser og sånt, hvis man er tålmodig med å lete etter svakere fiender å banke opp først. Man kan jo også la bli litt vanskeligere å slå bossene ved å møte minimalt med fiender før bossene. Og, også det å lete etter sjeldne items og sånt er spennende. Tenk om man finner det sverdet med superkrafig spesial-angrep.

ActionRPG: Spill som PaperMario og BatenKaitos har gjordt meg til en fan av sjangeren. Å være delaktig i angrepsstyrken is inspiring. Ellers, er grunnene til å like denne sjangeren den samme som på RPG. GauntletLegends til N64 er heller ikke så verst i multiplayer-modusen. Men, denne mangler utforsker-delen som på de andre rollespillene. Baldur'sGate er heller ikke så verst i to-player-modusen. Synd at det ikke går ant å spille det flere enn to stykker samtidig.

Sub-racing: Ett sjanger som Nintendo er eksperter på. Er vel ikke ett eneste sub-racer fra andre selskaper som er like gode som Nintendos. Dette er vel sjangeren med mest variasjon (egentlig ikke, men jeg måtte bare si det) i. MarioKart-serien, DiddyKongRacing og F-Zero-serien har gjordt meg til en fan av sjangeren. Så herlig det er å suse i mål til første plass i over 1000km/t. Eller, å spare på en rød målsøkende skilpadde-skall til rett mot slutten av løpet og suse forbi den svirrende lederen.

Skytespill: Tar med nesten alt som har med skyting å gjøre. Romskip, FPS (denne består riktignok kun i N64-æraen med unntak av TimeSplitters2 til GCN, og nei; MetroidPrime er FPA), etc. Det meste av dårlige spill fins til denne sjangeren.

Bilspill: Dette er kanskje ikke så artig, men det er allikevel ett spennende sjanger. Dette er for mange utviklere ett skikkelig "hit or miss"-sjanger. Enten kommer de med gode spill eller så er det skikkelig dårlig lagt...<redigerer inn mer når jeg er opplagt>

Huff, ble rent sliten av skrive dette. Jäg kommar telbaks och utförar ett edit.

Jeg liker RPG best. De jeg har spilt, er lange og med god historie.
Man lever seg ofte mer inn i disse historiene og man blir ofte litt knytta til visse karakterer.
Og det med å utforske store verdner, trene opp sine karakterer, og velge hvordan de skal utvikle seg.
Det er ofte mye å gjøre, og det liker jeg. :)

Må nok si jeg liker RPG, men ikke mange av de :)
Morrowind er best. Etter morrowind tror jeg faktisk jeg må si Heroes 3, ettersom det er et meget gjennomført spill, til tross for at jeg ikke har mye til overs for turn-based RPGs. Har prøvd meg flere ganger på Neverwinter nights, men det blir altfor kronglete for meg. Fikk aldri opp noen stemning, som jeg får hver gang jeg fyrer opp morrowind.
Noen skytespiller moro, som Call of duty og Max Payne 2 :)

SHDR

Gullmedlem
Huh, det var faktisk ikke så hjerneskadd som jeg først fryktet. Jeg er blitt svært glad i skytespill i det siste, spesielt hensynsløse old school-greier av sorten R-Type, Contra og desslike. Det er noe med å overvinne praktisk talt umulige spill som appellerer til meg. Jeg er også stor FPS-fan, men hvem er det som ikke er det i disse dager?

Ellers er jeg egentlig glad i RPG-er av sorten Fallout, KotOR, Deus Ex, Morrowind og, min siste kjærlighet, Planescape: Torment. Det er bare så at JRPGs irriterer meg vanvittig i sitt manglende gameplay og sølepyttgrunne fortellinger. Takke meg til den vestlige tradisjonen i så måte.

Jeg redigerer inn mer bare hodepinen gir seg >.<

Lodin

Der Waaaah
Er stor fan av de fleste former for vestlig RPG. Alt fra Morrowind til Neverwinter Nights og videre til Fallout gir tilfredstillelse.
Japanske RPG har jeg derimot lite til overs for. Liker ikke random battles, liker ikke den formen for turnebased combat og syns ofte storyen er frity.
Nå må det forresten nevnes at jeg kjøpte Disgaea for en tid tilbake og det var dødsfett. Kanskje jeg er i ferd med å endres.

Ellers er en god FPS alltid noe jeg setter pris på. Særlig hvis de trenger litt tanke og teknikk. Sytems Shock, Deus Ex og Thief spilla gjør meg klam i buksene.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Samme som Lodin, egentlig.
Dessuten er jeg blitt ganske stor fan av action-adventures i det siste - Ninja Gaiden, Rygar: The Legendary Adventure og Sly Raccoon er spill jeg ikke vil nøle med å anbefale.

EagleJin

Bear Necessity
RPG var lenge favoritten med spill som FF-serien på topp tett fulgt av Xenogears og så Xenosaga. Et godt RPG har som regel lang gameplaytid, mye å gjøre (ikke bare storywise) og en smule inviklet historie, og ikke bare "en snill helt skal drepe den slemme sistebossen fordi han er slem". Liker også hack'n slash-rpg'er som Diablo (2) og Sacred, selv om sistnevnte lett blir kjedelige når utviklingen går sakte litt oppe i levelene.

MEN nå har ikke RPG stått øverst på snart et år, og alt er tilbake til der jeg en gang var; fighting! :D Street Fighter, Tekken, Virtua Fighter er alle spillserier jeg stadig tar fram og nyter å sette meg inn i spillet for å presse maks ut av en eller flere karakterer, alt bare for å kunne gi maksimal, virtuell deng til en eventuell motstander. Fryd og glede! :D

Opprinnelig skrevet av Shadar@23.08.2004, 15.13
Det er bare så at JRPGs irriterer meg vanvittig i sitt manglende gameplay og sølepyttgrunne fortellinger. Takke meg til den vestlige tradisjonen i så måte.
91882​
Prøv Tales of Symphonia. Der er i hvert fall gameplayet utrolig fengende etter min mening (nei, det er ikke turn-based).

Jeg har vel aldri vært borti et skikkelig fengende RPG av den vestlige typen (dog, Fallout virket artig da jeg prøvde det en stund tilbake), så for meg går det i JRPGs som bl.a. Phantasy Star Online Episode I & II, Pokémon (for tiden Sapphire, men jeg har også hatt mange timer med Yellow) og Tales of Symphonia. Ingen stor fan av RPG egentlig, men Pokémon RPG-spilla på GameBoy finner jeg meget underholdene.

Ellers liker jeg godt slåsse-spill, og der er jeg vel innom nesten alle typer slåsse-spill. Bl.a. Tekken Tag Tournament, Super Smash Bros. Melee og Marvel vs. Capcom. Ja, er også innom Soul Calibur II (samt 1-ern også, til tider) og Virtua Fighter 4: Evolution.

Liker også FPS (Perfect Dark, 007: GoldenEye etc), Adventure (Metroid Prime, Conker's Bad Fur Day, Donkey Kong Country etc) og Platform (Mario, Sonic etc). Ja, jeg liker veldig mange sjangere, men bilspill og en del sport-spill er jeg ikke så glad i (med unntak av fotball-spill).

Opprinnelig skrevet av Hyulvinji@23.08.2004, 15.06
Liker også hack'n slash-rpg'er som Diablo (2) og Sacred, selv om sistnevnte lett blir kjedelige når utviklingen går sakte litt oppe i levelene.
91918​
hva er hack'n slash-rpg?

hva jeg liker best av spillsjangere forandrer seg ganske ofte. men akuratt nå har det stoppa opp litt på skyttespill(FPS).
ellers har jeg likt RPG hele tiden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn apropos så vil jeg nevne at jeg egentlig liker alle spillsjangre bortsett fra simulatorer og sportsspill. Såklart finnes det unntak i begge sjangre, som Tony Hawk-spillene, Super Dodge Ball Advance, Nintendo World Cup, Top Spin og IL-2 Sturmovik (mest geniale flysim evvah).
Akkurat for tiden spiller jeg mest FPS, plattform, arkade og action-adventure.
Så det, så.

PS: Jeg hadde vært storfan av adventure-sjangeren hvis den ikke hadde ligget i respirator de siste ti årene.

Jeg, som flere her, liker det meste utenom sport, bilspill og diversere simulatorspill. Det er alikevel noen sjangere jeg liker litt bedre enn andre.

Jeg er storfan av RPG, da for det meste Japansk RPG. Jeg har prøvd flere vestlige RPGer, men kun Gothic-spillene til PC har jeg hatt det skikkelig gøy med. Det er en god del vestlige RPGer som er hack'n slash RPGer, og jeg må si jeg hater hack'n slash. De er alt for ensformige. Man gjør ikke annet enn å klikke på en hel masse fiender og se på at personen din banker dem opp. Gørr kjedelig synes nå jeg. Jeg har såklart spilt andre vestlige RPGer som foreksempel Knights of the old republic og Morrowind, men jeg likte ingen av disse. KotOR synes jeg...hmm... manglet litt personlighet og egenart, kanskje :flau: . Vet ikke helt egentlig. Morrowind er alt for ulinært for min smak. Men som sagt så liker jeg JRPG. Da spesilet Final Fantasy-serien, Chrono Trigger, Skies of Arcadia Legends, Grandia, Golden Sun, Pokémon... Herlige spille alle sammen.

Adventure sjangeren er jeg også svært glad i. Her troner Zelda serien som en klar favoritt hos meg, men også Metroid og Castlevania spillene er smuude saker selv om de litt eldre spillene i disse seriene også er delevis plattformere. Det leder meg til plattform.

Plattformere har jeg elsket siden jeg så TV-spill for første gang hos en kammerat av meg. Vi spilte Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Rocking Cats (tror det var det det hette), Batman: Return of the Joker, Duck Tales, Chip'n Dale, Teenage Mutant Ninja Turtles osv.. alle sammen til NES. Så kom SNES og jeg spilte masse Super Mario World, All Stars, Contra 3/Super Probotector, Donkey Kong Country, Turtles In Time osv.. Jeg spilte også litt Sega Mega Drive hos en annen kompis. Da gikk det for det meste i Sonic-spillene og et eller annet spill der du styrte en huleboer som slo fienden med vomma :p. Denne tiden vil jeg huske for resten av mitt liv, og 2D-sidscrolling plattformere vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte.. :flau:

FPS kan i noen tilfeller være en meget diggbar sjanger. Spill som Goldeneye, Turok (ja, jeg likte dem faktisk), Battlefield 1942, Time Splitters 2 og til dels Metroid Prime. Jeg er veldig kresen innenfor denne sjangeren og det ganske sjeldent at jeg liker FPSer, men hvis jeg først liker et, da liker jeg det godt.

Jeg bør vel også nevne at jeg liker et fåtall Racing spill. Mario Kart, F-Zero, Circuit Breakers. Alle er absolutt geniale party spill.

Og helt til slutt må jeg nevne et av mine topp favoritt GameCube spill - Super Smash Bros Melee. Ved siden av Street Fighter serien, er dette spillet (og forgjengeren) det enste fighting spillet jeg har likt.

Dette ble sikkert utrolig rotete, dårlig skrevet og ikke minst kjedelig, men jeg prøvde hvertfall. Sånn er min spillsmak.... :)

Nå er det mange som har sagt hva slags sjangere de elsker. På tide at jeg kommer med noe diss. :D

Jeg HATER de fleste bilspill. Begrunnelse: Gameplayet gikk for en stund siden som regel ut på å kjøre rundt på noen baner som er låst inne på et veldig begrenset område, ofte bare på veien. Om du prøvde å kjøre ut på et sted som egentlig åpenbart var kjørbart ville du bare skrape bortover en usynlig vegg.
Om du klarte et visst antall baner eller en turnering fikk du ny bil, modifikasjoner til kjøretøyet ditt eller en ny bane. Den nye banen var i mange tilfeller bare en speilvendt eller baklengs verson av en annen. Det blir litt galt å kalle disse for "ekstra baner". Late spilldesignerne! >_<
Heldigvis har bilspillene i de siste par årene forbedret seg kraftig. Mer troverdig kjøring og store områder istedenenfor BARE fastsatte baner hvor alt utenfor løypa er bakgrunn har gjort at jeg har begynnt å vise noe interesse for enkelte bilspill. :tommelopp:

Hack ´n Slash-RPG-er er forresten trykk-så-mange-ganger-du-kan-på-X-til-fiendene-er-kappet-til-kjøttfarse-spill med RPG-elementer. Ikke misforstå meg, jeg synes at de kan være meget underholdende! :ler:

EagleJin

Bear Necessity
Opprinnelig skrevet av Shigsyfreak@23.08.2004, 22.13
Jeg er storfan av RPG, da for det meste Japansk RPG. Jeg har prøvd flere vestlige RPGer, men kun Gothic-spillene til PC har jeg hatt det skikkelig gøy med. Det er en god del vestlige RPGer som er hack'n slash RPGer, og jeg må si jeg hater hack'n slash. De er alt for ensformige. Man gjør ikke annet enn å klikke på en hel masse fiender og se på at personen din banker dem opp. Gørr kjedelig synes nå jeg. Jeg har såklart spilt andre vestlige RPGer som foreksempel Knights of the old republic og Morrowind, men jeg likte ingen av disse. KotOR synes jeg...hmm... manglet litt personlighet og egenart, kanskje  :flau: . Vet ikke helt egentlig.  Morrowind er alt for ulinært for min smak. Men som sagt så liker jeg JRPG. Da spesilet Final Fantasy-serien, Chrono Trigger, Skies of Arcadia Legends, Grandia, Golden Sun, Pokémon... Herlige spille alle sammen.
92192​
Sant, sant. Hack 'n slash er veldig ensformig, men samtidig ganske vanedannende. Jeg spiller slike (Diablo og Sacred for tida) for å se utviklingen på karakteren, og ikke utviklingen i story siden de sjelden er de mest avanserte.
Holder også med deg i din mening om jrpg. Mange av disse, og flere av de du nevnte (Grandia, Skies of Arcadia, FF, Chrono Trigger) har spennende og lange storyer med detaljhauger en sjelden finner maken til.

Strategi er vel sjangeren som står mitt hjerte nærmest. Mest fordi jeg får, i de fleste strategispill, dyrke min interesse for tanks, våpen, militær historie, taktikk osv. osv. Ja, generelt historie relaterte ting. Spill som Warcraft III, Age of empires 2, de fleste c&c spill ligger høyt på topp 10 lista.
Bilspill derimot... i say no more.

Rpg er vel #2 på lista. VESTLIGE RPG'ER. Icewind dale II, Diablo I&II og Fallout ranker høyt de å.

Absolutte favorittsjanger er rpg. Men i motsetning til mange andre her, er ikke jeg så glad i vestlige rpger. Morrowind og kotor funker lizzm, men er mest glad i final fantasy ol.

Jeg liker JRPGs ganske godt, da helst Final Fantasy spillene, men Suikoden 2 er kanskje det beste synes jeg. Grunnen til at jeg liker det er fordi jeg ofte liker historien, jeg vet de ofte er klisjefylte, men det gjør ikke så altfor mye så lenge det er godt fortalt og det er med gode karakterer.

Jeg liker også noen vestlige RPGs, men jeg har ikke prøvd så altfor mange.
Min favoritt er nok Morrowind. Grunnen til at jeg liker vestlige RPG'er er at man,(ihvertall i de jeg har prøvd), veldig stor frihet til å gjøre hva man vil.

FPS er også en sjanger jeg liker veldig godt, men da helst spill man må bruke litt strategi istedet for bare å løpe rundt og skyte til alle er døde. Det beste spillet innen denne sjangeren synes jeg er Halo tett etterfulgt av Goldeneye til N64.

En sjanger jeg ikke liker er den sjangeren DOA: Beach Volleyball hører under. (Mener å ha lest at det er en feriesimulator med noen sportselementer)
Jeg vet ikke om det finnes andre spill i denne sjangeren, men viss det gjør det og de er like dårlige som DOA:Beach Volleyball er nok det den sjangeren jeg hater mest.

Jeg liker nok strategispill best, mest fordi jeg elsker å komme overraskende på kameratene med mine hærstyrer i FFA på War3: TFT, som som regel ender opp med at alle går imot mot meg... :( , derfor liker jeg nok teamplay fremfor free for all i strategispill.

En annen spillsjanger jeg liker godt er RPG, men ofte ender det opp med at jeg sitter fast og ikke gidder å spille spillet mer.

Ellers så hater jeg sportspill, vet ikke hvorfor, men det blir liksom så meningsløst å spille noe man fint kunne ha gjort i virkeligheten.

jeg har også noe imot sportspill av nøyaktig samme grunn som freezar, det blir nesten for dumt jo :blunk:

men ellers kan jeg like så og si alle spill bare de er gode (men ordet "god" er noe jeg forbinder med spill jeg liker...så det blir litt feil)

de spillene jeg har som favoritter akkurat nå er vel...ja....Halo på pc ja.

Elma er jo et genialt spill, det går vel under sjangeren plattformspill?

Men satt lenge og funderte over WCIII, strategispill ja, men den sjangeren har høye krav.

RPG har jeg liten/ingen erfaring med, men skal skaffe WoW så snart det kommer, da får vi se.

:confused:

Liker de fleste sjangre til en viss grad, men FPS og 99,9% av strategispillene kjeder vettet av meg. Det blir også veldig teit å påstå at det blir meningsløst å spille noe man fint kunne gjort i virkeligheten, i og med at spill og virkeligheten er såpass forskjellig. Dessuten er det ikke så lett å spille fotball i virkligheten i samme skala som spillene heller, du får vel ikke akkurat ofte sjansen å avgjøre verdensmesterskapet med straffespark 1 minutt før slutt, eller at du skyter inn Golden Goal på overtid.

Hvis det er mange som gjør dette i virkeligheten så skal jeg forstå det, men det tviler jeg på det er. Jeg er 27 år og etterhvert ville det vel sett litt dumt ut om jeg gikk ned på løkka og spillte fotball med en haug med fjortiser også, så jeg foretrekker å spille elektronisk underholdning istedenfor.

Joda, men det er noe som kalles for et liv, men det har du tydeligvis ikke hørt om... Jeg mener bare at å spille sportspill på tv-skjermen ikke kan måle seg opp med å svette i virkeligheten, hvis du i det heletatt vil forstå det...
Altså bare min mening om sportspill.