Spilltoppen LXX: Final Fantasy IV

Nominert av GarlandG

• Fantasiløst

Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg er tjukk og spiller bare CRPG-er

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    1

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
To avstemninger på en gang, siden 1) jeg har vært treg, og 2) Football Manager er no ræl. Final Fantasy IV ja. For ordens skyld: Det er snakk om SNES-versjonen, kjent som Final Fantasy II i USA. Ikke at jeg tror noen her har spilt DS-remaken ennå.

Informasjon om avstemning:

Utvikler: Squaresoft
Utgitt: 1991
Plattform: SNES, PS1, GBA

Regler:
- Avstemningen holdes oppe i omtrent tre dager.
- Kun én nominasjon om gangen per medlem.

Grillet - hotprosent :
Nocturne - 100 % hot
Shadow Hearts: Covenant - 100 % hot
Grand Theft Auto: Vice City - 98 % hot
Tetris - 97 % hot
Resident Evil 4 - 97 % hot
Duke Nukem 3D - 96 % hot
Eternal Darkness - 96 % hot
Shadow of the Colossus - 96 % hot
Max Payne - 94 % hot
Quake - 96 % hot
The Secret of Monkey Island - 96 % hot
Silent Hill 2 - 96 % hot
Hitman: Blood Money - 94 % hot
StarCraft - 94 % hot
Super Mario World - 94 % hot
The Legend of Zelda: Twilight Princess - 93 % hot
God of War - 92 % hot
Oddworld: Abe's Oddyssee - 91 % hot
Super Smash Bros. Melee - 91 % hot
Heart of Darkness - 90 % hot
Castlevania: Dawn of Sorrow - 89 % hot
Fahrenheit - 89 % hot
Gitaroo Man - 89 % hot
ICO - 88 % hot
Return Fire - 88 % hot
Thief: The Dark Project - 88 % hot
Under a Killing Moon - 87 % hot
Fallout 2 - 86 % hot
Suikoden II - 86 % hot
Paper Mario - 85 % hot
Fallout - 84 % hot
Vampire: The Masquerade: Bloodlines - 84 % hot
God Hand - 83 % hot
Luigi's Mansion - 83 % hot
Soul Blazer - 83 % hot
Speedball 2: Brutal Deluxe - 83 % hot
Star Wars: Knights of the Old Republic - 83 % hot
Dungeon Keeper - 81 % hot
Lego Star Wars - 81 % hot
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - 80 % hot
Hotel Dusk: Room 215 - 80 % hot
Jade Empire - 80 % hot
Kingdom Hearts - 80 % hot
Ōkami - 78 % hot
Diablo II - 77 % hot
Canis Canem Edit - 76 % hot
Excite Truck - 76 % hot
Warcraft III - 76 % hot
BioShock - 75 % hot
Outcast - 75 % hot
Baldur's Gate II - 73 % hot
MediEvil - 73 % hot
Halo: Combat Evolved - 72 % hot
Deus Ex: Invisible War - 70 % hot
Jet Set Radio Future - 69 % hot
Tales of Symphonia - 69 % hot
Valkyrie Profile - 66 % hot
Onimusha: Warlords - 66 % hot
Darwinia - 63 % hot
The Elder Scrolls IV: Oblivion - 60 % hot
Tekken 5 - 60 % hot
Halo 2 - 56 % hot
World of Warcraft - 43 % hot
Area 51 - 40 % hot
Shadow of Memories - 33 % hot
Red Steel - 15 % hot
<strike>Adventures of Lolo</strike>
<strike>Gregory Horror Show</strike>
<strike>Silent Bomber</strike>

Nominasjoner (nominert av):
Football Manager (sheriffen)
Final Fantasy IV (GarlandG)
Crash Team Racing (Nicholas)
Worms 2/Armageddon/World Party (Klaymen)
Grim Fandango (Adroon)
Indiana Jones and the Fate of Atlantis (Agradula)
Final Fantasy VII (AgentMC)
Star Ocean III: Till the End of Time (Psylopat)
Deus Ex (Halky)
Shin Megami Tensei 3: Nocturne (Aleks)
Spyro the Dragon (Tales)
SSX3 (Superduper)
Warhammer 40,000: Dawn of War (Lodin)
Halo 3 (Uteena)
Super Mario Galaxy (justincase)
Phoenix Wright: Ace Attorney: Trials and Tribulations (sortulv)

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Shit pokker, jeg så ikke denne før nå. Ingen andre som vil si hva de synes om FFIV? Bare 11 som har stemt? Dette sier vel alt om dagens SG.

Final Fantasy IV er et flott spill. Det har et veldig simpelt kampsystem, men som ett av få FF-spill, benytter det seg av et "fast job-system", noe jeg liker godt. Dette vil si at alle karakterene har bestemte jobber og at de ikke kan forandres, i motsetning til FFIII og FFV.

Historien er vel heller ikke av den beste, men den funker. Musikken er laget av en viss Nobuo Uematsu, så den er selvfølgelig i ypperste klasse. Jeg vil påstå at FFIV har ett av de beste boss-themene i serien.

Spillet er uansett veldig moro å spille, og det er sånn passe vanskelig. Men det er ikke vanskelig nok, så da jeg starta på min tredje runde, bestemte jeg meg for å kjøre gjennom på lavest mulig level. Har nettopp denga Dark Elf/Dark Dragon og det har ikke vært så ille hittil.

Det blir nok en HOT her ja :p

Nominerer Twisted Metal 2

Har faktisk aldri spilt dette, men det er helt klart noe jeg burde ha gjort. Skal få gjort det i nær framtid.

GarlandG: Styrer du fortsatt med low level utfordringene? Husker jeg kom meg til disc 3 i Final fantasy VII uten å ha brukt materia. Jeg synes det er morsomt at man på egne premisser kan legge inn slike utfordringer i spillet. Det verste er jo at det er mulig å runne Final fantasy VII uten materia, dog klarer jeg ikke jenova ...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(GarlandG @ 18.01.08, 17.44) 98595
Shit pokker, jeg så ikke denne før nå. Ingen andre som vil si hva de synes om FFIV? Bare 11 som har stemt? Dette sier vel alt om dagens SG.[/b]
Ja, nemlig at de aller fleste har tatt til vettet og holder seg unna denna møkkaserien. Oooh, burn.

Aldri spilt dette, men hvis det er samme leksa som togvraket ved navn Final Fantasy III, tenker jeg at jeg kommer til å fortsette med å gi det en miss. Sist gang jeg gav et FF-spill en hederlig sjanse (tidligere nevnte treer til DS), endte jeg opp i en dungeon på ørten etasjer som jeg måtte grinde gjennom helt fram til døra inn til bossen, tjue ganger, fordi det ikke går an å lagre midt inni en dungeon og jeg måtte levle partyet mitt. Og det går ikke an å kjøpe Phoenix Down. Og det er et sted på verdenskartet hvor du bare dør uten forvarsel og uten å faktisk få se hva du dør av. Grafikken var fin, men Final Fantasy III må være absolutt bånn i bøtta hva ræva JRPG-er jeg har spilt angår. Til og med det første var bedre. :argh:

Så: Er FFIV noe i nærheten av FFIII? :p

Nå må du jo ikke glemme at det en gang for lenge siden var in å tvinge spilleren til å sitte med papir og blyant, tegne kart, spille gjennom samme område trehundre ganger, dø flere ganger enn du kan telle på fingrene dine på hver eneste boss og -- ja. Vel, noen likte det slik. Jeg opplevde akkurat det samme som deg. Jeg klarte rett og slett ikke å nyte det i det hele tatt. Men jeg kan lett se for meg at om jeg ble låst inn i et rom, med bare en DS og Final Fantasy III, så kunne jeg egentlig hatt det ganske gøy :v:

Når det gjelder Final Fantasy IV, så kan jeg opplyse om at det ihvertfall er ett hakk snillere med spilleren. Det var omtrent med fireren de første skrittene ble tatt mot den story-fokuserte, grafikkonanerende-stilen som holdt koken fra 7 til 10. Seriens høydepunkt altså :elsk:

Uansett, hawt fra meg. Utvikleren het noe så kult som "Squaresoft" på den tia, og bare det alene justifierierier en hot.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jepp. Figurene var for første gang ordentlig realiserte, med egne mål og velskrevne forhold seg i mellom. I motsetning til de tidligere spillene er det en faktisk historie, ikke bare en samling hendelser som gjør seg bra å spille gjennom.

Cecil og Kain drar til Mist Village fordi Cecil ble degradert fordi Cecil tvilte på kongens motiver fordi Cecil er en grei kar under den mørke rustningen, ikke "let's go explore the cave!" som de fleste andre RPG-er brukte.

Cecil bryr seg om Rydia fordi han føler seg skyldig for at byen hennes ble ødelagt fordi han var (in)direkte skyldig i det og fordi han drepte moren hennes, istedenfor at helten spontant bestemmer seg for å beskytte den første piken med grønt hår fordi party-et trenger en magiker.

Så ja, det er veldig annerledes enn Final Fantasy III. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Aha, er det det hvor man styrer han derre Dark Knight-ettellerannet-kisen på starten og tar med seg en bombering til en landsby, hvorpå ringen viser seg å være - sjokk! - en bombe? :D

Trodde det var femmeren, men jeg er ikke akkurat kanondreven på dette her. Samma det, da blir det not. :)

For å utdype litt: Det begynner ganske bra, med en ganske mye bedre utviklet setting enn "heisann masse ondskap dukker opp sånn flaks at vi har en profeti som går ut på at fire helter skal bekjempe ondskapen å hei hei alle sammen dere fire helter må finne krystaller og bekjempe ondskapen kthxbye". Dessverre tar det cirka fem minutter før hele skiten kollapser og man er tilbake i Grind City. Historien brukes som gulrot, og når historien i utgangspunktet bare er interessant fordi den er hakket over "henta rett ut av The Big Book of Half-Assed Videogame Backstories" på kvalitetsstigen, så holder det ikke. Ikke etter Final Fantasy III. :(