Spilltoppen VIII: Tekken 5

Nominert av Nilo

• Hot

Stemmer: 0 0,0%
  • Not

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    1

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Tekken 5: Starring Jin Kazama & Blade. Videre presentasjon ved herr Nilo Pilo, da jeg ikke har spilt dette (Tekken er for tregt for meg).

Informasjon om avstemning:

Utvikler: Namco
Utgitt: 2005
Plattform: Playstation 2

Regler:
- Avstemningen holdes oppe i omtrent tre dager.
- Kun én nominasjon per medlem.

Grillet - hotprosent :
The Legend of Zelda: Twilight Princess - 93 % hot
God of War - 92 % hot
Thief: The Dark Project - 88 % hot
Vampire: The Masquerade: Bloodlines - 84 % hot
Star Wars: Knights of the Old Republic - 83 % hot
Warcraft III - 76 % hot
Red Steel - 15 % hot

Nominasjoner (nominert av):
Fallout (Maximum)
Elder Scrolls IV: Oblivion (K999)
Silent Bomber (Psylopat)
Super Mario World (Agradula)
Paper Mario (Tutankoopa)
Baldur's Gate 2 (Tobias)
Silent Hill 2 (Cock McBalls)
Super Smash Bros Melee (Gekko)
Jet Set Radio Future (Sancti)
Oddworld: Abe's Oddysee (GarlandG)
Shadow of Memories (Aquila)
Fallout 2 (AzMan)
Suikoden 2 (Griever)
Under a Killing Moon (sheriffen)
Gitaroo Man (Klaymen)
Canis Canem Edit (Carlito)
Quake (Yetipants)
Jade Empire (Nicholas)
Castlevania: Dawn of Sorrow (sortulv)
Halo: Combat Evolved/Halo 2 (Halky)
Starcraft (neocon)
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (Darkstorm)
The Secret of Monkey Island (Eivind)
Resident Evil 4 (Evehr)
Heart of Darkness (Adroon)
Excite Truck (Psycho Mantis)
Fahrenheit (Mongis)
Soul Blazer (Agahnim)
OutCast (oerhört)
Eternal Darkness: Sanity's Requiem (Tarasque)
Onimusha: Warlords (Bad Mongo)
Area 51 (Nabbe)
Luigi's Mansion (Bamsefar)
Kingdom Hearts (Tales)
Hitman: Blood Money (AgentMC)
Hotel Dusk (Lodin)

Har du ikke split dette spill? For tregt for deg?.... tror det er du som er treg gitt.

Dette er det beste spille i sin sjanger. Er du imot er du en MADDAFAKKAH!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Heite saker. Synes Tekken er en av seriene som har det meste på stell når det gjelder slåssing, og femmeren er det beste av de jeg har prøvd hittil. Ikke at jeg er noe god, men det er gøy å leke seg med det, iallfall. ^_^

Tekken5 er en solid dose med fighting opplevelse få spill der ute kan gi deg. Passer perfekt til både spillere som av og til liker å banke driten ut av sine venner og til hardcore gamere.

Av alle spillene i serien ligger nok denne rett under Tekken Tag, med Tekken3 på toppen. Spillet i seg selv skulle gå tilbake til røttene, tekken1, tekken2, tekken3, tekken tag, som den klarte.

Tekken:DR som egentlig er en finpusset versjon av Tekken5, med to nye characters er ute på nedlasting på PS3.

Dette spillet reddet nok Tekken seiren fra Tekken4, som var en total katastrofe.

Hot!

Lodin

Der Waaaah
Må vel gi det en hot. Har ikke spilt det så grusomt mye, men det er jo en klar forbedring fra 3 og det rocker jo. Bare synd at det er så altfor mange som tar det så seriøst. :p

Jeg har. Jeg ser kvalitetene i det og hvor dypt det kan være om en setter seg inn i det, problemet er at for meg som er vant med og liker Soul Calibur føles dette veldig klumsete og tregt. Jeg vet at det ikke er det, men før det slutter å være det må en forbi en ganske bratt læringskurve og jeg har ikke tolmodigheten til å lære så mange vidt forskjellige spillere. Soul Calibur er mye lettere å sette seg inn i, da alle knapper og komboer vil gjøre noe helt logisk. Ned og kick vil alltid være et spark nedover, noe som gjorde at jeg hadde det mye morsommere med å bli god i SC enn hva jeg hadde da jeg forsøkte å bli god i Tekken.

K999

Keystone State Of Mind
Har ikke spilt det. Men har ikke noe planer om det heller. Har prøvd 3-4 og DR. Liker ikke Tekken, er egenligt ganske enig med Morbo. Soul Calibur rocks.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg er ganske enig i Morbo, jeg føler fightingsystemet i Tekken baserer seg for mye på å lære seg et utall forskjellige tastetrykk som ikke nødvendigvis gir særlig mening. Jeg føler det blir klumsete og småtregt, som andre har nevnt. Soul Calibur og Virtua Fighter passer meg mye bedre.

Not.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Tekken 5 er et spill jeg må få spilt snart. Har spilt Tekken siden 1998, men jeg datt liksom av lasset etter firern, som jeg synes var ganske skuffende.

D

Doctor Downs

Gjest
Har spillt en del Tekken med venner, og har vel hatt det så vidt litt morsomt. Stort sett sitter jeg bare og klager på hvor teite alle figurene er. Men i og med at jeg kjeder meg blå av alle andre slossespill utenom Smash Bros (og litt fordi jeg vinner nå og da) så må det vel være noe i det. Hot I guess.

SITAT(Morbo @ 20.05.07, 22.08) 66969
Jeg har. Jeg ser kvalitetene i det og hvor dypt det kan være om en setter seg inn i det, problemet er at for meg som er vant med og liker Soul Calibur føles dette veldig klumsete og tregt. Jeg vet at det ikke er det, men før det slutter å være det må en forbi en ganske bratt læringskurve og jeg har ikke tolmodigheten til å lære så mange vidt forskjellige spillere. Soul Calibur er mye lettere å sette seg inn i, da alle knapper og komboer vil gjøre noe helt logisk. Ned og kick vil alltid være et spark nedover, noe som gjorde at jeg hadde det mye morsommere med å bli god i SC enn hva jeg hadde da jeg forsøkte å bli god i Tekken.
[/b]

SITAT(K999 @ 20.05.07, 22.27) 66974
Har ikke spilt det. Men har ikke noe planer om det heller. Har prøvd 3-4 og DR. Liker ikke Tekken, er egenligt ganske enig med Morbo. Soul Calibur rocks.
[/b]

SITAT(Buggz @ 20.05.07, 22.27) 66975
Jeg er ganske enig i Morbo, jeg føler fightingsystemet i Tekken baserer seg for mye på å lære seg et utall forskjellige tastetrykk som ikke nødvendigvis gir særlig mening. Jeg føler det blir klumsete og småtregt, som andre har nevnt. Soul Calibur og Virtua Fighter passer meg mye bedre.

Not.
[/b]
Gaylordene samles ser jeg.... SC er jo ingenting i forhold. For å spille tekken må man ha SKILLS, det trenger du ikke i SC. Jeg spilte igjenom med maxi på det vanskeligste, bare smæsha løs.. runda hele dritten. Skills? nei. Pluss det er for mye dilldall. SC 3 er jo bare loading og loading. Lite battles, mye tull.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Soul Calibur 2 på GC ftw.

Jeg har ikke spilt Tekken på evigheter. Jeg likte Tekken 3, men jeg prøvde Tekken Tag Tournament etter å ha spilt Calibur på Dreamcast og GC, og jeg fikk totalt avsmak for hele serien. Treigt, vanskelig å blokke, fryktelig stive kontroller ...

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(Sushi @ 21.05.07, 13.24) 67016
Gaylordene samles ser jeg.... SC er jo ingenting i forhold. For å spille tekken må man ha SKILLS, det trenger du ikke i SC. Jeg spilte igjenom med maxi på det vanskeligste, bare smæsha løs.. runda hele dritten. Skills? nei. Pluss det er for mye dilldall. SC 3 er jo bare loading og loading. Lite battles, mye tull. [/b]
So, man liker ikke spillet du liker, ergo er man en gaylord? Du misforsto fullstendig det jeg skrev og din evne til å komme med argumenter for å backe opp meningene dine imponerer ingen. "Mye dilldall, mye tull" er det eneste du får til? Loading? Om du har runda SC eller ikke bryr meg jo midt i ryggen, det har lite med saken å gjøre. Å runde et spill og å bli god i et spill er to vidt forskjellige ting. For å spille Tekken trenger man ikke skills. For å være god i Tekken trenger man skills, men det går kun ut på terping av knappekombinasjoner, hvilket som jeg nevnte er et system jeg ikke liker. Hva knappene gjør gir ikke mening på overflaten, slik det gjør på SC og Virtua Fighter. Med "på overflaten" mener jeg å kunne sette et høyt/lavt spark/slag når jeg måtte ønske uten å måtte terpe inn at firkant+runding+ned-bak gir et rullehoppende baklengs roundhouse kick, mens ned-bak-skrått+trippel-trekant+runding i to mikrosekunder gir en ett-to-punch i øyeeplet på motstanderen. Et kampsystem der pil-opp og punch ikke gir et høyt slag er ikke et særlig intuitivt kampsystem, og jeg gidder ikke bruke ukevis på å pugge kommandoer.

EDIT: For å gi et godt moteksempel: Super Smash Bros Melee. Absolutt alle triks gjøres via én knapp mens man holder stikka i en retning eller i nøytral posisjon. Det er ikke vanskelig å skjønne seg på systemet, men likevel er det et ufattelig skillbasert spill som går på reaksjon og det å kunne bruke en figurs evner fornuftig.

EDIT2: Jeg sier heller ikke at Virtua Fighter eller SC ikke har dype "skillbaserte" komboer, men i de spillene er det ingen sak å få utrettet en enkel teknikk i akkurat den retningen man vil uten å terpe eller å flakse.

Dette er jeg ikke egentlig spesielt kvalifisert til å mene noe om, men sluttbossen på enspillerkampanjen er ingen ringere enn Selveste Herr Vanskelighetsgradshopp, og igrunn en slags grunn i seg selv til å stemme not.

Det at spillet etter sigende krever "SKILLS" er for øvrig irrelevant hvis tilegningen av disse såkalte "SKILLS" er repterende og kjip. Spill er til for å ha det moro, ikke for å pugge arbitrære systemer.

Jeg vil vel påstå at Ninja Gaiden (det jeg har sett av det i hvert fall) lander på riktig side av gjerdet, og er et typisk eksempel på det motsatte - at vanskelige spill med komplekse kampsystemer kan være morsomme også for voksne mennesker.

Det handler, i mine øyne, om å gjøre læringskurven givende å ta del i, og hvis den er det kan for så vidt systemene være så arbitrære de bare vil for min del. Men jeg tror én måte å gjøre læringen givende på er nettopp å streve etter det intuitive, og hvis reglene i spillet ditt er intuitive er de ikke lenger arbitrære. :)