Spilltoppen XCIII: Metal Gear Solid

Nominert av Griever

• Totalt antall stemmer
    51
Med en strikkepinne sekvens på slutten. Ja jeg vet. Artig at du er den som hisser deg opp i denne diskusjonen og ikke jeg da. Jeg tar tydligvis ikke diskusjonen alvorlig nok.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hahaw. :D

Rart at ingen har nevnt det som skjedde i den heisturen ... Jeg fant hele den samtalen mellom Otacon og Snake.

Uansett, det er når folk finner noe å klage over at disse avstemningsemnene blir morsomme.

Jeg stemte Hot forresten:)

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs

Helt sykt harry plot, plenty av "hahaha, oh wow"-dialog og et persongalleri som ikke likner grisen. Jeg kan ikke la være å like det. :D

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
VÅNN ÅV MAI DJÆPPÆNIS ÆNEMIS

Metal Gear Solid er en fantastisk spillserie som jeg har hatt det utrolig mye moro med. Enern, altså det spillet det dreier seg om her, har jeg runna 62 ganger. Av disse har jeg vel sett alle filmene ca 5 ganger. Synes historien er grei i enern, men i toern ble det for mye. Jeg skjønte rett og slett ikke en dritt, for å være ærlig.

Skjønner godt at folk irriterer seg over at det er mye filmer og codec-samtaler, men det er sa synd å la et så bra gameplay gå til spille på grunn av det. Synes det var irriterende første gangen selv, men det hindret meg ikke i å spille spillet igjen og igjen, for det er jo bare å trykke over all faenskapen. Første gangen jeg spilte toern holdt jeg på å klikke. HERREGUD LA MEG SPILLE FOR FAEN.

Men joda, hot spill. Også vil jeg nominere Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hva skjer i Metal Gear Solid hvis du ikke kan historien fra før av og hopper over samtaler? Skal vi se her:

[SNAKE er UTAFOR EN BASE. Han har med seg EN RØYKPAKKE og EN KIKKERT.]
Snake: "Okay, I just need to break into this base, and then..."
*BRING BRING*
Colonel Whatever: "Snake! What do you know about the native peoples of Guatemala?"
Spilleren: "Hva faen? Skip."
*SKIP* bzbzbzbzbzbzbzbzb
...Loading...
[SNAKE er PÅ MÅNEN. Han har med seg EN LITEN PONNI og NOTENE TIL BEETHOVENS FJERDE.]
Colonel Whatever: "Okay Snake, just follow the plan and everything will go smoothly!"
Spilleren: "... Hvor var det jeg la revolveren igjen...?"

Jæveltango

Pepperoni Playboy
En av de klareste hotene på lenge.

Dette var det første spillet, som jeg personlig, følte klarte å bringe formidlingen av en historie, fullstendig uavhengig om den er bra eller dårlig, til et nytt nivå innen mediet. Med det mener jeg at MGS kanskje fremfor noen andre spill la seg på en linje som lignet filmer i oppbygningen sin. Alle , både når det gjelder stemmeskuespill, musikkbruk, og ikke minst cuscenes. Cutscenene var ikke spesielt interaktive, men betydningen dette spillet har hatt kan rett og slett ike ignoreres.

Gameplaymessig så var dette også strålende. Det introduserte noe nytt og spennende i snikingen, og kontrollene var gode (Selv om det samme ikke kan sies om de siste spillene i serien, da man knapt har endret noe som helst på styringen).

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Psychomantis råeste bossfight noen sinne

Archtor nevnte det før meg, harryplot og herlig persongalleri. Gameplayet er fabelaktig og hele serien er flotte spillopplevelser. Metal Gear Solid 4 er spillet som får meg til å kjøpe PS3.

Jeg har nevnt det før og nevner det gjerne igjen. Er litt pussig at den ostete dialogen og drøye cutscenene i MGS-serien blir for mye folk som vanligvis digger å trykke X-knappen 20 minutter i strekk når de spiller Final Fantasy eller hvilket som helst annet som j-rpg. Jeg vil heller høre de forskjellige game over variantene fra MGS 50 timer i strekk fremfor å høre dialogen i Final Fantasy X mens man spiller igjennom det.

Greit nok at RPG er en sjanger der spilleren er mer aktiv med å ete potetgull og drikke cola foran å faktisk spille, så man kan faktisk forvente seg litt keikete 20-minutters dialog rundt den gangen protagonisten og antagonisten dro til en eller annen fabrikk og drepte noen randoms på et fjell, før antagonisten brant ned en hel by.

Siden MGS er et "actionspill" så blir folk surpomper fordi de blir utsatt for en noe vel over the top story, bu-hu!. Hvis de bare vil snike seg rundt med generisk gameplay og en typisk actionstory så kan de spille Splinter Cell, hvis man vil ha noe minneverdig så kan man kose seg med MGS. Enkelt valg.

Benytter forøvrig anledningen til å nominere mitt favorittspill, Chrono Trigger.

Kilik

Lokal moderator
Du er inne på noe der. MGS-historien skaper i det minste debatt. Noen som husker noe fra historien i Splinter Cell? Ikke jeg heller...

Nominerer Half-Life 2.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du drar den, sheriffen? Skal vi se hva jeg husker fra slutten av Metal Gear Solid, da? Hmm. Liquid dør, men ikke egentlig, og så stikker Snake og Meryl av på en snøskuter mens de prater sammen om noe som er komplett, gjennomført, fullstendig verdiløst og fikk meg til å himle med øynene konstant mens det pågikk og dermed husker jeg ikke en dritt av det. Husker faktisk ikke en skit av historien i Metal Gear Solid, annet enn at den var et jævla togvrak. Og at alle bossene - etter at jeg har drept dem - ligger i en halvtime og klager over at de hadde det så fælt som liten, at Liquid var den faren de aldri hadde, eller noe annet jeg ikke bryr meg om og absolutt ikke vil høre på. Fy faen, hadde nesten glemt at det var så ille. Thanks a lot, jackass.

Når det er sagt så har jeg akkurat like mye tålmodighet overfor selvhøytidelige, meningsløse, egorunkende historier i rollespill. Final Fantasy XII (og VII, og VIII, og IX, og iallfall X for den saks skyld) er også et sånt "jeg aner ikke hva det handler om, og jeg bryr meg heller ikke"-spill.

Konklusjonen blir at historier i spill stort sett suger ræv (jeg kommer på en som ikke gjør det sånn i forbifarten, og den er jeg ikke helt sikker på om var tilsikta fra utviklernes side) og at hvis du framhever noen av dem som fantastiske mesterverker så er det en god sjanse for at du trenger å lese ei bok. Eksempel: Deus Ex. Jeg rådigger det spillet, men god historie? OH MY GOD, JC! A BOMB!!!!!!!!!

Jeg er ut av minoriteten som igrunnen aldri helt falt for disse spillene. Altfor mye dialog og mellomsekvenser. Altfor mye pjatt fra Ocelot på denne codecen. Det virker som om jeg ikke får lov til å bevege meg mer enn 5 minutter av gangen før jeg skal avbrytes av et eller annet, og det setter en avsmak i kjeften min. Selv ikke J-RPGer har like store mengder med avbrytende mellomsekvenser og dialoger.

Griever: er det virkelig så forferdelig at noen ikke liker ditt favorittspill?

Yeti: Sier ikke dem er noen mesterverk, ser du det som jeg skrev i første setning ser du at jeg syns storyen det er harry som faen. Selvfølgelig er det en klisjehistorie og waaaay over the top, men likevel er de mer givende enn de fleste andre storyer i spill, og engasjerer ihvertfall spilleren. Enten om det er i negativ eller positiv forstand.

Men nå er det selve gameplayet som jeg liker best, for det funker så jævlig bra. Det som mange klager på er at det er for lite av det fordi det er så mange cutscenes, codecsamtaler og annet rask. Og det er det jeg i hovedsak stusser på.

Kjenner jeg deg rett kommer du sikkert til å spille MGS4 og like det, på samme måte som du nå spiller WOW og digger det selv etter at du har brukt enhver anledning til å prate dritt om det i årevis her på forumet før du faktisk spilte det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
sheriffen skrev:
Sier ikke dem er noen mesterverk, ser du det som jeg skrev i første setning ser du at jeg syns storyen det er harry som faen. Selvfølgelig er det en klisjehistorie og waaaay over the top, men likevel er de mer givende enn de fleste andre storyer i spill, og engasjerer ihvertfall spilleren. Enten om det er i negativ eller positiv forstand.
Det er ikke historien som engasjerer meg, det er fortellerteknikkene som irriterer. Historien kan sikkert være spennende hvis man får satt seg inn i den, men det er så mye som arbeider mot akkurat det når jeg spiller. Og det er igrunn dette jeg har klaga på. Historien er ræva fortalt og sperrer for moroa.
sheriffen skrev:
Kjenner jeg deg rett kommer du sikkert til å spille MGS4 og like det, på samme måte som du nå spiller WOW og digger det selv etter at du har brukt enhver anledning til å prate dritt om det i årevis her på forumet før du faktisk spilte det.
Appappapp. Jeg hadde faktisk spilt World of Warcraft før jeg begynte å klage på det, og grunnen til at jeg klaga så jævlig var fordi Blizzard lovet en opplevelse som var forskjellig fra andre grinde-onlinespill før spillet kom ut, og da det faktisk var i butikk fant jeg fort ut at det var prikk likt alt annet. Grunnen til at jeg har orka å ræve meg til level 61 nå er fordi vi var en del som spilte sammen, og det var med på å dekke over meningsløsheten i det man faktisk gjør i spillet. Satser på å nå level 70 i løpet av sommeren, teste noe endgame-content og så aldri spille det mer. :p

Men ja, skal forhåndsbestille MGS4, såklart. Burde kanskje få spilt gjennom MGS3 først, dog.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Vil bare ta opp noe annet: Det morsomste på MGS1 er vel når McMiller tar av seg brillene og slår ut håret, og Snake "ser" at det er Liquid. Da lo jeg godt.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Tja, han så jo også at Mei Ling var søt. Men det beste med codecen er jo dens evne til å fryse tid.

* Snake entrer et snødekka område og begynner å løpe.
* Snake blir beskutt med sniper-rifle etter 10 meter.
* Snake setter seg ned nøyaktig der han ble beskutt og ringer Otacon for å lure på hva som foregår.

Får meg til å humre hver gang.