Du drar den, sheriffen? Skal vi se hva jeg husker fra slutten av Metal Gear Solid, da? Hmm. Liquid dør, men ikke egentlig, og så stikker Snake og Meryl av på en snøskuter mens de prater sammen om noe som er komplett, gjennomført, fullstendig verdiløst og fikk meg til å himle med øynene konstant mens det pågikk og dermed husker jeg ikke en dritt av det. Husker faktisk ikke en skit av historien i Metal Gear Solid, annet enn at den var et jævla togvrak. Og at alle bossene - etter at jeg har drept dem - ligger i en halvtime og klager over at de hadde det så fælt som liten, at Liquid var den faren de aldri hadde, eller noe annet jeg ikke bryr meg om og absolutt ikke vil høre på. Fy faen, hadde nesten glemt at det var så ille. Thanks a lot, jackass.
Når det er sagt så har jeg akkurat like mye tålmodighet overfor selvhøytidelige, meningsløse, egorunkende historier i rollespill. Final Fantasy XII (og VII, og VIII, og IX, og iallfall X for den saks skyld) er også et sånt "jeg aner ikke hva det handler om, og jeg bryr meg heller ikke"-spill.
Konklusjonen blir at historier i spill stort sett suger ræv (jeg kommer på en som ikke gjør det sånn i forbifarten, og den er jeg ikke helt sikker på om var tilsikta fra utviklernes side) og at hvis du framhever noen av dem som fantastiske mesterverker så er det en god sjanse for at du trenger å lese ei bok. Eksempel: Deus Ex. Jeg rådigger det spillet, men god historie? OH MY GOD, JC! A BOMB!!!!!!!!!