Spilltoppen XCIV: Final Fantasy XII

Nominert av Bad Mongo


  • Totalt antall stemmer
    56

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#1
Informasjon om avstemning:



Utvikler: Square-Enix
Utgitt: 2006
Plattform: PlayStation 2


Regler:
- Avstemningen holdes oppe i omtrent tre dager.
- Kun én nominasjon om gangen per medlem.

Grillet - hotprosent :
Contra III: The Alien Wars - 100 % hot
Grim Fandango - 100 % hot
The Neverhood - 100 % hot
Nocturne - 100 % hot
Shadow Hearts: Covenant - 100 % hot
SSX3 - 100 % hot
Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast - 100 % hot
Grand Theft Auto: Vice City - 98 % hot
Super Mario Galaxy - 97 % hot
Tetris - 97 % hot
Resident Evil 4 - 97 % hot
Duke Nukem 3D - 96 % hot
Eternal Darkness - 96 % hot
Final Fantasy IX - 96 % hot
Shadow of the Colossus - 96 % hot
Max Payne - 94 % hot
Quake - 96 % hot
The Secret of Monkey Island - 96 % hot
Silent Hill 2 - 96 % hot
Hitman: Blood Money - 94 % hot
StarCraft - 94 % hot
Super Mario World - 94 % hot
Indiana Jones and the Fate of Atlantis - 93 % hot
The Legend of Zelda: Twilight Princess - 93 % hot
Twisted Metal 2 - 93 % hot
God of War - 92 % hot
Crash Team Racing - 91 % hot
Oddworld: Abe's Oddyssee - 91 % hot
Phoenix Wright: Ace Attorney - Trials and Tribulations - 91 % hot
Super Smash Bros. Melee - 91 % hot
Heart of Darkness - 90 % hot
Metal Gear Solid - 90 % hot
Castlevania: Dawn of Sorrow - 89 % hot
Fahrenheit - 89 % hot
Gitaroo Man - 89 % hot
Final Fantasy VIII - 88 % hot
ICO - 88 % hot
Return Fire - 88 % hot
Spyro the Dragon - 88 % hot
Thief: The Dark Project - 88 % hot
Worms 2/World Party/Armageddon - 88 % hot
Under a Killing Moon - 87 % hot
Fallout 2 - 86 % hot
Suikoden II - 86 % hot
Paper Mario - 85 % hot
Shin Megami Tensei: Nocturne - 85 % hot
Star Ocean: Till the End of Time - 85 % hot
Fallout - 84 % hot
Final Fantasy VII - 84 % hot
Vampire: The Masquerade: Bloodlines - 84 % hot
God Hand - 83 % hot
Luigi's Mansion - 83 % hot
Soul Blazer - 83 % hot
Speedball 2: Brutal Deluxe - 83 % hot
Star Wars: Knights of the Old Republic - 83 % hot
Warhammer 40,000: Dawn of War - 83 % hot
Dungeon Keeper - 81 % hot
Deus Ex - 81 % hot
Lego Star Wars - 81 % hot
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth - 80 % hot
Hotel Dusk: Room 215 - 80 % hot
Jade Empire - 80 % hot
Kingdom Hearts - 80 % hot
Final Fantasy IV - 78 % hot
Ōkami - 78 % hot
Diablo II - 77 % hot
Canis Canem Edit - 76 % hot
Excite Truck - 76 % hot
Warcraft III - 76 % hot
BioShock - 75 % hot
Outcast - 75 % hot
Baldur's Gate II - 73 % hot
Football Manager - 73 % hot
Halo 3 - 73 % hot
MediEvil - 73 % hot
Halo: Combat Evolved - 72 % hot
The Elder Scrolls III: Morrowind - 71 % hot
Deus Ex: Invisible War - 70 % hot
Jet Set Radio Future - 69 % hot
Tales of Symphonia - 69 % hot
Valkyrie Profile - 66 % hot
Onimusha: Warlords - 66 % hot
Darwinia - 63 % hot
The Elder Scrolls IV: Oblivion - 60 % hot
Tekken 5 - 60 % hot
Halo 2 - 56 % hot
World of Warcraft - 43 % hot
Area 51 - 40 % hot
Shadow of Memories - 33 % hot
Red Steel - 15 % hot
[eM] -eNCHANT arM-]
Adventures of Lolo
Gregory Horror Show
Silent Bomber

Nominasjoner (nominert av):
Castlevania: Symphony of the Night (sortulv)
Sam & Max: Hit the Road (Retrosondre)
Vigilante V8 (Halky)
Strider (Trench_Rat)
Ninja Gaiden NES (Lurtz)
Portal (justincase)
Final Fantasy X-2 (AgentMC)
Mass Effect (K999)
Age of Empires II (Psycho Mantis)
Ark of Time (Riou)
Drømmefall (Aleks)
Battlezone (Ronin)
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (GarlandG)
Chrono Trigger (sheriffen)
Half-Life 2 (Kilik)
 
#2
Synes historien var skikkelig drit. Kjedelig og uinteressant, og jeg husker per idag ikke navna på halvparten av karakterene i spillet. Det varte ikke lenge før jeg totalt mista begrepet om hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde, hvem som egentlig var fienden å hva som var poenget med det hele. Jeg gjespa meg igjennom hele slutten, og gav rett og slett faen i om det kom til å gå dårlig med noen av de. Det er aldri et godt tegn. Men. Kampsystemet er deilig og et friskt pust i ff serien. Enkelte av sidequestene er herlige, og kunne i seg selv vært et eget spill(nesten). Jeg har faktisk brukt en god del timer på dette spillet, og jeg koste meg så lenge jeg ikke fulgte historien. Det holder til en hot.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Synes det var bra at Final Fantasy XII inneholdt en greie som gjorde at man slapp å spille kampene selv, det eneste som mangler er en modus som gjør at man slipper å rusle gjennom spillet selv også. En innebygd kompis som spiller gjennom og gir deg et kort sammendrag etterpå, det vil jeg ha.

Sånn ellers så var kampene de samme som før bare at man kan toge rundt mens man venter på å få lov til å angripe, historien var fjern selv om stemmeskuespillet var bra (bortsett fra hovedpersonen, som kan reise til hælvete), og det føltes ikke som Ivalice lenger. :(

Not.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#4
Det at jeg hadde 120 timer på klokka etter første gjennomgang burde si noe, men det er mye negativt med dette spillet. Jeg husker at noen år før spillet ble gitt ut, ble vi lovet at man ikke skulle tro man spilte et FF-spill, noe som gjorde meg veldig skeptisk De hadde så altfor rett.

* Utroig kjedelig musikk. Det eneste jeg husker 16 måneder etter spillet er Rabanastre-musikken, men det er kanskje ikke så rart. *mimre tilbake til FFVI, FFVII, FFVIII og FFIX hvor klassiker på klassiker strømmet ut av høyttalerne*.

* Utrolig kjedelig historie. Hva var det den gikk ut på igjen? Det jeg husker er at jeg gikk at og fram mellom byer og tempel med en nethicite for å finne ut hvordan den fungerte og for å finne ting man måtte bruke for å få dem til å fungere.

* Utrolig kjedelige karakterer. Balthier var jo litt kul, men hva var Vaan og Penelo sine roller i historien igjen? En annen negativ ting er at med alle de kule rasene i Ivalice, klarte de bare putte en Viera, den mest menneskelignende, på laget. Tenk å ha en Bangaa på laget da? Ashe, Penelo og Fran var riktignok noen schpaa kæber. Det skal de ha.

* Ingenting som skilte karakterene fra hverandre. FFVII og FFVIII hadde ihvertfall limit breaks, men i FFXII kunne alle gjøre alt. Det eneste er at hver eneste summon bare kunne brukes av én person. Forskjellige Quickening-animasjoner teller heller ikke.

* 99% av alle skattekister inneholdt møkk. Alt du fant var utstyr og Gambits du kjøpte for to byer siden og diverse heale-items som du egentlig ikke trengte. Å få Potion og Ether mer enn halvveis uti spillet er ikke så veldig spennende. Det beste man fant i kister var faktisk penger.

* Bare nye summons. I dette spillet var klassikerne Shiva, Ifrit, Leviathan og Bahamut flygeskip. Selv om jeg skaffet alle, brukte jeg dem aldri.

* Ikke noe limit break-system. Kom ikke å si at Quickenings er limit breaks, for du kunne bruke dem når som helst, bare du hadde MP. Kjedelige å bruke var de også, selv om animasjonene var pene å se på og de faktisk var ganske så nyttige i noen kamper.

* Superbossene var altfor lette. Jeg husker hvordan jeg ble grusa hardt og brutalt av Emerald og Ruby Weapon, Omega og Shinryuu, Omega Weapon i FFVIII og Ozma, men ingen av de såkalte "superbossene" i dette spillet var i nærheten av vanskelig. Omega MK XII gikk ned på første forsøk på level 70-75, og at Yiazmat hadde 50 million HP gjorde bare at han tok lang tid. Vanskelig var han ikke.

* Gambits-systemet gjorde at man bare kunne sitte å se på når man gikk gjennom store områder.


Mye jeg misliker med spillet, men det var et par positive ting også.

* Hunts/marks eller hva det het var ganske moro å drive med. Noen av dem var faktisk vanskelige også. Jeg hadde mer problemer med enkelte av disse enn jeg hadde med de såkalte superbossene.

* Generelt mye å gjøre, selv om ikke alt var like artig.

* License-boardet var ikke noe nytt Sphere Grid, men det fungerte.

* Bra grafikk og mye pen natur. For ikke å snakke om massevis av hotte chicks. Spesielt Viera-rasen.


Ehm, ja, nei, jeg vet ikke. Jeg synes ikke spillet var dårlig, men det var langt ifra det beste FF-spillet. Satte jeg på noe musikk, var det ihvertfall ganske gøy å spille til tider, til tross for alt det som kunne vært gjort bedre. Det holder vel til en hot.
 
#5
Dette er et slikt spill jeg på en måte føler meg presset for å spille uten å virkelig nyte det. Altfor mange ganger har jeg fortalt meg selv: "Det blir bedre. Kanskje kommer det en twist? Dette er bare oppvarminga". Jeg har spilt i 40 timer og tenker fortsatt det samme. Meh. Jeg har hatt noen gode øyeblikker med dette spillet, men ikke nokk. Jeg er fortsatt svært usikker, så jeg går for en wut.
 
#6
De fjernet alt som var bra med final fantasy, som musikk, fine områder, et persongalleri man blir glad i, engasjerende eventyrfortelling (jeg driter i om Yeti Pants & Co syns de er standardiserte, evig mye bedre enn det vi fikk servert her i allefall) og generelt topp stemning. Istedet fikk vi et subpar-mmorpg man måtte grinde gjennom alene. Wuhu!

not

Edit: nominerer Carmaggeddon 2
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Jeg elsker dette spillet og synes det er blant de aller aller beste i serien. Det jeg liker best er all friheten, og det faktum at det føles så stort og fritt. Jeg hadde også 120 timer da jeg fullførte spillet, og jeg holdt meg unna superbossene, som åttetimerskampen mot Yizamat. Jeg hadde det utrolig morsomt bare med å vandre gjennom spillet og utforske og grinde, nettopp fordi det nå var så enkelt. Ingen mer løping i ring for å komme inn i kamp mot noen du ikke kan se før kampen loades inn.

Istedenfor at du må rote gjennom menyer for å slåss, er poenget med XII å sette opp effektive Gambits, og tweake dem i løpet av spillet for å perfeksjonere oppsettet ditt. Men liker du ikke Gambit-systemet trenger du ikke engang å bruke det. Skrur du det av og setter til Wait, vil spillet stoppe opp og gi deg kampmenyer når det er noen sin tur som i alle de tidligere spillene.

Det som gjør spillet så bra er at det ikke er som de andre FF-spillene. For første gang siden Final Fantasy 1 (og til en viss grad 6) føles det som storyen ikke er overordnet gameplayet. Når du vandrer rundt på et av spillets mange åpne sletter kan du være sikker på at du ikke kommer til å bli avbrutt av at en av figurene vil fortelle deg om følelsene sine.

Og til de som hater Vaan og mener han er ubrukelig: Det mente regissøren av spillet også. Planen til Yasumi Matsuno var å ha Basch som hovedperson, men Squeenix vetoet han. Hvilke folk vil vel spille et spill med en gammel kis i hovedrollen? Så Vaan og Penelo ble skrevet inn i siste instans, og det er grunnen til at de aldri gjør noe vettig og mest bare er tilskuere til historien.
 
#8
Jeg er enig i alt GarlandG sier, men jeg lander på en helt klar nay fordi spillet er så evig mye dårligere enn tidligere FF spill.
 

sheriffen

humre humre
#9
Thinaran sier det jeg ville sagt hadde jeg kunne ordlegge meg. PS2en min daua etter ca 30 timers spilling så jeg fikk aldri runna det, men det var skikkelig, skikkelig bra det jeg fikk spilt. En vakker dag skal jeg spille igjennom det. Hot!
 
#10
Det er langt i fra det spillet jeg ville ha, men det forandrer likevel ikke at det er et godt spill. Mye å gjøre på, morsom utforskning og en dialog som trekker på smilebåndene -- som man sier.

Hot.
 
#12
Har ikke kommet så veldig langt uti det men har planer om å runne det en dag når jeg ikke har så masse å gjøre, men det jeg har sett berger dette spillet akkurat til en hot... men jeg hater kampsystemet og det jeg har sett av historien virker intresant..
 
#13
Jeg får ingen FF følelse fra dette spillet! dessverre
så jeg er 99.999999999% enig med GarlandG.

Har spilt gjennom, men lure fortsatt på hvem som er hovedperson. er det Ashe?
 
#14
Jeg likte spillet veldig godt. Grafikken var utrolig fin, og veldig stemningfull musikk. Noen av karakterene var kjedelige, hadde vært kult om Balthier var main character. Historien var dritkjedelig.

Enig i at kistene var crap. Husker fra FFIX, da man kunne finne dritbra utstyr i hemmelige rom i dungeons. Her var det bare random kister med dårlig innhold. Gambits var stort sett bra, så lenge jeg kontrollerte lagkapteinen.

License Board var bra system, men eide ikke utfordring. Mongo at man kan lære alle ALT, de burde fikset noen grenser som gjorde at man måtte spesialisere seg på f.eks Black Magic istedet for å lære seg både green, black, white, teckniques og alt...

Men alt i alt, veldig godt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Leste at Balthier faktisk skulle være hovedpersonen, men sjefene i Squenix satte foten ned og krevde hovedpersoner som appellerte mer til den uerfarne tenåringen som er kjernekunden deres. :p
 
#17
Jeg liker Final Fantasy XII veldig godt.

Til dere som mener at kampene spiller seg selv: Det blir omtrent like søkt som å klage på at stridsvognene i Command & Conquer skyter automatisk bare du peker dem i riktig retning. Det er galt argument, hvis det egentlige poenget deres er at kampene ikke er utfordrende nok.

Dessuten er jeg blant dem som foretrekker FFXIIs elegante løsning framfor, si, FFVII eller Lost Odyssey sin rett og slett fordi hvis jeg egentlig ikke utfører noen relevante valg, er det ikke noe poeng i at jeg føler at jeg gjør valg i en meny heller. Alle valg som uansett er ren rutine bør strippes fra spillmodellen, og det er nettopp dette FFXII langt på vei gjorde.

Synes dessuten musikk og stemning i FFXII er aldeles glimrende, og jeg synes figurtegningen er langt over hva man jevnt over får servert annensteds. Det er fortsatt et spill som kunne tjent stort på å klippes sammen en sånn ca 30 timer, sånn at det gikk an å oppleve det i løpet av en uke med kveldsspill, men det er nå så. Har i hvert fall hatt mye moro med det, og ønsker meg tid til å fullføre det en dag.

Og til dere som hater Vaan: Dere må være mindre bløthjertede enn meg. Riktignok er Vaan en vandrende klisje, men han er mange, mange ganger mer troverdig enn de fleste andre av variantene av "ung og knapt tørr bak øra" jeg har sett. På nivå med Link fra Twilight Princess eller fyren i LostWinds, for eksempel.

Mitt spørsmål til dere blir da: Hva var problemet med Vaan?
 
#18
Jeg tror helt alvorlig at om basch hadde fått være hovedpersonen hadde jeg likt historien mye bedre. Vaan er drit. Vaan er nok en ung transe. Basch er i det minste mann. Jeg har alltid lurt på hvorfor det aldri kan være en erfaren kult macho mann i hovedrollen i slike spill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Argh, se der du. Faen til like navn på folka. :(

oerhört: Mislikte ikke Vaan til de helt store grader selv, men rollen hans er å være en bedrevitende, uerfaren, dumdristig fjott og hvis du ikke fatter at det kan være irriterende så lurer jeg litt på deg. :p

Jostein: Du fikk med deg det om kjernepublikummet, ikke sant? Disse spillene lages etter strenge oppskrifter og det er lite som skal til før det ikke blir salgbart i markedsavdelingens øyne.
 
#20
Selv har jeg ikke spilt så mye av det, men som jeg opplevde det var det rett og slett skuffende. Historien er ikke engasjerende i det hele tatt, karakterene er teite, og bare etter to timer var jeg så dritt lei at jeg nesten ikke gadd å spille mer (spilte rundt 6-10 timer med en kompis til jeg gidde faen og så på tv i stedet).

Men jeg har ikke runna det ennå så min mening kan altids forandres..