Star Ocean 3

Nettopp startet på Star Ocean 3, spillet er kult det, men et par ting har irritert meg helt fra starten.

Jeg hater kameraet i spillet!! Synes det er utrolig irriterende at man ikke har en "look" knapp, slik at man kan ta en bedre titt på omgivelsene når man går rundt i byene. Det gjør ikke saken bedre at kameraet hele tiden ser ned på deg, tror knapt jeg har fått sett opp på himmelen og skyene siden spillet startet nede på stranden. Spillet har god grafikk, men når man ikke har en eneste mulighet til å få tatt en skikkelig titt, så blir det litt bortkastet.

Det andre tingen er cutscenene, samtalene går altfor tregt. Jeg har på både lyd og tekst, men nesten hver gang leser jeg 5x så fort som samtalen går, så jeg bare trykker videre. Litt dumt det, men nå er ikke kvaliteten på voice-actingen den aller beste, så det er vel kanskje like greit.

En tredje ting er at spillet ofte mangler den storheten og omfanget som FF-serien har. Feks, når hovedpersonene ankommer den hellige byen, så står de måper over hvor vakker den er. I et FF-spill hadde da garantert kameraet brutt bort fra personene, og gitt et overblikk over byen, slik at også spilleren får se hvor vakker den er. I Star Ocean bare avsluttes samtalen, og kameraet posisjonerer seg i standard modus, og pga dette, så virker ikke byen som at den er noe særlig vakrere i det hele tatt. Slurvete spør du meg.

CLIFF FITTIR!

Spillet er litt småkult, men som bad mongo sier, det fenger ikke like mye som FF. Har spilt i 6-7 timer men er så veldig gira på å spille mer.

Opprinnelig skrevet av bj0nniz@16.03.2005, 12.23
CLIFF FITTIR!

Spillet er litt småkult, men som bad mongo sier, det fenger ikke like mye som FF. Har spilt i 6-7 timer men er så veldig gira på å spille mer.
190949​
Når du kommer over 25-30 timer så får historien litt mening.
Men det er et stort spill på 2 disc'er, jeg vet ikke hvor lang tid det tar å "runde".
(Jeg har spilt i 45 timer.)

Syntes historien utvikler seg like tregt som kvae renner ned et tre... >_<

Fighting-systemet är mycket kul och grafiken och karaktärsdesignen är mer än godkänd.
Det de helt klart tappar poäng på är dialogen och den otroligt sega, långa, utdragna och tråkiga storyn.

Men visst, det värmer upp en till FF12 helt klart tycker jag.

Opprinnelig skrevet av Variabel@17.03.2005, 14.40
Hva er det som holder deg gående da Roy Nor?
191631​
Flott grafikk, et kult kamp system...
Og at jeg må finne ut hvordan det ender, selv om jeg ikke liker spillet SÅ godt..

Ikke noe FF, men supert spill hvis du er lei av FF sitt kamp system... selv om det tar en jævla evighet før du blir interisert i storyen.... må gi et stor pluss for den nydelige grafikken og lengden som er på 2DVD'er

Hmm, fælt a dere sammenlikner SO3 med FF da :p
NEWSFLASH: det er ikke FF, og det prøver nok heller ikke å skulle være det, hence: Star Ocean 3 og ikke Final Fantasy 13..
Og hvis det hadde vært mer likt FF, så hadde dere nok synes det var negativt og :)
Det er det som er flott med dette spillet, det er originale.. Square-E kunne ha bare spilt på FF-serien og se gryna hølje inn, men de tar sjanser.. Bra jobba...

Hvis det ikke fenger like mye som FF og det skuffer, så spill FF :D

Men, as I like to say, anyway...
Synes spillet var drit kjedelig i begynnelsen fordi jeg trodde det bare var sånn space venture shit, men så kom landskapet og jeg smilte :)
Og jeg synes forøvrig at historien er kul!

SHDR

Gullmedlem
må gi et stor pluss for den nydelige grafikken og lengden som er på 2DVD'er
"Hvor lang er filmen vi skal se?"
"Åh, den er på to DVD-er."
"Såpass, ja."

DVD -- den innovative og enkle tidsmålestokken! Nå har jeg faktisk ikke testet Star Ocean her, og kommer nok aldri til å gjøre det, ettersom det virker omtrent like spennende som å se snø smelte. Men hva er dealen med at LENGDEN på et spill sees på som noe positivt? Det er ikke så lenge siden jeg spilte gjennom Ico igjen, og den siste tiden har jeg spilt ganske mange spill som varer ganske så lenge. Stranger's Wrath har jeg faktisk gitt en del tid til, og jeg synes det er for langt. Jeg er litt smålei av det allerede, og jeg er ikke mer enn 8 timer inne i det. Ico, på sin side, varte i like over åtte timer. Perfekt lengde. Nok til å bygge en solid historie, men for lite til at utvikleren kan gjøre noe særlig mer enn å fokusere på gameplay, hvilket de er best til. Åkei, så funker det fint med 12 timer gameplay om noe er helt fantastisk, men det er sjeldent noe er det, faktisk. Svært sjeldent. Få spill jeg gidder å bruke 12 timer på. Hvorfor er da rollespill, som i sin NATUR er enda kjedeligere enn vanlige spill, siden de ikke engang baserer seg på grunnleggende interaktivitet, nødt til å være så lange som mulig, med så unødvendig lang og saktegående fortelling som overhodet mulig?

Det er meg en gåte. Carry on!

Opprinnelig skrevet av Shadar@26.03.2005, 11.37
Hvorfor er da rollespill, som i sin NATUR er enda kjedeligere enn vanlige spill, siden de ikke engang baserer seg på grunnleggende interaktivitet, nødt til å være så lange som mulig, med så unødvendig lang og saktegående fortelling som overhodet mulig?

Det er meg en gåte. Carry on!
196084​
Rollespill pleier nå å gå mye mer inn i dybden når det gjelder historien enn for eksempel et adventurespill som ICO, derav lengre lengde og mer dialog, men jeg ser jo poenget ditt og det er nok sikkert mye irrelevant som kunne vært sløyfet i noen RPG-spill. Men det som er poenget med lange og saktegående fortellinger, er at du ofte får en god innsikt i verdenen man befinner seg i, samt god innsikt i personene i den. Hvis du finner dette kjedelig, er det jo bare å holde seg unna sjangeren, for mange, inkludert meg, finner dette interessant og engasjerende.

Men du sier historien i ICO er solid, er den virkelig det? Jeg ser i hvert fall en historie om kampen om å rømme fra et slags fengsel, og om kampen for å overleve og ikke minst hvor viktig samarbeid er. Noe mer enn det ser jeg virkelig ikke. Er dette en solid historie? Nå har jeg heller ikke giddet og spilt igjennom ICO en gang til for å forstå hva Yorda sier, så det kan jo hende det blir avslørt litt mer der. Og for alt i verden, det kan jo være at jeg har gått glipp av en del og ikke forstått alt, så du skal få lov til å greie ut om det. Men uansett så er det ikke akkurat historien ICO scorer høyt på hos meg, heller variasjonen av gåtene og deres utfordringer som gjør det spillet genialt.

Men, for å vinkle det hele litt annerledes, finnes det overhodet et spill som kombinerer platform-adventure lignende interaktivitet blandet med en god historie? Jeg ser i hvert fall per dags dato ingen spill, så jeg vil faktisk foretrekke å oppleve (Ja, og faktisk være en passiv tilskuere) en god og dyp historie enn å kunne bevege litt rundt på en fyr og foreta valg, som igjen bare bygger på en enkel, ofte klisjébetonet historie som gir meg ingenting.

Dessuten er det ikke alle som har råd eller gidder å bruke penger på flere 8-timers spill når man kan få ett som varer i 50+ timer for samme sum.

SHDR

Gullmedlem
Nja, Icos historie ligger først og fremst i gameplayet, forholdet du mentalt bygger til Ico og Yorda veier følelsesmessig tyngre hos meg enn de fleste spillhistorier noensinne. Solid nok for meg, iallfall, og intet øyeblikk i noe Final Fantasy-spill er like hjerteskjærende som den korte scenen på broen i slutten av Ico ...

For spill som klarer å bygge solide historier på kort tid, har du for eksempel Max Payne og Max Payne 2. Max Payne 2 er det beste eksempelet av de to, ettersom historien der er mye tettere fortalt, og på et mer personlig plan enn den i det første spillet. Kunne den historien vært mye lenger? Og er det mange rollespill som har en like oppfinnsom struktur på historien sin? Nuvel ... dette blir jo mer eller mindre en smaksdiskusjon igjen, siden de aller færreste videospill engang når en dårlig film til knærne hva angår regi og fortellerteknikk, dessverre.

Jo da, den scenen på broen var litt hjerteskjærende, men på grunn av en altfor kort fortalt historie hadde jeg liksom ingen bånd knyttet opp mot Yorda og Ico. Jeg visste jo nesten ingenting om dem. Jeg klarte rett og slett ikke identifisere meg med dem eller sette meg i deres sko, så det ble aldri en stor følelsesladd scene. De framsto bare som to personer sterkt knyttet sammen som bare skulle rømme fra fengselet. Derimot Aeris scenen i FFVII er nok den aller mest følelsesladde scenen i et spill noen sinne for min del, nettopp på grunn av personbyggingen og fortellingene rundt Aeris som gjorde at hun framsto som renhet, snillhet og rett og slett godhet. *SPOILER I FFVII* Og når en skapning som er godhet selv blir horribelt myrdet kombinert med en så trist stemning, da er det virkelig hjerteskjærende. Men hvis Squaresoft ikke hadde hatt mye dialog og historier rundt Aeris hadde nok ikke scenen vært noe særlig følelsesladd. *FFVII-SPOILER SLUTT*

Angående Max Payne, så jo da, historien er solid den - spesielt en meget god fortellerteknikk, som du er inne på, men det er nok den ensidige, lineære papringen på fiender blandet med litt tøffe slow-motion-effekter, som er ødeleggende, så jeg vil ikke si at dette er skikkelig interaktivitet med i hvert fall en viss grad for frihet. Toeren har jeg aldri spilt så det kan godt hende det er blitt forbedret der.

Historier i rollespill følger et fast mønster, ja. Så jeg vet ikke om noen gode JRPG som har en unik fortellervinkel. Det nærmeste blir vel Earthbound til SNES. Plotet er rimelig enkelt og uoriginalt. Man skal bare forhindre alieninvasjon på jorden. Men det enkle plotet er laget for å rett og slett parodisere JRPG-spill, så dette spillet er proppfylt med humor og galhet. For det første tar spillet sted på jorden, hvor man bruker balltre som våpen og spiser hamburgere for å styrke seg. Og grunnen for at Ness, hovedpersonen, blir valgt som den utvalgte, er for eksempel kun på grunn av en bie fra fremtiden tror det. Alt blir parodisert til en helspekket syk verden fullt av humor. Så, hvis ikke du allerede har testet ut Earthbound, vil jeg anbefale at du gjør det snart, for det er virkelig unikt og det har lidd samme skjebne som Ico med svake salgstall. Kritikerne elsket Earthbound, men flertallet ble skremt av enkel grafikk og gameplay og den tynne historien. Dessuten er det faktisk ikke randomkamper på samme måte som i Chrono Trigger.