Jeg tenker på mmoser generelt når jeg nevner 8-timers innsatsbarriere og spreadsheets. Jeg har funnet ut at jeg må inb4-e ganske mye hver gang jeg nevner at jeg ønsker flere spill med fokus på spillerdramatikk og spillerdrevne verdner og konflikter, siden da får jeg som regel "njøø Eve Online da" eller "njøøø Lineage2 da" i fleisen tilbake.
SWtoR sin pvp er ikke noe jeg vil kalle spillerdreven siden du velger en prefabrikert side som er forhåndsbestemt til å sloss mot den andre. Ikke at det er no direkte galt med det, det er jo slik alle vanlige versusspill funker, men jeg synes det er å kaste bort et stort potensiale. Det å krangle med andre, sloss om ressurser og territorier, undergrave andres relasjoner, og stjele uten å bruke mekanikker i spillet er ting jeg synes er vanvittig interresant og noe som bare lar seg gjøre i en mmo. Derfor blir jeg litt skuffa hver gang jeg ser atter en iterasjon av et spill hvor viktigste aspektet er at du kan spille det alene og over tid siden utviklerens eneste motivasjon er at flest mulig skal spille det lengst mulig.
Men det erke meninga å bæsje helt på det heller (edit: Ser i ettertid at det er jo egentlig det jeg gjør heh, sorry!). Det er jo klart lov å spille og like det, jeg har ikke noe i mot et par måneder i Aion og Rift her og der. Jeg vil bare ha litt mer av det andre også, og butthurter over hvordan det praktisk talt ikke finnes. Savner kriger som i Shadowbane, politikk som i RFO. Savner såpedrama som i Lineage2 og Eve - men orker, ingen 8timersmaraton.
Men men. Joda, nei, joda, neida, så sånn er det.