Steam Box?! Ny "konsoll" fra Valve?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#1
Pressfire og andre sider rapporterer om et intervju i Kotaku hvor Gaben "bekrefter at de håper å kunne utgi egen Steam-konsoll i løpet av 2013".

Hva tror Spillegal om dette? Jeg syntes Steam Big Picture Mode var lurt, men jeg måtte fortsatt spilt gjennom Mac-en min så en konsoll som kan kjøre STEEEM-spill hadde vært fettttttt, spesielt hvis prisen er rett!
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Mer stuevennlige PC-er rettet mot mer en bare "mediesenter"-funksjonalitet tror jeg helt klart kan gi et løft til PC-spillbransjen i forhold til mannen i gata. Spesielt om de rekke å få den ut før neste generasjon konsoller fra Sony/Microsoft.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#3
Sånn umiddelbart er jeg spent på hvordan de løser det som er helt nytt for de: Produksjon og distribuering av fysiske komponenter.

Om det går unna uten for mange skjær i sjøen er Steam en glimrende plattform for software og kan finne sin plass i dagens spillmaskinlandskap.

Så går vi se på hvem de sikter seg inn mot da. De som vil spille på PC vil fortsette med det (om ikke steamboxen bare blir en PC hvor man fritt kan bytte ut innmaten), de fleste av oss har allerede en PC koblet til TVen på en måte og for alle andre finnes Nintendo. Veldig på spissen men nysgjerrig på hvordan merkevarestrategien vil legges opp, blir spennende.

Merker jeg er mer gira på det her enn WiiU så de har nok gjort noe riktig allerede.

PS: evt skrivefeil kommer av hvor jeg er i posteøyeblikket her ta et bilde
ImageUploadedByTapatalk1355155989.323554.jpg
 
#5
Jeg har lenge vurdert å ordne noe stue-pc av noe slag. Om prisen er riktig og man i tillegg kan bruke den til mediastreaming kan den fort havne i hus.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#6
linux basert aka
no games
 

Novastrum

Feminist-elitist
#7
Er jo ikke mange år siden Apple ikke hadde noen særlig spillplattform å melde om. Tror dette kan bli svært spennende.

Denne vil bli enda mer aktuell:
 

Vedlegg

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Dette. Ut av eska får du - høyst sannsynlig - en ferdiginstallert Linux-distro med køsståm skinn å Steam Big Picture Mode rett fra boot. Enklere blir det ikke for mannen i gata, MEN spilltilbudet på Linux er per i dag en vits sammenlignet med Windows. Brukeropplevelsen så fort du går ut fra Steam blir også bare sorgen, med mindre Linux-folka plutselig har lært seg å samarbeide om et brukergrensesnitt som ikke er komplett skrot (ville ikke satt penger på det). Ooog daaaa... har du en stue-PC med en innmat og - jepp - et OS de datapesekyndige klarer å snekre sammen selv. Mannen i gata sitter der og lurer på hvorfor han har totalt seks spill tilgjengelig (edit: okay da 67 i skrivende stund) på den nye gamer-PC-en sin.

Når Det Er Sagt så er jeg i prinsippet ekstremt for dette. Du trenger ikke ut med fryktelig mange riksdaler for å få en PC som denger alle nåværende konsoller reint teknisk, og dette kan være nok en faktor som senker terskelen for at PC-gaming får ennå et løft. Konsollporter som funker (iallfall stort sett) bedre enn på konsoll er standarden nå om da'n, og siden prisene på spill til PC er lavere enn resten av røkla er det fornuftig sett fra et økonomisk synspunkt også. Når igjen det er sagt, dette er ikke noe for meg uansett hvordan du vrenger på det. Jeg vil mekke PC-en min selv, ikke at det er så vanlig lenger.

Men, ja. Time. Vill. Sjåvv.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#9
Ja, synes det virker som en god idé med en standarisert ferdigbygga spillpc for de som ikke er hardkjerne men som fremdeles lar seg oppgradere. Tror det egentlig er en ypperlig løsning for folk som synes pc er litt skummelt og komplisert.

Tror også det er det som blir lag eller knekk for hele opplegget, om det er enkelt å sette opp og bruke. Ellers kan du jo likesågodt kjøpe en ferdigbygga Dell.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#10
Gaben liker ikke Microsoft Games for Windows 8 DirectX 11 Electric Buggaloo Edition, så han putter vel bare penga der kjeften hans er. Interessant hvis dette tvinger frem økt Linux-støtte i spillbransjen, eller om Valve jobber med noen solide løsninger for DirectX-emulering.

Og forøvrig er jeg helt uenig i alt Thomas Heger har sagt om saken på twattern.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#11
Problemet nå er vel at ubisoft og EA har sin egene digitaldistrubusjon platformer hvorfor skal de da porte AAA tittler til en Linuxbox som Valve (som er deres konkurent) kontrolerer
 
#13
Brukeropplevelsen så fort du går ut fra Steam blir også bare sorgen, med mindre Linux-folka plutselig har lært seg å samarbeide om et brukergrensesnitt som ikke er komplett skrot (ville ikke satt penger på det)..
Lenge siden du har prøvd ut linux? De mest populære distroene idag er så brukervennlige at selv den gjevne apple-bruker burde greie å finne fram til det de måtte trenge.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Siden det er Lunix bygger de kanskje inn støtte for Android også? Da kan ihvertfall Ouya ta seg nok en bolle.
Men ja, dette er nok ikke noe for oss.
 
#15
Jeg er ikke så grådig bekymret for hverken hardware eller operativsystem her. Ser for meg at de samarbeider med noen og får noen systemer som sparker rumpe, og fungerer godt. Litt ala Alienware og Dell ( som nå og har fått seg en stue-PC variant )

Jeg er mer bekymret for brukervennligheten av Steam i et stue-miljø. Altså, Steam Big Picture er jo kongle for en TV såvidt jeg kan se. Men jeg håper Valve tenker på at det er stor sannsynlighet for at en Steam-boks blir delt på fler personer, og implementerer en slags familie/husholdningskonto, og gjerne fyrer på med et delt bibliotek. ( Hvordan dette skal gjøres i praksis har jeg ingen formening om foreløbig. Men man bør kunne unngå å kjøpe dobbelt opp av alt mulig ). Samtidig vil jeg jo ikke at andre skal få achievements på min personlige Steam-konto.
Så, det bør finnes en fornuftig måte å dele spill på innad i husholdningen, samtidig som man enkelt kan bytte bruker sånn med tanke på achievements og community ellers.

For min del er det sannsynligvis ikke aktuelt med en Steam-konsoll sånn uten videre. Kan sannsynligvis slenge sammen noe bedre og billigere selv. Men hvis systemet står i en delt stue, så ønsker jeg meg funskjonene ovenfor i selve Steam.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Et firma ingen har hørt om, Xi3 er på CES og viser fram Piston som er prototypen til Steamboksen de mekker for Valve.
Xi3 brought an early version of Piston to CES, but was tight lipped on details about the hardware currently in development with Valve. Xi3 chief marketing officer David Politis told Polygon that Piston will offer up to 1 TB of interal storage and offer modular component updates, including the option to upgrade the PC's CPU and RAM.
Xi3 wouldn't discuss price for Piston, but commented that the Steam Box is based on its "performance level" X7A offering, which is priced at $999. Xi3 declined to comment on what would differentiate Piston hardware-wise from a standard X7A.
Xi3 also offers the entry level X5A, which is priced at $499 with a Linux operating system.
The demo unit of Piston featured an IO board boasting one ethernet port, 1/8" audio in/out, SPDIF optical audio, four USB 3.0 ports, four USB 2.0 ports (with one dedicated to keyboard input), four eSATAp ports, two Mini Display Port ports and one DisplayPort/HDMI port.
Bilder av fnasket i linken.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Eurogamer og Digital Foundry kommenterer litt om den påståtte dampkassa. Har ikke kommentert noe selv, og det er fordi jeg er litt betenkt når det gjelder kassa. Størrelsen sier cheap and cheerful, men utseendet på kassa roper PREMIUM. Som i, jæskla dyrt. Har de tenkt at folk skal betale i dyre dommer for ei stilig kasse som ender opp med bittelitt fetere ytelse enn en middels laptop? Igjen, inntrykket av at det produktet der er for dumme folk med for mye penger dukker opp. Men jeg veit ikke, da. Kan jo hende jeg tar helt feil, og det blir kanonytelse til en fornuftig pris. Det hadde jo vært best.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#20
Kan jo være at spillytelsen blir mye bedre hvis de dedikerer det linuxbaserte oset til kun steam? Vet ikke azz.