Teksten inneholder MANGE Syberia 1-spoilere:
Jeg har kun spilt Syberia 1, siden toeren har fått dårligere kritikk en eneren, og eneren fenget meg ikke. Uansett, grunnen til at jeg ikke likte historien var fordi den var altfor klisjébetonet og dermed altfor forutsigbar. Den klarte aldri å gripe meg. Kate var for så vidt en grei nok hovedperson, men selve historien var for kjedelig. Historien kan oppsumeres kort: Kate reiser ned for å fikse denne kontrakten, uventede ting skjer, hun leiter og leiter etter denne nye arvingen Hans (noe som var for så vidt greit nok, og det var det som var drivkraften for at jeg gadd å spille igjennom det, siden man hele tiden får vite mer og mer om Hans til man tilslutt møter han). I mellomtiden foregår de vanlige sidespillene, det vil si konflikter med kjæresten for hun ikke kommer hjem tidsnok, en sint sjef som klager på at hun ikke har klart å ordne kontrakten, kjæresten blir utro med bestevenninen osv. Det meste så langt er eldgamle klisjeer. Alt dette kunne jeg for så vidt leve med, hadde det vært en grei nok slutt, men det er jo det selvfølgelig ikke. Kate finner Hans, får valget om å bli med Hans på en eventyrferd eller å gå hjem, fikse kontrakten og få en grei bonus av sjefen. Først er valget klart: Hun må hjem å fikse denne kontrakten, det var jo for så vidt derfor hun i første omgang kom ned her. Men etter en liten stund stopper hun opp, skal hun virkelig bare gå hjem etter alt som har skjedd? Hun tenker lenge, og dere kan jo gjette hva hun velger tilslutt. Blærk.
Jeg kunne jo for så vidt levd med alle klisjéene visst spillet hadde klart å skape en god stemning slik jeg faktisk følte jeg deltok i et fantasirik spill, men slikt er ikke tilfellet, så det ender som et av de dårligste adventure-spillene jeg har spilt på lenge. Det kan dog nevnes at puzzlingen i og for seg var grei nok med utfordringer, men det alene klarer ikke å løfte dette spillet fra en dårlig historie.
Men du kan kanskje forklare meg akkurat hva du fant så fengende med denne historien?