Ifølge Suikosource ryktes det om at det neste spillet i Suikoden-rekken skal lanseres til Wii. Ikke nok med det, men nå har et spillemagasin "bekreftet" det. Hva er deres reaksjon? Tror dere at dette kan bli bra?
Jeg er ganske klar på at hvis dette blir gjort, vil spillet bli en flopp. Wii-kontrollen nødvendiggjør "Real-time battles", en kampform som ikke passer i Suikoden-universet. Noe av sjarmen i spillet har alltid vært at man opprettholder tre ulike kampsystemer ("One on one", "group battles" og "military battles"), at "group Battles" alltid har vært "turn based" og at gruppen maksimalt kan være på seks personer (selv om de dog valgte fire i Suikoden IV). Jeg gyser ved tanken på vende om på hele dette kampsystemet for å få mest mulig ut av Wii-kontrollen. Selv om det passer i "Zelda"-spillene, bryter det så kraftig med alt Suikoden-serien har vært og burde være. De har de siste tre spillene eksperimentert litt med ulike kampformer, med vekslende hell - det var en grunn til at de baserte systemet for "military battles" i nummer 5 på toerns, og at de gikk tilbake til verdenskartet som fra spill 1 og 2. Alle de store "nyvinningene" måtte vike tilbake i spill 5, og spillmakerne så seg nødt til å ta opp tråden fra Suikoden 2. Dette er ikke fordi spillene i seg selv var dårlige, men fordi Konami innså at Suikoden II var brilliant produsert.
Jeg håper og tror at ryktene ikke er sanne, både på grunn av at det vil ødelegge sjangeren og fordi jeg kjøpte PS3 ene og alene på grunn av det neste Suikoden-spillet.
Jeg er ganske klar på at hvis dette blir gjort, vil spillet bli en flopp. Wii-kontrollen nødvendiggjør "Real-time battles", en kampform som ikke passer i Suikoden-universet. Noe av sjarmen i spillet har alltid vært at man opprettholder tre ulike kampsystemer ("One on one", "group battles" og "military battles"), at "group Battles" alltid har vært "turn based" og at gruppen maksimalt kan være på seks personer (selv om de dog valgte fire i Suikoden IV). Jeg gyser ved tanken på vende om på hele dette kampsystemet for å få mest mulig ut av Wii-kontrollen. Selv om det passer i "Zelda"-spillene, bryter det så kraftig med alt Suikoden-serien har vært og burde være. De har de siste tre spillene eksperimentert litt med ulike kampformer, med vekslende hell - det var en grunn til at de baserte systemet for "military battles" i nummer 5 på toerns, og at de gikk tilbake til verdenskartet som fra spill 1 og 2. Alle de store "nyvinningene" måtte vike tilbake i spill 5, og spillmakerne så seg nødt til å ta opp tråden fra Suikoden 2. Dette er ikke fordi spillene i seg selv var dårlige, men fordi Konami innså at Suikoden II var brilliant produsert.
Jeg håper og tror at ryktene ikke er sanne, både på grunn av at det vil ødelegge sjangeren og fordi jeg kjøpte PS3 ene og alene på grunn av det neste Suikoden-spillet.