Suikoden VI til Wii

#1
Ifølge Suikosource ryktes det om at det neste spillet i Suikoden-rekken skal lanseres til Wii. Ikke nok med det, men nå har et spillemagasin "bekreftet" det. Hva er deres reaksjon? Tror dere at dette kan bli bra?

Jeg er ganske klar på at hvis dette blir gjort, vil spillet bli en flopp. Wii-kontrollen nødvendiggjør "Real-time battles", en kampform som ikke passer i Suikoden-universet. Noe av sjarmen i spillet har alltid vært at man opprettholder tre ulike kampsystemer ("One on one", "group battles" og "military battles"), at "group Battles" alltid har vært "turn based" og at gruppen maksimalt kan være på seks personer (selv om de dog valgte fire i Suikoden IV). Jeg gyser ved tanken på vende om på hele dette kampsystemet for å få mest mulig ut av Wii-kontrollen. Selv om det passer i "Zelda"-spillene, bryter det så kraftig med alt Suikoden-serien har vært og burde være. De har de siste tre spillene eksperimentert litt med ulike kampformer, med vekslende hell - det var en grunn til at de baserte systemet for "military battles" i nummer 5 på toerns, og at de gikk tilbake til verdenskartet som fra spill 1 og 2. Alle de store "nyvinningene" måtte vike tilbake i spill 5, og spillmakerne så seg nødt til å ta opp tråden fra Suikoden 2. Dette er ikke fordi spillene i seg selv var dårlige, men fordi Konami innså at Suikoden II var brilliant produsert.

Jeg håper og tror at ryktene ikke er sanne, både på grunn av at det vil ødelegge sjangeren og fordi jeg kjøpte PS3 ene og alene på grunn av det neste Suikoden-spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Goddag mann hostesaft. >_<

Jeg blir brått minnet om den knølen som sa at Final Fantasy aldri kom til å bli utgitt til Wii fordi "ingen gidder å stå oppreist i tjue timer mens de spiller Final Fantasy". Men klart, det er enormt sannsynlig at Konami, som har laget spill siden lenge før du ble født, ikke har tenkt på at det går an å lage noe annet enn sanntidskamp på Wii.

Det jeg umiddelbart tenker, er at Wii-en er en utmerket maskin å mekke et turbasert kampspill på siden fjernkontrollpekeren kan brukes på samme måte som en PC-mus. Så, uten at jeg har verken prøvd eller interessert meg for Suikoden noen gang, virker det ikke som et dumt trekk.
 
#3
Men hvis de absolutt skal lage et spill til Wii må det være fordi de ønsker å få mest mulig ut av Wii-kontrollen. Å bruke den som en datamus høres ikke ut som å få mest mulig ut av kontrollen - nei - ikke når man kan vri den, fekte med den og stikke med den.

Vi må også tenke på hvordan man skal bevege seg med kontrollen. Når kampsystemet er turbasert, hva trenger vi vel Wii-kontrollen til i byer eller i HQ-et?

Nei, Konami burde gi opp tanken på å gjøre noe nytt med kampsystem eller grafikk. Isteden burde de gå tilbake til 2D-grafikken de brukte i Suikoden II, og heller fokusere mer på hva som virkelig burde ha betydning - historien. Det verste forsøket på nyvinning var Suikoden IV, der de hadde erstattet den tradisjonelle episke japanske musikken med jazz. Helt forferdelig var det.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#4
Kanskje de bare lager Suikoden VI til Wii fordi Wii er den mestselgende konsollen med den største brukerbasen? Har uansett hørt rykter om at Suikoden-serien er lagt død etter femmern.
 
#5
SITAT(Riou @ 13.01.08, 14.25) 97767
Men hvis de absolutt skal lage et spill til Wii må det være fordi de ønsker å få mest mulig ut av Wii-kontrollen.
[/b]
Det har jo absolutt ingenting med at de vil lage et spill til den maskinen som selger mest, og er billig å lage spill til, for å tjene gryn.

Faen, eid av Thinaran.
 
#6
Det er jo så alt for mye historie som enda ikke er blitt gravd frem; de kan ikke slutte Suikoden-serien, det hadde ikke vært rettferdig ovenfor tilhengerne. Serien kan ikke slutte før vi får vite hva Jeane egentlig er, eller hva den mystiske koblingen mellom Zerase og Leknaat dreier seg om. Suikoden V var det beste spillet i serien produsert etter Suikoden II. De kan ikke slutte nå som spillene nesten har fått tilbake sin gamle kvalitet.

Som kjent brydde ikke Konami seg så mye om brukermasse da de valgte å ikke lansere Suikoden III i Europa.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
SITAT(Riou @ 13.01.08, 14.25) 97767
Men hvis de absolutt skal lage et spill til Wii må det være fordi de ønsker å få mest mulig ut av Wii-kontrollen. Å bruke den som en datamus høres ikke ut som å få mest mulig ut av kontrollen - nei - ikke når man kan vri den, fekte med den og stikke med den.[/b]
Har du noengang spilt noe på Wii? For eksempel Super Mario Galaxy? Det eneste du bruker fjernkontrollen til der, er å peke på og velge ting, samt å riste den for å angripe. Det der med at å lage et spill til Wii forutsetter at man lage et utførlig kontrollsystem hvor man må riste og peke og vri og pirke med fjernkontrollen, er en forestilling du har plukket rett ut av lufta.SITAT
Vi må også tenke på hvordan man skal bevege seg med kontrollen. Når kampsystemet er turbasert, hva trenger vi vel Wii-kontrollen til i byer eller i HQ-et?[/b]
Ikke at jeg har spilt Suikoden, men hva om man bruker stikka til å forflytte kameraet rundt på slagmarken, og pekeren fra fjernkontrollen til å velge styrker og gi og bekrefte ordre?SITAT
Nei, Konami burde gi opp tanken på å gjøre noe nytt med kampsystem eller grafikk. Isteden burde de gå tilbake til 2D-grafikken de brukte i Suikoden II, og heller fokusere mer på hva som virkelig burde ha betydning - historien. Det verste forsøket på nyvinning var Suikoden IV, der de hadde erstattet den tradisjonelle episke japanske musikken med jazz. Helt forferdelig var det.[/b]
Ja, utvikling er bare tull. Bort med det.
 
#8
Hørt om Shenmue? Kotor2? At produsenter ikke alltid oppfører seg "rettferdig" ovenfor fans av en serie er ikke uvanlig skal du vite. Konami kan slutte av serien akkurat når de føler for det. Alt kommer ned til hvor godt spillene selger, det trodde jeg var selvsagt. Nå kjenner jeg ikke veldig godt til Suikoden-spillene, men har jeg rett når jeg tror at det er veldig mye tekst i dem? At Suikoden III da ikke ble lansert i Europa var nok ikke på grunn av at Konami "ikke brydde seg om brukermasse", men snarere at de ikke så på lokaliseringskostnadene som verdt det i forhold til tilhengerskaren serien hadde hatt her tidligere. At det neste spillet i serien kanskje blir Wii-eksklusivt er ikke noe dommedagstegn for kvaliteten på det. Hvis du har noe som helst tro på utviklerne av denne serien som du tydeligvis er stor fan av så må du bare håpe at de utnytter konsollens styrker på en god måte i forhold til hva slags type spill det er. At det er på Wii betyr ikke at de MÅ ha real-time waggle-sverdfekting.
 
#9
Ikke alle spill bruker Wii kontrollens egenskaper. Fire Emblem bruker den som en helt vanlig forrige generasjons kontroll og lar deg bruke GC-kontrollen som ett alternativ. SSBM så vidt jeg vet bruker bare pekeren og lar deg velge mellom både GC og Classic kontrollene. Kommer Suikoden VI på Wii så er det ikke for å utnytte kontrollene, men som nevnt tidligere, for å utnytte brukermassen.
 
#10
Litt offtopic, men er suikoden 3, 4 og 5 vanskelig å få tak i? Suikoden 2 er kanskje det beste rollespillet jeg noen har spilt, så jeg kunne ha tenkt meg å skaffet de andre spillene. Drit at Suikoden 3 ikke ble utgitt i europa.
 
#11
De eneste spillene jeg har til Wii er "Twilight Princess", "Dragon Blade" og "Mario Strikers" (et spill jeg enda ikke har prøvd).

Suikoden er et JRPG, og derfor er det ingen slagmarker i den forstand. "Military battles" er turbasert, og har i de fleste spillene hatt en brettspillfunksjon der man flytter "units" rundt på slagmarken. I Suikoden I var det kun snakk om å forutse motstanderens angrep, og komme med et passende motangrep. Hvis du trodde motstanderen skulle bruke pil og bue var det for eksempel best å først bruke "taktikerne" for å forbedre din "charge", for deretter å bruke "charge". Hvis motstanderen brukte magi var pil og bue best, og hvis motstanderen brukte "charge" var magi best. Jeg foretrakk imidlertid systemet i spill nummer II; der man flyttet "units" med tropper, og hver "unit" hadde tre generaler som gav "uniten" spesielle evner. Her skilte vi også mellom kavaleri, infanteri og artilleri. I spill nummer tre flyttet man på kort, og hvis man flyttet kortene på spesielle måter i forhold til hverandre ville det gi ulike fordeler. I spill nummer fire var det skip man flyttet på, og man kunne enten skyte ned motstanderen med "Rune Cannons" (og vi måtte huske at "torden" slår "vann", "vann" slår "ild", "ild" slår "wind", "wind" slår "stein" og "stein" slår "torden") eller vi kunne entre skipet (noe jeg aldri gjorde). I spill nummer fem gikk de tilbake til systemet i spill nummer to, med noen endringer i type "unit".

Størsteparten av spillet går på å snakke med mennesker, det har du rett i. Det er noe jeg likte med spillene - hvordan historien hadde mest å si.

Jeg håper at de gjør det beste de kan med Wii-konsollen, men det er jo litt synd når jeg kjøpte PS3 utelukkende for å kunne spille neste spill i serien.

Jeg har fortalt det før, men jeg endte med å kjøpe amerikansk PS2 og ny TV for å kunne spille Suikoden III.

Hvis du har Suikoden II PAL-versjon sitter du på en liten formue. Er det i god stand sitter du på en enda større formue - det spillet går for 200 USD på Ebay. Suikoden 4 og 5 får du lett tak i både til PAL og NTSC. Suikoden 3 er litt verre, og du må ha amerikansk spillemaskin. Du har altså spilt Suikoden I?

Selv har jeg Suikoden I og II både til NTSC og PAL, Suikoden III og V til NTSC, og Suikoden IV japansk versjon. Dette er imidlertid piratkopiert, så jeg skal se om jeg får tak i det i NTSC (og kanskje også PAL).

Hva var det som skjedde med Kotor 2 og Shenmue?
 
#12
Kotor 2 har flust med tråder i historien som aldri ble samlet opp og det er foreløpig ingen planer om en oppfølger. Shenmue-spillene var alltid ment å fortelle en lang og episk historie igjennom mange spill, men vi vil aldri se noe Shenmue 3 rett og slett fordi spillene var for dyre å lage i forhold til hva de solgte. Vi vil med andre ord ikke få vite hvordan historien slutter.
 
#13
Hvordan spillet slutter kan de fleste gjette seg til, men ikke hvem Zerase egentlig er; hva Yuber og Pesmerga er; hva Jeane er; Vikis særegne evner; hva som har skjedd med Hikusaak.

Min forhåpning er at siste spill vil finne sted i Harmonia, og at Hikusaak endelig har funnet en måte å samle alle de "27 True Runes" på. Ettersom eierne av slike runer ikke kan dø er det hans oppgave å spore opp alle og ta fra dem runene. Du har blitt gitt "The Rune of Change", et passende motstykke til hans "Circle Rune". Etter hvert som historien skrider frem må du finne alle de forhenværende runebærerne, og sammen med dem danne en hær verdig å kjempe mot Harmonia. Jeg håper imidlertid at de gjør det på en litt mindre patetisk måte enn det jeg har lagt frem.

Det som ble gjort med Shenmue-serien er bare ondskapsfullt. Det er forkastelig når en ikke følger en slik serie til aller siste scene.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#14
Nå lager jo selskap spill for å tjene penger, ikke for å være snille mot et eventuelt lite mindretall som liker spillet deres når de fleste lar være å kjøpe det.
 
#15
Når jeg blir rik skal jeg gi Sega en haug med penger for å produsere det siste spillet i serien. Rettferdigheten skal skje fullest!

Å ikke produsere det siste spillet i en serie, det er som om... JKR skulle nektet å skrive den siste "Harry Potter"-boken, bare fordi hun ikke følte at hun tjente nok på den. Jeg husker å ha opplevd noe lignende omhandlende en bokserie om Atlantis, Merlin og kong Arthur - jeg ble aldri helt blid igjen etter den siste, ufullførte boken om Kong Arthur.