Super Frog

#1
Halla folkens. År og dag sida jeg posta her sist. Spørsmål; Noen her som sitter på det geniale Super Frog? Übergammalt (fra '94) platformspill fra Team 17. Hadde det på Amiga en gang i tida, men den har jeg idiotisk nok solgt. Så ... er det noen som har PC-versjonen?

For bilder, sjekk;
http://www.nacionarcade.net/r_sfrog.php

Genialt spill! ^_^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Jeg hadde det en gang i tiden, men så innså jeg hvor dølt det var. :p
 
#5
Synd at du mangler smak da... :p

Spillet er utrolig bra. Det har simpelt prinsipp, men brettene er spennende utformet og veldig varierte. At musikken er i toppklasse er heller ikke så dumt.

Men det er vel noe med meg og amigaspill. Spillene har en helt spesiell feeling som ingen andre maskin har. Enten så liker du denne feelingen eller så gjør du ikke.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Smak? Jeg vet bare at man ikke trenger mange minuttene med et vilkårlig Super Mario Bros.-spill for å innse hvor middelmådig Superfrog er.
Og jeg mener å huske at jeg kom ganske langt, men jeg husker bare to av verdenene - den første var en generisk skogverden og en annen foregikk inni en pyramide eller noe tilsvarende, mener jeg å huske.
 
#7
Super Frog over hvilket som helst Mario-spill any day for min del, men hver sin smak. Hadde vært knall å kunne fått spilt det igjen. Noen som veit om bruktsjapper eller lignende som kanskje har det? Evt. noen som kjenner en gammal bestemor som kanskje kunne tenke seg å selge sin kopi av spillet?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
For ikke å være helt ubrukelig kan jeg jo informere om at Team 17 skriver at du kan kontakte dem for å få tak i utgåtte spill. Og det er jo de som har laget Superfrog, så... du kan stikke innom hjemmesiden deres for å sjekke.
 
#9
Smak? Jeg vet bare at man ikke trenger mange minuttene med et vilkårlig Super Mario Bros.-spill for å innse hvor middelmådig Superfrog er.
[/b]
Så alt annet enn Super Mario er middelmådig? Jaha, nyttig å vite. Kan vel slutte å spille nå da.

Personlig har jeg null forhold til Super Mario spillene, og har langt større glede av Superfrog enn SMB3 eller lignende. Dessuten er de rimelig forskjellige, eneste likheten er vel at begge er 2D plattformspill. Bedre grafikk, lyd og større brett er det også på Superfrog.
 
#10
Ahh, gode minner med Superfrog her også. Var en av favorittene på min gode gamle Amiga 500, som beklageligvis ikke funker lengre. :ehm...:

Og få tak i en orginalversjon til PC er nok en vanskelig oppgave, men du kan jo prøve det Yetipants nevnte.
 
#11
SuperFrog var konge ja, hadde den på min Amiga 500 før jeg også. Rundet det, men siste bossen var litt skuffende da. Skulle da egentlig bare mangle om ikke Team17 kommer med en arcade-roundup som allerede Midway, Namco, Midway, Atari og Capcom har gjort i det siste. Team17 har jo masse bra spill de også igjennom tidene, masse snacks til Amiga hadde de ihvertfall. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Så alt annet enn Super Mario er middelmådig? Jaha, nyttig å vite. Kan vel slutte å spille nå da.[/b]
Kaller du meg VOLDTEKTSMANN?!? Fy flate, det hadde jeg ikke trodd om deg. :(
Personlig har jeg null forhold til Super Mario spillene, og har langt større glede av Superfrog enn SMB3 eller lignende. Dessuten er de rimelig forskjellige, eneste likheten er vel at begge er 2D plattformspill. Bedre grafikk, lyd og større brett er det også på Superfrog.
[/b]
Beklager, du har rett. Det at selve spillet er mye bedre designet enn Superfrog har såklart ingenting å si.
 
#13
<div class='quotemain'>
Så alt annet enn Super Mario er middelmådig? Jaha, nyttig å vite. Kan vel slutte å spille nå da.[/b]
Kaller du meg VOLDTEKTSMANN?!? Fy flate, det hadde jeg ikke trodd om deg. :(
Personlig har jeg null forhold til Super Mario spillene, og har langt større glede av Superfrog enn SMB3 eller lignende. Dessuten er de rimelig forskjellige, eneste likheten er vel at begge er 2D plattformspill. Bedre grafikk, lyd og større brett er det også på Superfrog.
[/b]
Beklager, du har rett. Det at selve spillet er mye bedre designet enn Superfrog har såklart ingenting å si.
[/b][/quote]

:)

Den originale kommentaren om at Superfrog er middelmådig var bare litt suspekt. Du må vel innrømme det når du sier du må spille et Mario-spill for å finne ut om et annet spill er bra eller ikke. Hva med å drite i sammenligninger, og spille spillet og dømme det ut fra sine egne premisser?

Jeg synes fortsatt at sammenligningen er veldig drøy, de er veldig forskjellige spill. Det er ikke som om Superfrog prøver å kopiere Mario akkurat. Hadde du sammenlignet med Giana Sisters hadde jeg kanskje skjønt det.

Det med at Superfrog er teknisk overlegen var bare en bonus. Jeg regnet med at du så det. Dette med design er forresten veldig subjektivt, enten du vil eller ikke. For min del er Superfrog utrolig godt designet. Mario også for den saks skyld.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Øh... begge er 2D-plattformspill som stort sett handler om løping og hopping, jeg ser ikke helt problemet med å sammenligne dem. Og det er litt vanskelig å late som om jeg ikke har spilt noen Mario-spill, gitt.
Poenget mitt er at jeg synes det var middelmådig da jeg spilte det for... øh, mange år siden. Det var i en periode hvor jeg ikke synes det om så veldig mange spill.
 
#15
Da kan du vel sammenligne Abe's Oddyssey med Super Mario også da, kan du ikke? Jeg ser uansett likheten mellom spillene, men synes fortsatt de er ganske forskjellige. At du spillte det for mange år siden og synes det var middelmådig, i en periode hvor du likte (nesten) alt, betyr jo svært lite. Tror hukommelsen din kanskje svikter litt, hva med å prøve det igjen?

Jeje, samme det, majoriteten ser ut til å ha gode minner fra spillet bortsett fra deg. Jeg selv har ingen gode minner fra Super Mario, da jeg prøvde det i senere tid. Superfrog spillet jeg gjerne fortsatt.
 
#16
Jeg har middelmådige minner fra spillet. Synes selve spillmotoren var litt dodgy. Ikke like fine-tuned som Mario sin. Men på den tiden var det absolutt ett stilig spill. Pen grafikk, gjennomført stil, fungerende kontrollsystem (var det ikke en slags løpe knapp eller noe?) og greie baner.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#17
Jeg prøvde spillet tidligere i år og ble ikke imponert. Lite spennende leveldesign, ekstremt løse kontroller, over-søte karakterdesigns og altfor mye fruktinnsamling. Men dette kjennetegner aller fleste plattformspill til Amiga jeg har spilt. Var aldri fan av Pugsy, Zool, eller James Pond heller. Men musikken var digg.

Skal jeg dra fram et fett plattformspill til Amiga må det bli Dizzy.
 
#18
Oooh, James Pond var knallfett, det også! Zool var sådär, men fett nok. Tror ikke jeg gidder å betale i dyre dommer for å bestille spillet fra Team 17, men takk for tipset. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Da kan du vel sammenligne Abe's Oddyssey med Super Mario også da, kan du ikke? Jeg ser uansett likheten mellom spillene, men synes fortsatt de er ganske forskjellige. At du spillte det for mange år siden og synes det var middelmådig, i en periode hvor du likte (nesten) alt, betyr jo svært lite. Tror hukommelsen din kanskje svikter litt, hva med å prøve det igjen?

Jeje, samme det, majoriteten ser ut til å ha gode minner fra spillet bortsett fra deg. Jeg selv har ingen gode minner fra Super Mario, da jeg prøvde det i senere tid. Superfrog spillet jeg gjerne fortsatt.
[/b]
Eller kanskje, bare kanskje, jeg setter større pris på Mario-spillene enn på Superfrog? Er det også en mulighet, tror du? Jeg har ganske rosenrøde minner fra Super Mario Bros. for ganske mye lenger siden enn Superfrog, men de minnene passer ganske bra til virkeligheten ennå.
Og Abe's Oddyssey har en ganske annen spilldynamikk enn Super Mario. Det har ikke Superfrog. Dette vet jeg at du vet, men du drar dette frem bare for å hale deg til et poeng. Sorry, det funker ikke. :)
Men én ting skal jeg gi deg: Superfrog er et lyspunkt blant Amigaens mange dritkjedelige plattformspill.
 
#20
Eller kanskje, bare kanskje, jeg setter større pris på Mario-spillene enn på Superfrog? Er det også en mulighet, tror du? Jeg har ganske rosenrøde minner fra Super Mario Bros. for ganske mye lenger siden enn Superfrog, men de minnene passer ganske bra til virkeligheten ennå.
Og Abe's Oddyssey har en ganske annen spilldynamikk enn Super Mario. Det har ikke Superfrog. Dette vet jeg at du vet, men du drar dette frem bare for å hale deg til et poeng. Sorry, det funker ikke. :)
Men én ting skal jeg gi deg: Superfrog er et lyspunkt blant Amigaens mange dritkjedelige plattformspill.
[/quote]

Superfrog har et annet fokus enn Super Mario. Der du forsøker å komme fra punkt a til b på kortest mulig tid i Mario, er fokusen på utforskning av et stort brett som du kan bevege deg fritt i i Superfrog. Når man har samlet nok mynter har man valget mellom å finne utgangen eller å utforske brettet ytterligere, for å få maksimal uttelling. Hensikten med å finne flere mynter, foruten mer poeng, er å bruke de ekstra myntene til en spilleautomat (bonus-saken mellom vært av brettene) for å spille deg frem til flere poeng eller en level-kode til neste brett. Ingen av disse elementene finnes i Super Mario, så ja, det er en del forskjell på de.

All respekt til deg for å like Super Mario bedre, det er vel få som ikke gjør det. Synes Mario er topp selv. Men Superfrog står også ganske høyt hos meg. Saken er vel den at dersom du skal sammenligne alle plattformspill med Super Mario, så vil du ende opp med ganske få utfordrere.

En liten liste på amiga plattformspill som rangerer fra helt okay til veldig gode hos meg:

Superfrog (Duh!)
Aladdin
Alfred Chicken
Arabian Nights
BC Kid
Benefactor
Brian the Lion
Bubba'n'Stix
Bubble and Squeak
Chuck Rock
Chuck II - Son of Chuck
Dizzy spillene
Donk! The Samurai Duck (DET HAR SIN SJARM! :p )
Fire and Ice
The First Samurai
The Second Samurai
Global Gladiators
Great Giana Sisters (kopi av SMB1 riktignok)
James Pond 2
James Pond 3 (veldig mange som synes det var skuffende, men jeg liker det)
Kid Chaos
Leander
Lethal Weapon
Lionheart (helt utrolig grafikk attpåtil)
The Lost Vikings
Magic Pockets
Myth
Naughty Ones
Odyssey
Parasol Stars
PP Hammer and his Pneumatic Weapon
Prince of Persia
The Viking Child
Putty
Rainbow Islands
Rick Dangerous
Rick Dangerous II
Risky Woods
Rod Land
Ruff 'n' Tumble (dette er nesten i en klasse for seg selv)
Shadow of the Beast 1-3
Soccer Kid
Switchblade
Switchblade II
Tearaway Thomas
Terry's Big Adventure
Titus the Fox
Toki
Turrican I-III (mer som Metroid, men bedre. I mine øyne.)
Zool
Zool 2

Listen er selvsagt høyst subjektiv, og det er et par jeg kanskje ikke ville kalt for plattformspill, men som fortjener å bli nevnt - noen fellesnevnere har de jo.