Super Mario Bros. 20 år

Kilik

Lokal moderator
Her er et lite jubileum Spillegal ikke kan passere i stillhet...

I dag, for nøyaktig 20 år siden, den 13.september 1985 (en fredag den 13. faktisk) ble historiens mest solgte spill lansert til NES i Japan.

Super Mario Bros. var Miyamotos første mesterverk og har solgt over 40 millioner eksemplarer. Det er muligens tidenes klassiker. Selv etter 20 år holder det seg forbausende bra. Pong og Pacman var nok like viktige, men føles langt mer utdaterte den dag i dag. Og man kan jo bare lure på hvor spillindustrien og ikke minst Nintendo hadde vært uten dette spillet...

Personlig vekker Super Mario Bros. sterke barndomsminner. SMB var det første spillet jeg eide og trolig grunnen til at jeg spiller fortsatt...

Nintendo feirer med å gi ut GameBoy Micro i dag og har lansert en egen nettside for feiringen.

Ingen tvil om at Nintendo bør være fornøyde med seg selv. Mario var ikke det første spillet mitt. Men det var vel da jeg startet med konsoller for godt :)

Mario er fun. Men også melka til det ugjenkjennelige. Jeg forstår jo at dette er Nintendo sin maskot og at Mario er god butikk. Bare de ikke drar den for langt

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Det er nok ikke mange andre spill som har kommet senere som holder seg like godt. Super Mario Bros. var det første spillet jeg rundet - husker jeg var hoppende glad og tok bilde av TV-skjermen for å ha bevis - og starten på min spillinteresse. NES var min første konsoll og Super Mario Bros var det første spillet. Husker jeg betalte med en 1000-lapp og fikk 5 kroner igjen. Hadde aldri kjøpt noe så dyrt for egne penger før (gikk på barneskolen, så det må vel være nesten 15 år siden. Helt på begynnelsen av 90-tallet). Gjorde inntrykk, kan man si. :p

Da jeg gikk på videregående dukket SMB opp på GBA, og spillet fikk en renessanse for min del. Lurer på om jeg jeg skal se meg om etter en kopi av det, siden jeg fikk sinnssykt lyst til å prøve det igjen ...

Uten tvil et av dem viktigste spillene i spill-historien.
Fantastiske barndomsminner fra utallige timer med dette mesterverket. Det hender faktisk enda den dag i dag at jeg gaar tilbake aa spiller et par brett av det (endog min favoritt er SMB2).

Gratulerer med 20-aarsdagen paa SMB Nintendo!

Så i år fyller altså Super Mario Bros. 20 år, samtidig som det er 20 år siden John Lennon ble skutt og drept utenfor sitt eget hjem. Ergo Super Mario er John Lennon Incarnate.

Dette må feires ved at vi slenger ut masse linker til Mario-musikk, og evt. filmer av folk som spiller Mario-musikk. :cool2:

Selv om Super Mario Bros. 3 var det første Mario-spillet jeg spilte, har jeg også hatt mye gøy med Super Mario Bros. SMB-serien har betydd mye for utviklingen av plattform sjangeren og spill generelt, og SMB la grunnlaget for denne suksessen. Dette er absolutt noe som må feires på et eller annet vis. Skulle gjerne kjøpt en kake hvis ikke det hadde vært for elendig økonomi. Vel, får nøye meg med en bolle eller to. :(

Forresten så går det rykter om at Nintendo vil legge ut video eller bilder fra Mario 128 på denne siden i dag eller i de kommende dagene. Det kan nok være realistisk i og med at Iwata sannsyneligvis skal røpe mer om Revolution på TGS.

Redigert: Da har Nintendo oppdatert siden og lagt til en seksjon for Game Boy Micro. Altså stemte ikke ryktene. :( Vel,vel. Håper på noe om Mario 128 på TGS i hvert fall.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hurra for Mario! Tenk - over tjue og fortsatt i full vigør, det er det ikke mange som kan skilte med... øh...
Men uansett, jeg er (som noen kanskje har fått med seg) en stor Mario-fan. Tenker nok jeg feirer dagen med å spille litt Super Mario Bros. DX på GBP-en. :trollmann: <= Bursdagstrollmann!

4channed!

SMB ja. vet ikke hvor mye jeg kan si jeg.

utolig å finne på svømmebaner på den tiden ihvertfall.
jeg kunne forestille seg at en feit rørlegger skulle ha evig oxygen?

Han kameraten der er tøff. Spilte spillet mye før, og spiller det også av og til nå. En stor klassiker. Tror jeg skal ut og feire med en kebab.. :D

Terje

mostly harmless
Opprinnelig skrevet av LocoLennon
Så i år fyller altså Super Mario Bros. 20 år, samtidig som det er 20 år siden John Lennon ble skutt og drept utenfor sitt eget hjem. Ergo Super Mario er John Lennon Incarnate.
Unnskyld, men blei ikke han Lennon gønna ned i slutten av 1980? Altså for 25 år siden? :confused:

Opprinnelig skrevet av Tallhill+25.09.2005, 10.23-->
<!--QuoteBegin-LocoLennon
Unnskyld, men blei ikke han Lennon gønna ned i slutten av 1980? Altså for 25 år siden? :confused:
263778​
[/b]
Visst faen. En liten regnefeil bare. (8. desember 1980 for å være helt nøyaktig).