Super Mario Bros.

#1
Jeg grubla litt over storyn bak Super Mario og Super Mario Bros. og kommet fram til at hele greia er helt skrudd og uten helhetsbilde i det hele tatt...

Noen spørsmål jeg har stilt meg som Nintendo gjerne kan få besvare med god begrunnelse...

1. Marios første opptreden var, omdiskutert, men i min oppfattelse i Donkey Kong - der man skulle redde prinsessa fra Donkey kong som kasta tønner på deg...

- Hvordan kom Mario seg videre fra dette stedet (i og med at dette var et evighetsspill som man bare kunne skryte av å ha runna når man hadde nådd 9999 poeng.)

- Var det Peach Mario skulle redde i dette spillet eller var det et utall med anonyme og klin makne prinsesser som Donkey Kong hadde raska sammen?

- Når bestemte Donkey Kong seg for å trekke tilbake til jungelen og slutta han å kidnappe prinsesser bare fordi han fikk for mye deng eller fordi han møtte en skurk som var værre enn ham selv (K.Rool var jo slem nok til å stjele alle bananene hans, hva skal en krokodille med bananer anyway)

- Har Mario noensinne vært i Donkey Kongs jungelverden? Hvilket rør er det i såfall som leder dit?

2. I det første Mario 8-bit til NES var det ikke Peach, men Daisy (hvis jeg husker rett) som skulle reddes.

- Kan det være at Peach er en av Giana-søstrene (alle veit at det første brettet i Giana Sisters er helt likt i Mario Bros og at det har vært mye diskusjon hvem som bøffa hvem).

- Er ikke egnetlig Daisy dama til Luigi? Hvorfor er i såfall Mario player 1? (I følge mange biprodukter, som Super Mario bros. -The Movie, Mario Party, Paper Mario, er Daisy Luigis kvinnelige motpart og ikke Marios.)

- Er sopperiket og soppeverdenen virkelig en paralell dimensjon av jorden? Er det også slik at det er et paralelt univers? (I filmen nevnt over er det slik, der dinosauerne (Kong Kopa, Yoshi, m.m), har ytviklet seg sammen med menneskene isteden for å dø ut.

- Er King Kopa (på engelsk ja, ikke bare på norsk) og Bowser samme slemmen eller er det to slemmer? Har de noen relasjoner?.

- Når kom Peach til sopperiket? Før eller etter Mario og Luigi? (Hun må tydeligvis ha vært der en stund siden hun har sitt eget slott og folk og hele pakka.)

- Hvordan ble Peach prinsesse? Er hun halvt dinosaur og halvt menneske? Hvem er foreldrene hennes og kom hun orginalt fra vår dimensjon eller dinosaurdimensjonen av jorda?

- Er soppefolket høyt utvikla sopper, eller liker dem bare å gå med rare hatter?

- Er det sant at Peach er mora til Bowser sine barn (de 7 i Super Mario 3 og han i Mario Sunshine). Hvorfor er de i såfall ikke halvt menneske? Hvem skulle ellers vært mora deres?

3. I løpet av mange år og spill har Mario blitt utsatt for en rekke magi. I de første spilla tålte han lite, men nå i nyere tider (Mario RPG til SNES, Paper Mario), har han en masse skills.

- Hvorfor drar Mario alltid på quest uten å lade opp på skills, supersko, megatonhammer, badger o.s.v? (skjønt spillene ville blitt langt kjedeligere hvis man starta på level 30.)

- Er all magien han kan evig eller er mye av den bare permanent og taper effekten hvis han får for lang ferie?

- Hvorfor kan ikke Mario få kappe, bjørnehale og blomsterflammeskyterdrakt i de nyere spilla? Er de gått av moten eller freda?

- Når skal Luigi få sitt eget spill der han redder ei prinsesse? (Forhåpentligvis Daisy. Det er snakk om Paper Luigi i Paper Mario 2 og Luigi's Mansion og Mario is Missing (selv om det sugde) finnes jo.)

- Hvor høy Iq har Mario og Luigi hver?


Jeg kunne kommet med svar, men ikke dokumenterte. Skulle likt å se kart over Mario-verdenen og stjernekart over universet og liknende forklaringer på større basis.

Resten av spørringa overlater jeg til dere, noe som forvirrer dere i Mario Bros historien? Bare spør!
 
#2
Greit, denne hadde jeg faktisk ikke forventet andre steder enn på NF.

- Mario kom seg videre fordi spillutviklerne fant ut at det hadde blitt kjedelig om hvert jævla spill skulle holde seg innenfor disse fire banene.
- Det var vel Pauline, om jeg ikke husker feil.
- Av samme grunn som Mario kom seg videre.
- I Mario Kart-spillene, ja.
- Tvilsomt.
- Ja? Og hvorfor skulle det gjøre Luigi til player 1?
- Ja, du kan jo håpe.
- King Koopa og Bowser er en og samme bad guy.
- Peack kom vel først, i og med at Mario og Luigi var rørleggere i Brooklyn. XD
- De er sopper. Definitivt sopper.
- Jeg vil helst ikke se for meg at Peach og Bowser har seg, så ... Nei, hun er ikke moren deres.
- Spillene blir, som du sier, kjedeligere om du starter på level 30.
- Du får jo flygehatt i Super Mario 64 ...
- Hvorfor skal man gi Luigi et eget spill? Var jeg seriøst den eneste som satt og håpet på å få spillet som Mario gjennom hele Luigi's Mansion?
- Dust.

Det er tydeligvis én ting du ikke har forstått her. Mario-spillene er ikke forbundet av en lang og detaljert historie. Det er plattformspill, for søren. Og det er egentlig svar nok til hvert av spørsmålene dine.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#3
For å begynne med basics. Sopperiket? En fantasiverden. Ikke morsomt å dra fram logiske brister her.

- Hvordan kom du deg av tredemølla sist du var på Elixia?
- Som sagt over, Pauline.
- Hva har det med noe som helst å gjøre?
- Som sagt over Mario Kart-serien. Og Smash Bros-serien.
- Kan det være at du og kameraten din er rompiskompiser? Dere går på samme skole?
- Igjen, har ingen ting med ikkeno' å gjøre.
- La oss finne ut det, du. Og mens vi er i gang, la oss undersøke de Final Fantasy-universa litt også.
- Som sagt, samme kuken, nytt navn og utseende i Mario World, var det vel.
- Pleier du å stille sånne spørsmål til alle historier du kommer over? Særlig når det, igjen, ikke har noe som helst med noe å gjøre?
- Hun er halvt menneske og halvt kombiskap med et hint av kaffe. Hva så?
- Hadde du spillt litt først hadde du visst svaret på denne.
- Igjen, spill selv. Les. Finn ut.
- Jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men i parentesen har du et poeng...
- Akkurat som kreativitet i egenproduserte tekster etter en lang julefeire.
- Gjemt bort i et skap til det kommer et spill de kan gjøre nytte for seg i.
- Mario Is Missing var fett. men at du fortsatt har lyst til å spille med den grønnkledte broren etter Luigi's Mansion er uforståelig for meg.
Hvor høy Iq har Mario og Luigi hver? Di R zÅ DommE NÅr jg SpiLLr!!11[/b]
Ehm, må være noe galt med din kopi av spillet.

Lag et emne til, a', rebelboy.
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#4
Mitt håp for verden før dette emnet: (|||.......)

Mitt håp for verden etter dette emnet: (..........)

Oh noes...all is lost! :ehm...:
 
#5
Takk for kritikken...La oss mye heller diskutere hvor mye vi Pwna forrige runde i Dust i Cs-source eller alle de FETE uniqe itema våre i World of Warcraft...*spyttetilsida* nerds *grumble*
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Opprinnelig skrevet av Lv2RedSlime
1: Hvordan kom Mario seg videre fra dette stedet (i og med at dette var et evighetsspill som man bare kunne skryte av å ha runna når man hadde nådd 9999 poeng.)
2: Når bestemte Donkey Kong seg for å trekke tilbake til jungelen og slutta han å kidnappe prinsesser bare fordi han fikk for mye deng eller fordi han møtte en skurk som var værre enn ham selv (K.Rool var jo slem nok til å stjele alle bananene hans, hva skal en krokodille med bananer anyway)
3: Har Mario noensinne vært i Donkey Kongs jungelverden? Hvilket rør er det i såfall som leder dit?
4: I det første Mario 8-bit til NES var det ikke Peach, men Daisy (hvis jeg husker rett) som skulle reddes.
5: Kan det være at Peach er en av Giana-søstrene (alle veit at det første brettet i Giana Sisters er helt likt i Mario Bros og at det har vært mye diskusjon hvem som bøffa hvem).
6: Er ikke egnetlig Daisy dama til Luigi? Hvorfor er i såfall Mario player 1? (I følge mange biprodukter, som Super Mario bros. -The Movie, Mario Party, Paper Mario, er Daisy Luigis kvinnelige motpart og ikke Marios.)
7: Er sopperiket og soppeverdenen virkelig en paralell dimensjon av jorden? Er det også slik at det er et paralelt univers? (I filmen nevnt over er det slik, der dinosauerne (Kong Kopa, Yoshi, m.m), har ytviklet seg sammen med menneskene isteden for å dø ut.
8: Er King Kopa (på engelsk ja, ikke bare på norsk) og Bowser samme slemmen eller er det to slemmer? Har de noen relasjoner?.
9: Når kom Peach til sopperiket? Før eller etter Mario og Luigi? (Hun må tydeligvis ha vært der en stund siden hun har sitt eget slott og folk og hele pakka.)
10: Hvordan ble Peach prinsesse? Er hun halvt dinosaur og halvt menneske? Hvem er foreldrene hennes og kom hun orginalt fra vår dimensjon eller dinosaurdimensjonen av jorda?
11: Er soppefolket høyt utvikla sopper, eller liker dem bare å gå med rare hatter?
12: Er det sant at Peach er mora til Bowser sine barn (de 7 i Super Mario 3 og han i Mario Sunshine). Hvorfor er de i såfall ikke halvt menneske? Hvem skulle ellers vært mora deres?
13: Hvorfor drar Mario alltid på quest uten å lade opp på skills, supersko, megatonhammer, badger o.s.v? (skjønt spillene ville blitt langt kjedeligere hvis man starta på level 30.)
14: Er all magien han kan evig eller er mye av den bare permanent og taper effekten hvis han får for lang ferie?
15: Hvorfor kan ikke Mario få kappe, bjørnehale og blomsterflammeskyterdrakt i de nyere spilla? Er de gått av moten eller freda?
16: Når skal Luigi få sitt eget spill der han redder ei prinsesse? (Forhåpentligvis Daisy. Det er snakk om Paper Luigi i Paper Mario 2 og Luigi's Mansion og Mario is Missing (selv om det sugde) finnes jo.)
17: Hvor høy Iq har Mario og Luigi hver?
Endelig noen som er like lidenskapelig opptatt av den rike historien bak Mariospillene som meg selv. Jeg vil svare etter beste evne:

1: Når du slo av NES-en din tok Mario seg en røykepause (grunnen til at han ikke var så sprek i de første spillene var dårlig kondis som følge av kjederøyking og overvekt). Dersom han merket at det var gått noen timer siden du spilte, satte han inn en Robo-Mario (referer til de hemmelige kapitlene i Wreckin' Crew for info om hvor Mario skaffet seg sin hær av Robo-Marioer) mens han stakk av til grønnere jaktmarker selv.
2: Et lite kjent faktum er at Donkey kidnappet Pauline fordi han hadde grisenoia etter en ukeslang heroinrus. Han forvekslet Mario med purken gjennom hele Donkey Kong-spillet, og trodde Mario var ute etter dopet hans. Etter noen år på samme kjøret sa kroppen til Kong til slutt stopp, og han ble lagt inn på avrusning øyeblikkelig. Etter halvannet år på detox dro han hjem til barndomshjemmet sitt for å slappe av og bygge seg opp igjen, men vi ser jo hvordan det gikk.
3: Ryktene vil ha det til at det er en ultrahemmelig konspirasjon mellom K. Rool og Bowser Koopa. Mange har forsøkt å finne røret som Bowser bruker for å komme seg til Kong-jungelen, men ingen har kommet levende tilbake. Dette røret er en av vår tids største hemmeligheter.
4: Feil. Det var Peach i SMB også, men hun ble kun referert til ved tittelen sin, Prinsesse Fluesopp.
5: Du kan jo sjekke når Giana Sisters ble laget, så finner du svaret.
6: Daisy var berta som skulle reddes fra den onde Tatanga i Super Mario Land til Gameboy. Min teori er at Mario skulle fikse en date til Luigi sånn at han skulle slutte å bare henge rundt i kåken til Mario hele tida.
7: Øh, tror du virkelig at de kunne laget filmen hvis ikke de hadde funnet en måte å hente Mario fra Soppriket på, hæ? Sist jeg sjekket var det ikke lov til å juge på film. Soppriket eksisterer. Jakten på porten inn dit fortsetter.
8: Bowser er koopaenes konge. Navnet hans er Bowser Koopa, tittelen hans er Kong Koopa.
9: Peach er en fysisk manifestasjon av livskraften som holder hele Soppriket sammen. Bowser ønsker å ta kontrollen over denne kraften ved å ofre Peach, derfor kidnapper han henne hele tiden. Hvordan du har spilt gjennom SMB-serien uten å oppfatte dette går over min forstand.
10: Som sagt er Peach en manifestasjon av selveste Moder Jord, selve ukraften. Hun skulle egentlig vært en gudinne, men god som hun er syntes hun det var litt vel prangende og nøyde seg med prinsesse. Hun har vært prinsesse siden tiden oppsto.
11: Soppfolket er - tro det eller ei - en rase av soppfolk. Folk som også er sopper. Hvem skulle trodd det?
12: Peach er moren til Koopabarna på samme måten som hun også er moren min og moren din. Hun gir liv til alt og alle. Selv om hun ikke unnfanget Koopabarna direkte, har de taklet det voldsomme traumaet som ble påført dem da den virkelige moren deres stakk ved å overføre morsrollen på Peach. Ikke så rart, egentlig. De stakkars barna har ikke hatt noen god oppvekst.
13: Etter at Mario begynte å henge sammen med Megaman har de to gått sammen om å lagre våpnene og utstyret sitt etter hvert eventyr i et enormt lager som skal distribueres likt til alle på det godes side når Kataklysmen inntreffer. For mer info om Kataklysmen og profetiene omkring det, sjekk - igjen - de hemmelige kapitlene i Wreckin' Crew.
14: Se over. "Permanent" betyr nesten det samme som "evig", forresten.
15: Se nummer 13, igjen.
16: Luigi er homo. Han har gått på mange eventyr for å redde prinser, men gutta i Nintendo synes ikke det passet så bra med profilen til selskapet og lagde ikke noen spill basert på dem. Om du synes det var noe som ikke stemte helt med historien til Luigi i Paper Mario 2... vel, nå vet du hvorfor.
17: Dette er topphemmelig informasjon og verken du eller jeg har sikkerhetsklarering høy nok til å få vite det.

Håper dette tilfredsstilte kunnskapshungeren deres.