D
Jeg regner med at de fleste fikk med seg annonseringen av Rockstars mildt sagt overraskende 360-prosjekt Table Tennis tidligere i år. Det virker som om det gikk litt i glemmeboka for de fleste, men denne fredagen (og forrige ellers i verden, tror jeg) ble det sluppet, og til en lavere pris enn andre 360-spill attpåtil (400-500,- i Norge). Jeg tror ikke jeg var alene om å se litt fram til det, selv om karen i kassa på Spaceworld ikke hadde opplevd å selge mange kopier. Plukket det uansett opp, og har spilt det et par timer hittil.
Det første du merker deg er at spillet har en litt forfriskende back-to-basics-følelse over seg, og står sånn sett i sterk kontrast til andre "realistiske" sportsspill ute for tiden. Du har ingen mulighet for å gjenskape deg selv i spillet, klærne spillerne kan kle seg i er begrenset til fire-fem plagg per karakter, du har liten variasjon i arenaer, og musikken er ikke noe lisensiert søppel. Noen vil kanskje si det passer prisen på spillet, men du har altså ikke annet enn den vanlige Exhibition-modusen og en relativt tam karrieremodus (bestående av tre turneringer av varierende vanskelighetsgrad og størrelse) å pløye gjennom, men såvidt jeg har forstått er multiplayer uansett det du skal ende opp å bruke mest tid på. Det er godt å se Rockstar takler å skape fokuserte opplevelser sådan som av den store og åpne typen.
Spillet lar seg styre med både stikkene og knappene. Den venstre siden av kontrollen lar deg bevege karakteren din rundt din ende av bordtennisbordet (?), og tar seg også av siktingen når du lader opp et skudd. Høyre side av 360-stikka er de forskjellige typene skudd. Y gir ballen topspin, X gir den leftspin, B rightspin og A - you guessed it - backspin. Høyre stikke gjør det samme, da med retninger på stikka istedet. Som nevnt tidligere kan du lade opp alle skuddene, og kontrollen rister mer ettersom faren for å skyte av bordet stiger (det er faktisk ikke om å gjøre å skyte hardest hele tiden). Når du i tillegg kombinerer dette med lobb på ballen (left bumper) og powerskudd (right bumper) sitter du igjen med et system som er overraskende dypt, og har en god del under overflaten. Lett å lære, vanskelig å mestre.
Jeg har som sagt bare spilt et par timer, men jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk så langt. Til å begynne med går det mye i "tilfeldig skudd"-teknikken, men etterhvert som man møter på motstandere med forskjellige attributes lærer du hvilke knep du burde kjøre mot hvem. Når vanskelighetsgraden stiger, blir spillet utrolig intenst, type "svette som en gris og nistirre på skjermen", og det er vel her du ordentlig fatter hva Rockstar mente med at de har kapret følelsen av bordtennis. Det skal også nevnes at jeg banner mer når jeg spiller dette enn noe annet, så det er om ikke annet enn hyllest til hvor engasjerende det er.
Jeg har ennå ikke prøvd å spille over live, men har hørt at det skal være rimelig intrikate turneringsoppsett, så ser fram til å bli god nok til å kunne spille en kamp uten å drite meg ut fullstendig. Hvis noen fra SG har lyst til å ta en runde, send en PM eller invite på Live, så er jeg med.
Det første du merker deg er at spillet har en litt forfriskende back-to-basics-følelse over seg, og står sånn sett i sterk kontrast til andre "realistiske" sportsspill ute for tiden. Du har ingen mulighet for å gjenskape deg selv i spillet, klærne spillerne kan kle seg i er begrenset til fire-fem plagg per karakter, du har liten variasjon i arenaer, og musikken er ikke noe lisensiert søppel. Noen vil kanskje si det passer prisen på spillet, men du har altså ikke annet enn den vanlige Exhibition-modusen og en relativt tam karrieremodus (bestående av tre turneringer av varierende vanskelighetsgrad og størrelse) å pløye gjennom, men såvidt jeg har forstått er multiplayer uansett det du skal ende opp å bruke mest tid på. Det er godt å se Rockstar takler å skape fokuserte opplevelser sådan som av den store og åpne typen.
Spillet lar seg styre med både stikkene og knappene. Den venstre siden av kontrollen lar deg bevege karakteren din rundt din ende av bordtennisbordet (?), og tar seg også av siktingen når du lader opp et skudd. Høyre side av 360-stikka er de forskjellige typene skudd. Y gir ballen topspin, X gir den leftspin, B rightspin og A - you guessed it - backspin. Høyre stikke gjør det samme, da med retninger på stikka istedet. Som nevnt tidligere kan du lade opp alle skuddene, og kontrollen rister mer ettersom faren for å skyte av bordet stiger (det er faktisk ikke om å gjøre å skyte hardest hele tiden). Når du i tillegg kombinerer dette med lobb på ballen (left bumper) og powerskudd (right bumper) sitter du igjen med et system som er overraskende dypt, og har en god del under overflaten. Lett å lære, vanskelig å mestre.
Jeg har som sagt bare spilt et par timer, men jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk så langt. Til å begynne med går det mye i "tilfeldig skudd"-teknikken, men etterhvert som man møter på motstandere med forskjellige attributes lærer du hvilke knep du burde kjøre mot hvem. Når vanskelighetsgraden stiger, blir spillet utrolig intenst, type "svette som en gris og nistirre på skjermen", og det er vel her du ordentlig fatter hva Rockstar mente med at de har kapret følelsen av bordtennis. Det skal også nevnes at jeg banner mer når jeg spiller dette enn noe annet, så det er om ikke annet enn hyllest til hvor engasjerende det er.
Jeg har ennå ikke prøvd å spille over live, men har hørt at det skal være rimelig intrikate turneringsoppsett, så ser fram til å bli god nok til å kunne spille en kamp uten å drite meg ut fullstendig. Hvis noen fra SG har lyst til å ta en runde, send en PM eller invite på Live, så er jeg med.