The Dream Machine - Point och click från söta bror

Lodin

Der Waaaah
#1


Alle liker pek og klikkere (med mindre de er jøpips) og leireanimasjon er den beste animasjon. Derfor sier det seg selv at å kombinere dem ville vært å eie. Det har folka i svenske Cocroach og tenkt og derfor har de mekka The Dream Machine som er en ny episodisk serie. Her spiller man nyinnflyttede Victor Neff som sammen med sin gravide kone skal prøve å gjøre seg til rette i heimen. I første episode skal man luske rundt i leiligheten og blokka for å løse ganske standard pussler. Man møter creepy naboer osv. Det er først i andre episode ting virkelig tar av og man finner den titulære drømmemaskinen.
Det er veldig typisk adventure spill med vansklighet på nivå med Telltale sitt stæsj. Det som virkelig skinner er leiremodellene. Bringer en vitterlig tilbake til gode gamle Blackout. Det var mekka av dansker så det må være noe med skandinavia her. Spillen kjører underlig nok rett fra browseren og det ville vanligvis føltes litt kjipt å ha betalt 106 spenn for no sånt, men bare man fullscreener det ser det flott nok ut.


Hjemmesida hvor man kan kjøpe via (hvese) Paypal.
Her er RPS sine tanker rundt det.

E: Første episoden er gratis så det er ikke mye å tape om man skulle hate det (og være en jøpip).
 
#3
Ser forsåvidt litt koselig ut, men ville bare påpeke at den videoen var ulidelig døll.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#5
Spill i nettleser er så 2010 ass.
 
#6
Ok testa det nå, og det var jo koselig, men tok ikke så lang tid før jeg kom på at jeg er jøpip.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Spilte gjennom første episode i går, og jeg må si jeg er litt skuffa. Walker hos RPS drev jo og påpekte hvor bra manus er, men altså... gubben du styrer er den eneste som får noen som helst slags personlighet. Han står på terskelen til å lukke døra til det gamle livet sitt og gi slipp på drømmene sine for å bygge en familie (noe jeg kan relatere til hehe), mens kjerringa stort sett er gravid og det er det. Nabokjerringa er senil og det finner du ut når du prater med henne, og så finner du det ut igjen når du prater med huseieren. Huseieren er creepy og det finner du ut når du prater med kjerringa og så finner du det ut når du prater med ham. Så er det to naboer til og de så jeg aldri. Flyttegubben er lat. Jepp.

Og så er det problemene som må løses. Introen funker greit for å vise deg hvordan ting funker, men det er jo ikke akkurat som om den krever noe tankearbeid ut over det helt elementære (noe som så klart betyr at gåtene er logisk oppbygd). Så kommer du til selve spillet, og den første oppgaven er... at du skal sette sammen et brev som er revet i stykker. Dette er akkurat den samme oppgava som den første i Puzzle Agent, en oppgave John Walker spesifikt påpekte var ræva, klisjert og uinteressant i Puzzle Agent. Den samme oppgava, med et dårligere grensesnitt (det er drit klønete å rotere bitene) og ingen tilbakemelding på når du har løst den (du må gå et annet sted og så er bare plutselig en hotspot tilgjengelig som ikke var det før), er tydeligvis helt grei i The Dream Machine. Oppgave nummer to og tre var logiske oppgaver som jeg likte, og oppgave nummer fire (den siste) var en sånn snu på brikkene for å finne veien gjennom labyrinten-oppgave. Bare at du får tilbakemelding når du snur en brikke riktig vei, så det er bare å klikke tilfeldig på tilfeldige brikker til du ser at oppgaven er løst. Og så begynner ting å ta seg opp, og så må du betale for å få spilt videre. Noe jeg ikke har gjort ennå. Vi får se.

Uansett: Jeg tviler ikke på at manus kan bli bedre videre i spillet, og grafikken og lyden er helt i toppklasse, så der er det ingenting å klage på. Det som skuffa meg var at det ikke skulle mer til enn litt intetsigende, wishy-washy hverdagsprat til for å skape et inntrykk av at joda, her har vi troverdige og hverdagslige figurer. Det er litt vanskelig å bry seg om ei dame som bare dukker opp ut av ingensteder for å gi et hint om at du må smøre gjengene til heisdøra for at den skal åpne seg. Og selv om jeg likte oppgavene som lente seg på at du måtte tenke logisk ut fra hvordan verdenen du befinner deg i er oppbygd, likte jeg ikke så godt at det var to klisjeoppgaver jeg har sett ørten ganger før i første episode. Slike oppgaver er veldig lette å smelle inn i pek-og-klikkere siden de umiddelbart melder fra om at her er det en oppgave som må løses på en bestemt måte før du kommer videre, men de har den ulempen at de ikke bidrar til å bygge opp historien eller spillverdenen; de eksisterer i sitt eget univers som er irrelevant utenfor den funksjonen det har, som ganske enkelt er å være en hindring du må forsere før du får lov til å spille videre. Det var slike prinsipper som gjorde Myst til den fantastisk sjelløse opplevelsen det var, og det er dette som er antitesen til de klassiske pek-og-klikkerne som var fokusert på fortellinger og figurer. Kroneksemplene i så måte er såklart Day of the Tentacle og Sam'n'Max Hit the Road, hvor du måtte sette deg inn i spillenes univers for å klare å løse oppgavene.

Så, ja. Det var greit nok, men ikke noe triumphant return to form akkurat.
 
#9
Dette var egentlig ganske tørt og kjedelig. Oppgavene var altfor lette og åpenbare, og selv i en såpass kort episode måtte de absolutt presse inn en jævla Myst-puzzle. Jeg HATER Myst-puzzles! Ikke fordi de er vanskelige, men fordi de er forbanna kjedelige og bryter fullstendig flyten i spillet. Den typen oppgaver er nettopp hva jeg hater med point'n'clickies i dag. Ikke engang Telltale klarer å holde seg unna disse.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Snakker du om den greia i gølvet? De fortsetter med noen sånne i episode 2 hvor man fkatisk skal pussle med bøker, men den krever logisk tankegang og når man løser den er man fornøyd med seg selv.
 
#11
Mjo, tviler ikke på det, men det er er fortsatt ikke noe jeg vil ha. Det ligger på andreplass over irriterende ting jeg ikke liker med point'n'clickies. Førsteplass er labyrinter ala Indiana Jones and the Last Crusade og Operation Stealth. Mister helt gløden når jeg kommer til slike ting.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Det jeg synes er den største feilen The Dream Machine gjør hvis dette stemmer, er at det kommer fram så lite av det i første episode. Greit nok at figurene sikkert blir mer interessante etter hvert og at det kommer puzzles med mer kjøtt på beina i episode to, men episode en er liksom ment å få folk til å ville kjøpe resten. Jeg kommer til å kjøpe det, men det er på bakgrunn av hva jeg har lest om spillet og ikke hva jeg faktisk opplevde da jeg spilte. Eurogamer gir herligheten 8/10 (hvorvidt det er greit at omtalen profileres som en omtale av hele spillet og ikke eksplisitt påpeker at den er basert på de to første episodene er en annen sak), og trekker fram ting som bare kommer fram i episode to som selve kjernen i spillet. Det virker litt som om Cockroach ødelegger for seg selv her, egentlig.
 
#13
Syns puzzle-et med det elektriske apparatet under gulvet passa bra inn, selv om jeg vanligvis ikke er så glad i puzzles av den typen. Som Yetipants påpekte over bryter sånne puzzles ganske lett med den feelen og stemningen som nettopp var og skaper sitt eget livløse univers, og føles bare ut som et minigame som har lite sammenheng med resten av verdenen. Men akkurat her syns jeg dem hadde klart å integrere puzzlet bra inn: Man får ikke direkte vite hva de "resistor"-greiene gjør(selv om det burde være ganske innlysende), og det er en fin måte å få det til å føles mindre som et eget spill slengt inn, ved at man ikke får alle spiller-reglene servert med en gang for hvordan puzzlet fungerer og heller må tenke seg til det selv. I tillegg beholder de også samme grafikken, animasjonen og lydene i puzzle-vinduet, som også er viktig.

Sånne puzzles funker sjeldent, men de hadde mer eller mindre fått det til her. Uansett kan det være et fint avbrekk med noen få slike innimellom(bare de er lette nok) siden så og si alt det andre av gameplayet består av drag n drop.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Man får ikke direkte vite hva de "resistor"-greiene gjør(selv om det burde være ganske innlysende), og det er en fin måte å få det til å føles mindre som et eget spill slengt inn, ved at man ikke får alle spiller-reglene servert med en gang for hvordan puzzlet fungerer og heller må tenke seg til det selv.
Hvis du husker naturfagpensum fra ungdomsskolen burde det være ganske innlysende, ja. :p

Uansett var det jeg reagerte på ved den oppgava der nettopp det at du ikke trengte å tenke overhodet, bare klikk tilfeldig til spenningsmåleren viser rødt så løser du den på tjue sekund.
 
#16
Hvis du husker naturfagpensum fra ungdomsskolen burde det være ganske innlysende, ja. :p

Uansett var det jeg reagerte på ved den oppgava der nettopp det at du ikke trengte å tenke overhodet, bare klikk tilfeldig til spenningsmåleren viser rødt så løser du den på tjue sekund.
Ikke spesielt intelligent oppgave nei. Ga faen i å lete etter logisk forklaring og bare klikka meg fram til løsningen... og det tok som du sagt omtrent tjue sekunds.