The Elder Scrolls III: Morrowind

I skyggen av The Elder Scrolls IV: Oblivion har mange sluttet å spille Morrowind, men fremdeles klager en del på oppfølgeren. Jeg er ikke enig, jeg liker bedre Oblivion. Morrowind var statisk og til tider kjedelig, mens Oblivion føles levende. En av grunnene er at du finner fossefall, trær som beveger seg og snakkende NPC's i Oblivion, men ingen av delene i Morrowind. Likevel gav Morrowind en bedre følelse da jeg spilte det.

Nå har det seg slik at Oblivion ikke funker på min Xbox 360, og jeg har ikke PC god nok til å kunne spille det, derfor skal jeg finne frem Morrowind igjen. Jeg begynner fra scratch og skal hele tiden fortelle dere hvordan det går med characteren min. Jeg forventer at dere gjør det samme med deres characters. ^_^

Plug-Ins'ene jeg skal spille med er følgende:

Offisielle Plug-Ins
Adamantium Armor
A new shipment of hard to find Adamantium Armor has arrived in places across Vvardenfell.

Area Effect Arrows
Go to Vivec, Aradraen: Fletcher in the Foreign Quarter Lower Waistworks for her world famous area effect arrows. Exclusive to her shop!

Helm of Tohan
The Adamantium Helm of Tohan is a rare and powerful artifact lost in the Sheogorad Region. Travel north to Dagon Fel to find out more about this legendary helm.

Entertainers
Speak with Dulnea Ralaal in Balmora, Eight Plates on the topic "entertain the patrons". She will give you options to tell jokes, dance the high-kick, play the drum, play the lute and sing, or juggle.

Bitter Coast Sounds
Let the gentle chorus of swamp wildlife draw you further into the mire throughout the entire swampy region of the Bitter Coast. You'll find dragonfly creatures now inhabit the muck ponds along the coast.

Siege at Firemoth
The island fortress of Firemoth was taken by the skeleton army of Grurn years ago. It's time to take it back.

Uoffisielle Plug-Ins
Adamantium Towershield
Skjold til armoret som har samme navn.

Better Bodies
En mod som gjør at kroppene i Morrowind ser bedre ut.

Brukeren MiSP har laget en ganske fin guide til Plug-Ins du MÅ HA til Morrowind. Enjoy! :) Nå skal jeg starte Morrowind og lage meg en character, kommer tilbake med info etterpå.

D

Doctor Downs

Gjest
Hele Spillegal venter i spenning. Nå, hvis du vil unnskylde meg, går jeg og lager en ny tråd basert på min penis. Tråden vil selvfølgelig inkludere lengde, tykkelse, vekt, sprutrekord og selvfølgelig en dagbok med en ny oppføring med saftige detaljer hver gang jeg urinerer, onanerer eller har sex. Jeg forventer forresten også at dere gjør det samme.

Nei, alvorlig talt, er dette en spøk?

SITAT(Aquila @ 16.08.06, 01.40) 19895
Hele Spillegal venter i spenning. Nå, hvis du vil unnskylde meg, går jeg og lager en ny tråd basert på min penis. Tråden vil selvfølgelig inkludere lengde, tykkelse, vekt, sprutrekord og selvfølgelig en dagbok med en ny oppføring med saftige detaljer hver gang jeg urinerer, onanerer eller har sex. Jeg forventer forresten også at dere gjør det samme.

[/b]
Oh sod off.

Spilldagbok er kos ^_^

Jeg har fortsatt Morrowind installert med characteren min. Har ikke spilt på en stund, siden jeg venter på The Underground 2 modden til å bli ferdig med beta-testingen.

Oblivion er avinstallert.

SITAT(Aquila @ 16.08.06, 01.40) 19895

[/b]
Okay..

Det er ikke en spøk, det er et forsøk på å få igang litt diskusjon rundt Morrowind. Det var visst ikke noen suksess. ^_^

Jeg har laget meg en Nord, skal spille på ham nå. Det første jeg la merke til var hvor lett jeg faktisk fikk startet spillet, i forhold til Oblivion, hvor du må gjennom en grotte hver gang du skal starte ny character.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hey, Morrowind er fortsatt artig. Bare synd det krever at man er synsk til tider. :(

Uansett er spilldagbøker ofte artig lesning og i det minste et tiltak, så spar kommentarene dine hvis du ikke synes noe om det. Jeg misliker World of Warcraft, men jeg spammer ikke ned WoW-tråden med "Hære gud azå skaf dre 1 liv a plz !!11elleve" av den grunn.

D

Doctor Downs

Gjest
Jeg har ikke noe imot Morrowind, men jeg har (og jeg ser ut til å være den eneste) nok imot spilledagbøker. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere. Laber underholdning og angår ikke meg.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nøkkelsetningen i det innlegget der kom helt til slutt: Det angår ikke deg. Så hold kjeft. :loth:

D

Doctor Downs

Gjest
Poenget var at det angår ingen andre enn den som spiller. Dermed kan jeg ikke skjønne at det skal være noe spennede å følge med på. Litt som en kjendisrealityserie, egentlig. Kan vel kanskje bli gøy hvis mange av dere gidder å holde av noen måneder til å spille Morrowind igjen, men noe sier meg at det ikke blir noe av.

Jeg tror du har misforstått helt her, Aquila. Dette er ikke et emne om min Morrowind-character, eller om hans reise rundt om i Morrowind, men det er et emne om selve spillet. Jeg tenkte bare at jeg skulle starte med å si litt om min character og hvordan jeg opplever spillet med ham. I stedenfor å klage kan du vel si litt om hva du synes er bra med Morrowind, eller hvorfor du eventuelt ikke liker spillet.

Lodin

Der Waaaah
Slutt å syt, Aquila. Det er så lite aktivitet på forumet for tida at omtrent hva som helst hjelper. Det kunne godt vært noe generell info om ES3 i første posten, men ellers er det en grei start.
Personlig har jeg ikke spilt Morrowind på langt over ett år og siden jeg i grunn syns Oblivion er artigere siden det har bedre nærkamp og bueskyting blir det nok en stund til neste gang. Synd i grunn siden jeg bare såvidt har rørt Tribunal og Bloodmoon. Har alikevel noen gamle bilder fra når jeg dreiv å feis omkring med en Nord som dere kan titte på. Jeg hadde eget hus og var høyt nok oppe i Imperial Guard til at jeg fikk egen vakt (begge deler med modder) må vite. B)

Raaagh, Lodrin hate sandstorm!

Vakta mi vinker pent med lanken. Huset ligger sør for Balmora.

Oblivion er vel omtrent det eneste spillet der ute med penere himmel.

D

Doctor Downs

Gjest
Bah, jeg gir meg. Kjempeemne.

Kan vel alltids ytre min mening om Morrowind, i håp om å bygge opp litt skitimage før jeg tar en forumpause i Vietnam. Ihvertfall. Spillte Morrowind da det først kom ut, men rakk så vidt å skaffe meg et våpen og snakke med et par tre folk før jeg syntes det ble altfor treigt til å en gang prøve å sitte gjennom (hadde hørt det kunne ta sin tid). Litt tid gikk, og jeg så flere og flere hadde varma opp til det, så jeg bestemte meg for å gi det en ny sjanse. Jeg angrer ikke. Jeg mener å huske jeg kom ganske langt, og hadde i grunn en ganske eventyrlig og særegen atmosfære. Desverre synes jeg det, i likhet med bl.a. PotC-spillet som kom noe senere, virket litt upusset. Uferdig om du vil. Alt i alt skulle jeg egentlig ønske jeg likte Morrowind best, da dette egentlig er langt mer kreativt enn det neste i serien, men valget faller allikevel på Oblivion. Man kan si hva man vil om at Oblivion blir for statisk og greier, men om ikke annet så er det ihvertfall en forbedring på Morrowind. Kanksje litt mer linjære omgivelser, men jeg har aldri likt ørken uansett. Oblivion føles dessuten mye mer levende, og er hundre ganger så lett å leve seg inn i. For alt tatt i betraktning så bør jeg ikke trenge å legge fra meg et spill av ren kjedsomhet etter femten minutter. Samme om jeg hører det blir bedre mange timer uti eller ikke. Oblivion var morsomt fra begynnelse til... Vel, jeg har ikke spillt det ferdig enda, men det er langt mer sannsynelig at jeg spiller ferdig dét enn at jeg drar tilbake til den nærmest uhyggelig døde verdenen som er Morrowind.

Er forøvrig enig at det er lite aktivitet på forumet for tida. Særlig i Film-delen, som er min favoritt:

Nå skal jeg la dere stelle med alvene og orkene deres i fred.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hjertelig takk.

*applaus til Aquila* ^_^

Du tar litt feil i posten din, for det er motsatt.

<blockquote>Man kan si hva man vil om at Oblivion blir for statisk og greier, men om ikke annet så er det ihvertfall en forbedring på Morrowind. Kanksje litt mer linjære omgivelser, men jeg har aldri likt ørken uansett. Oblivion føles dessuten mye mer levende, og er hundre ganger så lett å leve seg inn i.</blockquote>

Det er Morrowind som blir for statisk og greier. :p Men ellers er jeg enig i alt det du skriver.

Har nå laget meg en character, og slettet alle de gamle jeg hadde. Characteren er en Nord, klasse Warrior, stjernetegn The Steed pga. at man må gå veldig, veldig mye i Morrowind. Det første jeg la merke til da min character Revan tok sine første skritt i land, var hvor kjent og koselig alt var! Jeg hadde trodd det skulle bli mye, mye vanskeligere å bli vandt med spillet, men det gikk ganske greit. Vannet og himmelen ser flott ut. Noe annet jeg la merke til for første gang, var at trærne beveget seg! Hele treet svaiet litt til sidene, så skogene ser ikke så statiske ut lenger. Vet ikke om det er pga. en mod eller om spillet bare er sånn. Skal joine Fighter's Guild nå, og slenge opp noen screens etterpå.

Lodin

Der Waaaah

Tid for litt geografiundervisning. Etter det første ES som foregikk over hele Tamriel (men var ekstremt statisk, mye skog og lite annet) har hvert av spilla forgått i en distinkt del av verdenen. Daggerfall fant sted i bukta mellom High Rock og Hammerfell, Morrowind på den digre øya med vulkanen og Oblivion midt på kartet i Cyrodiil. Det har fra ganske mange år tilbake vært klart at det fjerde spillet skulle finne sted der og da blir det litt teit å klage over at det har en lite orginal setting. Cyrodiil har fra 1994 vært det klassiske Ringenes Herre\høy fantasy landet så om de hadde endra det hadde en del fans blitt sure.
Bethesda sier forøvrig ikke noe om hvor de planlegger å sette de neste spilla, men ryktene sier at ES5 vil foregå på Summerset Isle. Det er der Høyalvene stammer fra og landet har masse tropiske skoger og nydelige strender. Redguard sjørøvere fra Hammerfell er det og en del av. :pirat:

D

Doctor Downs

Gjest
SITAT(Revan @ 16.08.06, 22.23) 20018
*applaus til Aquila* ^_^

Du tar litt feil i posten din, for det er motsatt.

Opprinnelig skrevet av Aquila
Man kan si hva man vil om at Oblivion blir for statisk og greier, men om ikke annet så er det ihvertfall en forbedring på Morrowind. Kanksje litt mer linjære omgivelser, men jeg har aldri likt ørken uansett. Oblivion føles dessuten mye mer levende, og er hundre ganger så lett å leve seg inn i.
Det er Morrowind som blir for statisk og greier. :p Men ellers er jeg enig i alt det du skriver.
[/b]
Jeg hadde tenkt å ligge unna. Les igjen. Folk klager stadig på at Oblivion fortsatt er et statisk spill med ensidig "AI" og linjære events. Jeg sier at de kan si hva de vil, men det er fortsatt bedre enn i Morrowind, som var mindre livat enn en forlatt alpelandsby.

Edit: Men for å komme med et pluss til Morrowind, så hadde det er par strukturer som skilte seg ut ifra de dølle omgivelsene, mens Oblivion egentlig bare er veldig standard middelaldersk all over, og altfor realistisk (med unntak av oblivion planes selvfølgelig).

Som sagt er det dårlig aktivitet andre steder på forumet for tida, så det kan godt hende jeg stikker innom og lager litt kvalme i løpet av uka =D