The Last of Us 2

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#21
Må også få fullført The Last of Us 2, men hittil har det dessverre ikke vært like engasjerende som det første, som jeg nesten ikke klarte å legge fra meg. Spørs om det blir noen 5/5 herfra om det ikke tar seg opp skikkelig.
Joda, dette har tatt seg opp skikkelig, og jeg skjønner hva @Houseman mente med at det når voldsomme høyder som ikke eneren var i nærheten av :D

The Last of Us™ Part II_20210321042701.jpg

Det der er blant favorittdelene av spillet hittil, og jeg må ha brukt minst et kvarter på å ta bilder.

Jeg skjønner også hva @demake mente med at det går treeeeeigt, for de to første dagene med Ellie i Seattle var virkelig seige. Synes egentlig alt ble mye bedre etter at man begynte å spille som Abby og det har virkelig kommet seg opp på "ikke klare å legge fra seg"-nivå. Jeg har riktignok ikke noe hastverk med å bli ferdig, for dette spillet funker bedre når man spiller litt av og til enn å bare pløye seg gjennom. Nå har jeg kommet til California med Abby og Lev og jeg har spilt i 33 timer, så det er betydelig lengre enn det første, som jeg brukte ca 20 timer på. Jeg aner ikke hvor mye det er igjen og jeg vil ikke vite det heller, men det kommer nok en oppsummering når jeg er ferdig.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#22
Relativt sikker på at eneren ikke nådde det nivået der ja, med mindre jeg husker helt feil. Likte også bedre å spille med Abby.
Og skulle gjerne fått valget om hvilken side man skulle ta helt på slutten.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#23
Åja, det var så lite igjen. Fullførte på morran i går. Det var et bra spill. Bedre enn det første på noen måter, men ikke like bra på andre. Trenger jeg å si mer enn det? Ok da.

Som nevnt var jeg litt skuffa i starten. Det vil si, ikke helt i starten, siden jeg likte den første delen i Jackson ganske godt. Så kommer man til Seattle, hvor ting går skikkelig treigt, og det hjelper ikke at det er lite variasjon i omgivelsene de to første dagene. Det blir også litt ensomt når man tusler rundt alene. I enern hadde man nesten alltid dynamikken mellom Joel og Ellie, samt en tredje person som ofte var med. Dette gjør at de delene hvor det ikke er noe action fremstår litt kjedeligere denne gangen, men direkte kjedelig var det aldri, så jeg står ikke i fare for å motsi det jeg skrev tidligere i tråden. Heldigvis tar det seg opp etter hvert og fra og med dag 3 med Ellie blir det bare bedre og bedre.

Når man spiller som Abby blir egentlig alt bedre. Historien blir mer interessant, omgivelsene blir mer varierte og det er bedre action. Jeg digger Wolf-basen, som er en svær og koselig stadion som jeg skulle ønske vi fikk utforske mer. Dag 2 er når det virkelig blir fantastisk, når du må opp i høyden, klatre over de veltede kranene og plutselig letter tåka. Det er veldig lett å kjenne på noiaen til Abby her. Hele den påfølgende delen hvor du må klatre ned en ødelagt skyskraper full av zombier er også veldig bra, og det hele ender med spillets skumleste del nede i sykehus-kjelleren hvor det plutselig er et megasvært monster løst som du ikke aner når vil dukke opp og skremme livsskiten utav deg. Det var utrolig godt gjennomført og jeg har ikke vært så redd i et spill på lenge. Vil gjerne vite hvordan @Agradula reagerte på denne delen etter kommentaren om hvor redd han blir av sånne spill. Også kommer dag 3 og topper det hele med den megakoselige Scars-øya hvor alt bare går fullstendig til faen. Jeg var ganske trøtt da jeg begynte å spille denne dagen, men på slutten var jeg helt våken. Den siste delen i Santa Barbara synes jeg riktignok ble litt forhastet. Plutselig blir vi introdusert for noen nye slemme folk og det skjer egentlig mer i dette kapittelet enn i hele dag 1-3 med Ellie.

Når det gjelder historien så må jeg bare innrømme at jeg ikke er helt fornøyd med at de knerta Joel, og jeg skjønner at mange ble skuffa da dette ble avslørt. Når det først er gjort så synes jeg de klarte å gjøre en god historie utav det og at det ikke bare ble et generisk hevntokt. Jeg liker at de bygger videre på det som skjedde i enern og at vi får se ting fra begge sider. Man kan jo virkelig gruble over hvorvidt Joel fortjente det eller ikke, men jeg synes uansett det er litt kjipt gjort å kvitte seg med hovedpersonen i det første spillet allerede en time inn i det andre. Dette var forresten den eneste spoileren jeg hadde fått med meg, så sånn sett er jeg glad for at det skjedde såpass tidlig, så jeg ikke måtte sitte gjennom hele spillet og gruble på hvordan han ville dø. Nå er det heller ikke sånn at jeg skulle ønske de gjorde ting annerledes. En av de flotteste delene av spillet er når Joel og Ellie er i den dinosaurparken og det ville nok ikke gjort like sterkt inntrykk om han ikke hadde blitt drept.

Ellers kan jeg ikke se noen flere grunner til at folk skulle ræge over dette, annet enn at noen kanskje fikk en slags Raiden-opplevelse da man begynte å spille som Abby, men dette er jo uansett snakk om mindre enn halvparten av spillet. At masse folk er sure fordi Ellie liker mus kjøper jeg ikke for fem flate øre, da dette uansett har vært kjent siden Left Behind og det var ingen som klagde dengang (noen få surfitter på /pol/ teller ikke). Det viste seg ihvertfall at det ikke var noen grunn til å være skeptisk, og jeg hadde ikke hatt noe problem med å betale full pris for det. Grunnen til at jeg valgte å vente på et tilbud var nettopp alle disse rapportene om at folk var misfornøyd, men jeg gjorde mitt beste for å unngå absolutt alt og alle som nevnte spillet nettopp for å unngå spoilere, så jeg fikk vel egentlig aldri vite hvorfor folk var misfornøyd, bortsett fra dette meg Joel da. Uansett så er jeg glad for at jeg ikke spilte det midt på sommeren. Jeg starte jo på FFVII Remake like etter at dette kom ut og det var egentlig en tabbe.

Den største forbedringen fra enern er nok spillmekanikkene. Jeg liker at det er akkurat samme greia, bare med flere muligheter. Eneste jeg virkelig savner er disse spikerbombene som nå har blitt bytta ut med rørbomber og miner. Kult med nye typer fiender, som stalkers og jævler som kommer ut av veggene. Jevnt over er dette mye skumlere og føles mye mer som et horror-spill enn enern. Superheltkortene var gøy å samle på, og jeg ser hva dere gjorde med "Dr. Uckmann". Jeg spilte på "moderate" fordi jeg bare ville kose meg med spillet den første gangen, men tror nok det ble hakket for lett. Det skulle visstnok ha "limited resources", men jeg hadde fullt med ammo og inventar ganske ofte selv om jeg blæsta meg gjennom mange av områdene. Det trengte jeg virkelig å gjøre etter å ha spilt enern på survivor i fjor, hvor du knapt kan røre våpnene siden det er så lite ammo. Fant etter hvert ut at man kunne justere vanskelighetsgrad underveis, men valgte å holde meg til det jeg hadde starta på. I likhet med enern tipper jeg det vil være best på hard, da survivor blir litt for begrenset. Jeg brukte 36 timer på spillet og følte jeg hadde tatt meg skikkelig god tid til å utforske alle kriker og kroker, men jeg missa flere safer og arbeidsbenker. Lurer virkelig på hvor de kan ha vært, men det finner jeg nok ut når det blir NG+ neste år. For ja, dette skal utvilsomt spilles igjen. Jeg spiller fortsatt enern omtrent annenhvert år og jeg tipper det samme blir å skje med dette etter neste omgang. Har faktisk litt post-spill-depresjon etter dette nå, da det har vært en del av livet mitt i tre måneder og jeg ikke bare kan sette meg ned og spille litt igjen. Jeg håper også at det blir en treer, selv om det måtte ta sju år til før det kommer.

Så ja, et veldig bra spill. Det er uten tvil 5/5, men ikke helt 10/10 ;)
 
Sist redigert:

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#24
Jeg kan si så mye som at jeg kom til den aller første zombien, skrudde av spillet og så meg aldri tilbake. endte med at jeg måtte se en let’s play av spillet og er veldig glad for at jeg slapp å spille gjennom det JÆVLA dritet der.
men jeg får ta å streame meg selv som spiller noe skummelt en gang. Får bare psyke meg opp i et par år først.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#26
Jeg har allerede spilt det igjen. Kjørte gjennom på Hard+ over de to siste månedene for å ta alle samlegreiene og oppgraderingene. Jeg brukte såklart guide til alt stæsjet, men oppgraderingene var mye lettere enn i enern. Der klarte jeg det ikke før mot slutten av spillet, mens her ble Ellie fullstendig oppgradert allerede i Jackson. Tok ikke fryktelig lang tid før alle gønnerne var oppgradert heller. Og ja, jeg ble overraska over at jeg hadde klart å misse safer og arbeidsbenker da jeg så hvor de var. Hard ga også en bedre utfordring siden ressurser faktisk var ~limited~ denne gangen, men ikke så mye at man ikke kan ha det gøy. Brukte over 30 timer denne gangen også selv om jeg skippa alle filmene. Satte mer pris på de treigere delene av spillet denne gangen siden jeg ikke trengte å vente på at ting skulle skje. Fikk platinum-trofeet på søndag, men har fortsatt et par igjen i "grounded mode" som ikke teller mot platinumen, så venter med å poste i fullført-tråden før jeg har gjort de, men det blir nok litt mer enn et halvt år til neste gang nå.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#27
Måtte forresten ta en del bilder da jeg spilte gjennom, siden jeg synes det er et veldig flott spill. Her er noen av dem:

En av de første flotte utsiktene man får se.
The Last of Us™ Part II_20210815005820.jpg


Zombier åt ælj, se sjokkbildet!
The Last of Us™ Part II_20210815011458.jpg


Denne gata er usedvanlig stengt.
The Last of Us™ Part II_20210821001929.jpg


Dette bildet har 18-årsgrense.


Ælv åt gate.
The Last of Us™ Part II_20210225091512.jpg


Spesielt.


WLF-basen, som jeg skulle ønske vi kunne fått utforske mer.
The Last of Us™ Part II_20210912170432.jpg


Seattle like før solnedgang.
The Last of Us™ Part II_20210912221912.jpg


Noe containere. Synes lyset er ganske stilig her, og jeg liker hvor mye det forandrer seg i løpet av dagene.


Enda en gatescene.


Kanskje det aller kuleste stedet i spillet.
The Last of Us™ Part II_20210321043004.jpg


Utsikt utover byen.


Dette er også blant favorittstedene.
The Last of Us™ Part II_20210930123901.jpg


Koselig.
The Last of Us™ Part II_20210930131053.jpg


Ånæj, alt gikk til faen.
The Last of Us™ Part II_20211001183948.jpg



Platinum GET!