[PC] The Long Dark

oma

Village Drunk
#1
Etter en lang og god vinter, så er den eneste medisinen: Mer vinter.



Det eneste som er sikkert i The Long Dark er døden, og vakre omgivelser.


Jeg liker vinteren, det er min sesong, kom du mørke, kalde vinter og minn meg på hvor dødelig jeg er. Det er vel kanskje ikke så rart at jeg da har kost meg mye med The Long Dark. Spillet er ikke helt ferdig, og likevel har jeg klart å blitt rivet med i nå rundt 30 timer - og da har jeg bare tatt del i en av modusene.


Det er mange måter å oppleve The Long Dark på, man kan hoppe rett ut i sandkasse-modusen som gir deg lite, om noe, utstyr til å overleve på. Man kan gjøre en av de 4 utfordringene som spillet foreløpig tilbyr, et bra tidspunkt å påpeke at dette er i early access, som påvirker opplevelsen din i sterk grad. Noen av disse utfordringene krever at du allerede har stiftet bekjentskap med kartet og omgivelsene dine og derfor vil jeg anbefale at du, som jeg gjorde, starter med Nomade utfordringen. Nomade utfordringen går ut på at du må finne og tilbringe 3 døgn på 15 forskjellige steder spredd utover 5 forskjellige områder i kartet.


Når jeg først startet opp The Long Dark så visste jeg ikke helt hva som ventet meg, men jeg startet tørr, varm, og inne i ett stort hus som jeg fant ut ikke bare hadde 2 etasjer, men også en kjeller man kun kunne gå inn i fra utsiden. Jeg gjorde meg kjent med mitt head-up-display som fortalte meg at jeg snart ville bli sulten, så jeg begynte å lete rundt etter noe å spise. Jeg fant noen gamle brusbokser, noe kjeks i en av hyllene og noe gammel musli som jeg kunne spise som holdt meg i livet litt lengre. Det er en stund siden noen andre har vært her, og enda lengre siden noen gjorde innkjøp. Ellers fant jeg meg en ny lue, en tynn ullgenser og noen ullvotter jeg kunne ta på meg, slik at når jeg først skulle gå videre, ikke ville fryse så mye. Jeg hadde derimot bare noen slitte jeans på meg fra før av og noen ubrukelige skinnsko, og jeg kunne høre på måten huset ristet på at det blåste opp til full storm. Selv med nyvunnede votter og ullgenser så ville jeg ikke tilbringe mye tid i -40 grader med liten sikt, det går bare ikke.




Når jeg sier liten sikt, så mener jeg liten sikt. Suverin Suveren hadde vært skuffet over meg.


Jeg tok meg en tur gjennom huset en gang til, for å se om jeg hadde oversett noe, og jammen var det ikke en jaktrifle under sengen! Jeg hadde funnet noen kuler i kjelleren tidligere, så jeg håpte det ville være en rifle i nærheten, men hadde gitt opp håp etter første rundtur. Jeg hadde sett en hjort ute på marken tidligere på dagen, før stormen blåste opp så nå kunne jeg kanskje få meg noe skikkelig mat også. Det minnte meg på, jeg begynte å bli tørst og jeg hadde allerede drukket brusen min fra tidligere, så jeg hadde ikke så mye annet å drikke. Det var en peis i stuen, så jeg brukte litt tid på å ta fra hverandre en stol slik at jeg hadde noen trebiter jeg kunne fyre opp og smelte snø på. Når snøen var smeltet, så tok jeg og kokte den også. Snøen er kanskje ikke gul, men greit å være på den sikre siden.


Jeg er nå ca 30 timer inn i utfordringen og jeg har overlevd i rundt 60 dager ingame. Jeg har laget meg en ulveskinnsjakke, har harevotter og hjorteskinnsstøvler. Jeg har skutt min første bjørn, og om jeg skyter en til, så kan jeg kanskje lage meg en bjørneskinnssovepose, og da har jeg så mange varmebonuser at det ikke burde være noe stort problem å sove ute under stjernene. Veien dit har vært fortryllende, i vakre omgivelser vandrer jeg rundt i fjellene og leter etter liv, jeg plukker dunkjevlestiker for litt snacks og bruker de få kulene jeg har samlet opp på å få meg litt hjortekjøtt. Jeg kan sette ut feller til harer, men de er det så lite mat i at jeg ikke har lyst å bruke tid på det. Ulvene er ganske plagsomme, men de løper vanligvis vekk om jeg vifter en brennende fakkel mot dem. Men jeg har fremdeles over halve spillet igjen, det er mange steder jeg enda ikke har vært på, og jeg gleder meg til å se mer.




Et av de mange fortryllende stedene i The Long Dark.


Det føles på sin plass å nevne at det er ganske god norsk oversettelse i dette spillet. Jeg har hvertfall aldri sett lignende før.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#2
Fulgt med på flere LPer av det der. Ser ut som mitt syltetøy, men maskina mi har ei sjans til å dra det
 

Jante

privileged CIS shitlord
#3
Spilte dette i en ganske tidlig versjon, og det var fengende selv da. Å måtte løpe rundt sulten og forfrossen vekk fra ulver i en tiltakende snøstorm i minkende sikt for å finne tilbake til den forlatte hytta du kan fyre opp peisen til så fremst du klarer å hogge nok ved før du fryser ihjel er alltid like gøy.
 
#5
Hørtes ut som min type spill, så da blei det handla inn.