[PC] The Road Less Traveled (The Stanley Parable)

Mopey

チーズ
#1


Så, The Stanley Parable var egentlig en source mod hvor konseptet var at en (noe tørrvittig og komisk) fortellerstemme dikterte hva du skulle gjøre, men hvor du hadde muligheten til å ikke utføre det fortellerstemmen sa, og så reagerte spillet deretter. Nå er det kommet en remake av spillet på Steam som ikke bare ser puuuurdy ut, men som bugner av innhold sammenlignet med originalen. Det er en ganske spesiell spillopplevelse (mer interaktivt førstepersonseventyr), og leker med spillerens forventninger på uante måter. En gjennomspilling tar bare ti minutter....men jeg har altså spilt dette i seks timer. Grunnen til det er at det fins så mange forskjellige slutter, og fortellerstemmen forandrer seg litt og litt for hver gang du "runder spillet".

Om du absolutt må spoile opplevelsen for deg selv – hele greia går ut på å finne disse tingene selv – kan du ta en titt på alle "sluttene" jeg fant:

Venstre 1: Følg fortelleren – skru av maskina
Venstre 2: Følg fortelleren – skru på maskina
Venstre 3: Gå ned trappa istedet for opp
Venstre 4: Gå til venstre og "Escape" like før du kommer til "Mind Control Room" (stikkord: museum)
Høyre 1: Gå gjennom døra til bakrommet til venstre etter loungerommet og ta personheisen ned (den morsomste og lengste slutten)
Høyre 2: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta telefonen
Høyre 3: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta ut telefonledninga
Høyre 4: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom rød dør
Høyre 5: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom blå dør (mest mind fuck her)
Høyre 6: Hopp av vareheisen på venstre hånd
Bonus: Lukk døra på kontoret før du går ut at det med deg selv inni

Det var et par til, en av dem måtte jeg restarte selv fra menyen og det telte som en "slutt," men klokka var blitt bra mye og alt gikk litt i surr.

*edit: det originale illustrasjonsbildet var fra mod'en, ikke den nye remake'n.
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Alle gå å sjøp denne. Bare gjør det. Og spill likegodt demoen først siden den er no helt annet, men også eier.
Harke fått starta på det sjæl ennå, men det blir vel i kveld.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Hvis du ikke har en annen måte å oppleve demoen på, så har Steam Train en gjennomspilling av den her:


De fikk tilsendt denne versjonen fra utviklerne selv så den innholder noe spesielle Steam Train-relaterte greier. Så da må theger se den også.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Jeg tok slutten hvor man følger narrasjonen til punkt og prikke og litt skuffa over at den var identisk med orginalen. I grunn bare å forvente og jeg regner med at det dukker opp en del nye slutter etterhvert. Forøvrig er teksturene mye skarpere enn i demoen så der var de nok komprimerte for den.
Jævla imponerende at en fyr på 22 har laga no så sinnsykt smart.
 

Mopey

チーズ
#6
15 "slutter" funnet til nå. De to siste på denne lista kan man umulig klare å finne på egenhånd, vil jeg påstå.
 
#8
Jeg spilte dette en drøy time i går, så da syns jeg det er rett og rimelig at jeg skriver noen ord om det.

Jeg hadde aldri hørt om dette før jeg så tråden på fredag, og Mopey solgte det inn ganske greit. Det hjalp også at det kostet sånn 9 euro på Steam og at jeg hadde prompehelg. Det var kanskje den beste måten å tilnærme seg spillet på, ofte liker jeg i det minste å se en video eller noen screenshots men som jeg skrev tidligere i tråden så pirret det såpass at jeg bare kastet meg inn i det. Først og fremst har det litt sånn humor av den gamle spillskolen som jeg liker, og jeg er en sucker for hele konseptet. Tror jeg spilte meg frem til fem eller seks ulike slutter, der noen av dem var herlig mindfuckete. Ser det har blitt listet opp noen andre så de skal jeg spille meg frem til hvis jeg ikke finner ut av dem selv. Kjenner jeg faktisk har jævlig lyst til å finne ut av hva storyen egentlig handler om. Sånn egentlig, altså.

Hadde jeg vært en spillskribent eller anmelder kunne jeg sikkert skrevet mye smart om fortellerteknikk og ditten og datten, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette annet enn at hele greia er en liten genistrek og ulikt alt annet jeg har spilt før.

Hvis nå noen kunne kombinert konseptet med Portal på en eller annen måte....
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#9
Det er egentlig det jeg tenker også, uten å ha spilt selve spillet, men demoen gav meg den portal-følelsen. Storyen der kunne lett glidd inn i Half-Life universet, og det forundrer meg faen ikke om Valve spør han fyren om han synes det er greit at de låner litt fra han.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Nå har jeg fått ganske mange slutter og er vel fornøyd. Stort sett er de som sagt de samme som i orginalen og det er synd, men det var vel verdt gjensynet. Om du ikke har spilla modden er det klart noe du bør coppe uansett.
Går egentlig bare å venter på at noen lager en spoilerfri guide til de jeg ikke fikk med meg siden jeg vet det er noen.
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Jeh, men den guiden er spoiler deluxe. Tenkte mer på en guide som bare er:
  • Gå gjennom venstre dør.
  • Klapp kaninen.
  • Gå opp trappa.
  • Spis ebolaviruset.
Men ja, ser jeg mangler en del av dem.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
I ukas Idle Thumbs prater de om dette og nevner Raphael sin trailer og det passer egentlig bra å poste den på nytt.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#15
Ok, så jeg testa detta med to gjennomganger nå. Første endte med at
Jeg havna i Minecraft, så Portal, for så å havne i kullisene på spiller

... Ok!

Nummer to endte med
At jeg lukka døra, og det var det for spillet