Så, The Stanley Parable var egentlig en source mod hvor konseptet var at en (noe tørrvittig og komisk) fortellerstemme dikterte hva du skulle gjøre, men hvor du hadde muligheten til å ikke utføre det fortellerstemmen sa, og så reagerte spillet deretter. Nå er det kommet en remake av spillet på Steam som ikke bare ser puuuurdy ut, men som bugner av innhold sammenlignet med originalen. Det er en ganske spesiell spillopplevelse (mer interaktivt førstepersonseventyr), og leker med spillerens forventninger på uante måter. En gjennomspilling tar bare ti minutter....men jeg har altså spilt dette i seks timer. Grunnen til det er at det fins så mange forskjellige slutter, og fortellerstemmen forandrer seg litt og litt for hver gang du "runder spillet".
Om du absolutt må spoile opplevelsen for deg selv – hele greia går ut på å finne disse tingene selv – kan du ta en titt på alle "sluttene" jeg fant:
Venstre 1: Følg fortelleren – skru av maskina
Venstre 2: Følg fortelleren – skru på maskina
Venstre 3: Gå ned trappa istedet for opp
Venstre 4: Gå til venstre og "Escape" like før du kommer til "Mind Control Room" (stikkord: museum)
Høyre 1: Gå gjennom døra til bakrommet til venstre etter loungerommet og ta personheisen ned (den morsomste og lengste slutten)
Høyre 2: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta telefonen
Høyre 3: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta ut telefonledninga
Høyre 4: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom rød dør
Høyre 5: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom blå dør (mest mind fuck her)
Høyre 6: Hopp av vareheisen på venstre hånd
Bonus: Lukk døra på kontoret før du går ut at det med deg selv inni
Det var et par til, en av dem måtte jeg restarte selv fra menyen og det telte som en "slutt," men klokka var blitt bra mye og alt gikk litt i surr.
Venstre 2: Følg fortelleren – skru på maskina
Venstre 3: Gå ned trappa istedet for opp
Venstre 4: Gå til venstre og "Escape" like før du kommer til "Mind Control Room" (stikkord: museum)
Høyre 1: Gå gjennom døra til bakrommet til venstre etter loungerommet og ta personheisen ned (den morsomste og lengste slutten)
Høyre 2: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta telefonen
Høyre 3: Gå forbi bakromsdøra og ta vareheisen – ta ut telefonledninga
Høyre 4: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom rød dør
Høyre 5: Hopp av vareheisen til gåbrua på høyre hånd – gå gjennom blå dør (mest mind fuck her)
Høyre 6: Hopp av vareheisen på venstre hånd
Bonus: Lukk døra på kontoret før du går ut at det med deg selv inni
Det var et par til, en av dem måtte jeg restarte selv fra menyen og det telte som en "slutt," men klokka var blitt bra mye og alt gikk litt i surr.
*edit: det originale illustrasjonsbildet var fra mod'en, ikke den nye remake'n.