Toonstruck

Ja, jeg spilte vel først dette spillet en gang i 1997, og det jeg husket godt fra dette spillet den dag i dag, var den herlige humoren og den vakre animasjonen. Så, jeg bestemte meg for å kjøpe det og i dag tok jeg meg endelig tid til å spille det igjen. Forventningene var blandet og jeg var redd for at Toonstruck, som så mange andre gamle, nostalgiske spill, skulle skuffe da jeg tok det fram igjen. Men jeg ble positiv overrasket. Veldig positiv overrasket. Jeg satt faktisk og spilte fra morgen til kveld, så grepet ble jeg, og dette skjer ikke så ofte med meg lenger (Siste var vel Ico og Beyond Good & Evil).

Nå sitter det sikkert en del som lurer på hva Toonstruck egentlig er, siden et rask søk på spillegal kun førte frem én annen person som hadde fortalt at han hadde rundet det. Så, Toonstruck er et gammelt point & click adventure-spill med tegneserie aktig grafikk i en ja, tegneserieverden. Du spiller en person med navn Drew Blanc, en tegnerserie-tegner av "The Fluffy Fluffy Bun Bun Show". Dette er altså en søt tegneserie med mange søte kaniner. Men, som sikkert mange av dere allerede har gjettet, så blir han dradd inn i hans tegneserie. Der skal han redde verden fra han onde Nefarious.

Jo da, plottet er rimelig tamt og egentlig litt kjedelig, selv om det har noen artige plot-tvistere. Men dette er ikke et adventure-spill som prøver å lage en god historie. Dette er et adventure-spill som kombinerer humor med utfordrende gåter. Og gåtene er så herlige for man vet til enhver tid hva man skal gjøre, men utfordringene ligger i hvordan man skal løse det. Dette er jo et kjent problem for mange adventure-spill, hvor hva man skal gjøre egentlig er helt ulogisk og man må enten ha flaks eller så må man "jukse" med løsning for å komme videre. Stemmeskuespillet er ganske bra, inneholder blant annet kjente skuespillere som Christopher Lloyd (Back to the Future) og Dan Castenaletta (Homer Simpson). Spillet inneholder kanskje litt mye dialog og, som de fleste adventure-spillene, ikke noe action, så er du ute etter dette trenger du ikke lese mer. :p Ja, kan vel nevne også at spillet inneholder en sadistisk ku, Carecrow (Som i scarecrow, ja), en altfor, altfor søt og nusselig liten Fluffy Bunny og en macho-hund, for å nevne noen.

Så, konklusjonen blir vel at Toonstruck er et adventure-spill som ikke på noen måte er revolusjonerende, men utfordringene i gåtene og den herlige humoren gjør dette til et spill som ingen som liker et snev av point & click bør gå glipp av. Og ja, jeg mener helt klart at dette virkelig er et undervurdert og glemt adventurespill.

Ja, enig/uenig i det jeg har skrevet? Dine synspunkter på dette spillet? Ja, nå kommer jeg ikke på noen flere spørsmål, så alt som har med Toonstruck å gjøre tas her. :) Du kan også gjerne komme med andre adventurespill som bør skaffes, da helst av det litt ukjente slaget. Jeg fikk forresten dette spillet endelig til å funke på XP, så hvis det er ønskelig kan jeg også legge ut en guide til hvordan man får det til å fungere.

Mer informasjon kan forresten finnes her, samt screenshots.

Ikke ta all æren her din nabb! Jeg som kjøpte det om du ikke husker helt feil hm? :p Siden jeg fikk låne det av deg denne gangen så skal jeg ikke være så allt for frekk.. Alt jeg har å si er FLUX!!! ^_^

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Glemt? Nei. Undervurdert? Definitivt. Jeg prøvde en demo av dette da det kom i sin tid, men såvidt jeg husker blei det med det. Det skal nevnes at jeg var ganske ung på den tiden og ikke akkurat hadde en egen inntekt for å kunne finansiere slikt. Jeg bodde også i Tyskland, så Dan Castelanettas geniale stemme kunne heller ikke komme meg til gode.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Igjen: DOSBox 4 win! :forelsket:
Ja, det funker med Toonstruck, men ikke perfekt. En del lagg selv på min P4-3GHz med 1GB RAM. DOS4GW er ikke bestevenn med DOSBox helt enda... :(

Hvis det funker på noen som helst annen måte en med en dosemu, så vil jeg gjerne vite det. Husker nada om hvordan man bruker dos, har prøvd, men var håpløst.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det følger en kjapp intro med DOSBox. Ikke vær så jævla pinglete.

Jeg har jo prøvd din satan, ikke alle er så hyper flinke som deg med pc. Jeg spurte om det var noen andre måter å gjøre det på. Vil ikke spille med lag heller.

Først laster du ned DosBox, som Yetipants påpekte. Deretter endrer du en del filer i dosbox.conf:
[sdl]
output=opengl

[dosbox]
memsize=64

[render]
scaler=none

[cpu]
core=dynamic
cycles=14000

[autoexec]
mount c c:sukk:
mount d d:sukk: -t cdrom

De to siste mountingene av harddisken og CDromen må endres til hvor du har lagt spillet og CDrom-stasjonen.

Med disse konfigurasjonen skal du kunne klare å kjøre det helt fint i fullscreen - bildet that is. Men hovedproblemet er lyden og jeg får den kun til å funke perfekt hvis jeg kjører det i et lite vindu. Uansett, disse konfigurasjonene er de som funker best hos meg:

[TOONSTRUCK]
CD = D:sukk:

[CD]
TransferRate = 3472590

[CPU]
CPUID = Invalid CPUID

[DIGITAL]
DeviceName = Gravis UltraSound
DeviceIRQ = 5
DeviceDMA = 1
DevicePort = 0x220
DeviceID = 0xe000
DeviceMonoID = 0xe000
Stereo = 0
TimerRate = 60
Flip = 0

[VIDEO]
UniVBE = 0
Width = 640
Height = 400
PaletteWidth = 8
Linear = 0

Dette pastes inn i TOONSTRK.cfg-filen. Bare slett alt som er der fra før og kun ha det som er skrevet ovenfor. Så er det bare til å starte opp i dosbox og da skal alt funke. Jeg sitter og spiller det på en 1 ghz maskin med 256 sd ram pc 133. Men jeg sliter dog til å få lyden til å virke smooth med fullskjerm.

Ikke klag om det er litt bajs på Dosbox! Vi får jo spillt det der å det burde vi være fornøyd med*hyller opfinneren av Dosbox* :p Eneste som mangler nå Egle er "Normality" ^_^ Se om jg finner det på Ebay ellerno sånt, hadde vært fett å sveipe over det oxo når jeg først er igang med de gode gamle :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Disturbed@11.04.2005, 16.46
Jeg har jo prøvd din satan, ikke alle er så hyper flinke som deg med pc. Jeg spurte om det var noen andre måter å gjøre det på. Vil ikke spille med lag heller.
205475​
Skal du ha månen på pinne når du først er igang, eller? Men jeg beklager, skal aldri hjelpe deg igjen. Og om du faktisk ikke klarer å skrive "cd toonstrk [enter] toonstrk [enter]" for å starte et spill, da klarer du faenmeg ikke å komme noe lenger enn menyen i spillet heller.

Opprinnelig skrevet av Yetipants+11.04.2005, 17.28-->
<!--QuoteBegin-Disturbed
@11.04.2005, 16.46
205475​
Skal du ha månen på pinne når du først er igang, eller? Men jeg beklager, skal aldri hjelpe deg igjen. Og om du faktisk ikke klarer å skrive "cd toonstrk [enter] toonstrk [enter]" for å starte et spill, da klarer du faenmeg ikke å komme noe lenger enn menyen i spillet heller.
205566​
[/b]
Og det er liksom ALT man trenger og gjøre for å starte spillet? yeah right, da har du faen meg en magisk data. At det er satt som amerikansk tastatur hjelper meg heller ikke så mye.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Klaymen+11.04.2005, 18.47-->
Hva står egentlig cd for? Har lurt litt på det.
205582​
[/b]
Change Directory.
<!--QuoteBegin-Disturbed

Og det er liksom ALT man trenger og gjøre for å starte spillet? yeah right, da har du faen meg en magisk data. At det er satt som amerikansk tastatur hjelper meg heller ikke så mye.

Det er ikke min feil at du er tett, er det vel? Når du ikke engang gidder å sjekke hva det står i readme-fila til DOSBox, da kan du faenmeg holde kjeft. Eller vil herren kanskje at jeg kommer på besøk og får spillet til å kjøre knirkefritt? Skal jeg ta med kjeks, kanskje?

Da er det noe feil med intsillingene mine, for jeg har prøvd akkuratt det der flere ganger. Hva faen er problemet ditt egentlig, du er akuratt som en jævla tidsinnstilt bombe. Å det var du som begynte med drittslenging, mr-know-it-all.

Detta startet som en hyggelig Topic så måtte noen komme å skeive det over på diskriminerende nivå <_<

Yetipants: Trenger ikke å være så jævla rask på å slenge drit selv om Disturbed ikke gadd å prøve å finne ut av det selv..

Disturbed: Read zeh readme file damnit!! eller send PM til egle.. han er geek på sånt :p

Føler at jeg kommer til å bli offer for slemme ord snart.. t0ses ^_^

Er jo akkuratt derfor jeg kom til dette topicet, sendte PM til egle så la han ut en guide til det her. Ikke min feil at Yetipants føler han må heve seg over alle andre med å slenge dritt fordi ikke alle får til alt han kan. Men nok om det, skal prøve egle sin guide og se om jeg får det til. Thanks egle :tommelopp: