[PC] Tråden for oss som liker roguelikes

Lodin

Der Waaaah
#1
Roguelikes eier, dette er et faktum. Desverre er de ofte vanskelige å vri nøtta si rundt siden de er så abstrakte, men dette har heldigvis begynt å bedre seg de siste åra. Ikke bare har man ting som Dungeons of Dredmor og Binding of Isaac som i utgangspunktet vil være brukervennlige, flere eldre titler er og iferd med å moddes om så hvem som helst kan sette seg ned med dem. Tenkte uansett at det kan være fint med en liten tråd dedikert til denne etterhvert ikke fullt så obskure sjangeren.

Vi kan jo starte med noe jeg fant istad:



Og det er akkurat hva det ser ut som. Det er fåkkings Doom med turbasert kampsystem. stats og tilfeldig genererte baner. DoomRL er ikke nytt, men nå er det altså sluppet en utgave med "pen" grafikk, musikk og lyd og musete interface. Dette er nok et av de letteste spilla å sette seg ned med for første gang siden man ikke gjør annet enn å beinfly omkring og skyte demoner. Alle våpen og fiender fra orginalen er såklart med. Litt lærekurve er det siden det fortsatt bruker noen keyboardsnarveier, men det er ikke mer avansert enn at i er inventory og e equipment.
Men ja, bilder.

Klasser og traits, i mitt Doom?




Og sånn ser altså gameplayet ut. Man styrer enten med piltaster eller venstreklikking og skyter mans med høyre. Eneste andre man egentlig trenger er r for å reloade.



På bilde to der har jeg finni berserkpakka og går naturlig nok berserk med motorsag. \m/
Så ja, dette er en fin liten spill og knote litt med og prisen kan ingen klage på siden den er null. Noen andre som har tanker rundt sjangeren eller forslag til titler?
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Denne tråden igjen? Denne tråden igjen.
Coppa Hack, Slash, Loot fra Steam nå siden det var en ting som dukka opp. Spilla to runder og døde ganske kjapt i dem, men det ser ut til å være et ganske fullverdig roguelike med hallveis gjennomført grafikk og musete kontroller. Man kan spille menneske eller alv og jeg misstenker det er fler klasser samt at det er en haug med quests å starte på. Sånt liker man til prisen av noen epler i påska.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Tida for å gjenopplive denne tråden er nå, viser det seg.

Uansett: Roguelikes er enten i ferd med å etablere seg som en greie, eller allerede godt befesta, avhengig av hvem du snakker med. Jeg veit iallfall at jeg ønsker våre nye roguelike-mestere hjertelig velkommen, all den tid det nå handler mer om hva for slags kule greier kan vi mikse sammen med denna permadeathen her da.

Uansett, slang egentlig bare innom for å registrere offesielt at folk må skjøpe seg Spelunky og Risk of Rain. Og, så har vi ett til da, som også må kjøpes. Det er Nuclear Throne.

Hvis noen lurer på hva Nuclear Throne er, så er det en roguelike-tostikkeskyter med post-apokalyptisk tema og det eier akkurat like mye som det høres ut som. Og så forteller jeg at det er Vlambeer som lager det (ikke ferdig ennå) og da skjønner dere forhåpentligvis at det eier ennå mer også. Du velger deg en figur (flere låses opp ettersom du kommer lenger ut i spillet), og så legger du ut på tokt gjennom wastelandet for å kunne plante skinka nedpå den før nevnte trona av nukleær art. Du kan bære to ulike våpen, du har separat ammo for hver våpentype, hver figur har egne perks og skills (kalt mutasjoner fordi det gir mening), og figurdesignen er ikke folk av ulik størrelse men mer abstrakte greier. Du kan velge mellom blant annet en smelta haug av knokler og skinn, en levende Illuminati-pyramide, planten fra Little Shop of Horrors, eller en kylling som tilfeldigvis er sinna og høres ut som om han passer inn i et visst finsk mobilspill. Han har også rød bandana og katana som standardutrustning, og lever videre i cirka ett minutt når han får huet sprengt av.

Så. Da skjønner dere greia, ikke sant? Loff gjennom ørkenen/kloakken/søpleplassen/sikkert andre steder jeg ikke har låst opp ennå, skyt folk, samle grønne... ting som gir XP, samle ammo og våpen, lås opp perks (jeg pleier alltid å låse opp Throne Butt selv om jeg ikke helt veit hva den gjør). Det eneste jeg egentlig savner er et unlock-system som i f.eks. Risk of Rain, eller Hotline Miami (som dette spillet ligner en god del på (samme kontrollsystem)). Altså, du låser opp figurer, men jeg vil ha fete relics eller våpen som krever at jeg spiller bra for at jeg får bruke dem, det er en av de største gledene i Risk of Rain. Når det er sagt, igjen, så er dette fortsatt Early Access så jeg har trua på at ting blir bedre etter hvert.

Til slutt så vil jeg bare nevne at alle de tre spillene jeg har nevnt i dette innlegget er laget med GameMaker opprinnelig, så hvis du har lyst til å mekke noe selv så har jeg altså et tips til et program du kan bruke.
 
#4
Spelunking er blitt en greie jeg driver med titt og ofte på kvællan. Jeg har fått det der elsk/hat forholdet til spillet og syns det er tvert igjennom fantastisk.

Nuclear throne og Dungeons of dreadmor blir mest sannsynlig mine neste kjøp. Super meat boy er også noe jeg aldri har spilt før. Jeg var en sånn som prøvde å fornekte at roguelikes i det hele tatt eksisterte, og se på meg nå.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Strengt tatt erke Spelunky, Nuke Throne og Risk of Rain Rougelikes siden de kjører i realtime. Meat Boy har desuten faste brett så det teller ihvertfall ikke. :p
Men det er brae spiller alle bør spille da. Roguelike-likes er det vel noen som kaller dem.
 
#6
Mista rougelikejomfrudommen min i går da jeg spilte demoen av Sword of the Stars.
Spilte meg gjennom to gulv med mye rottekniving og litt ostespising. Virker som et kurant spill å starte med.
 

Lodin

Der Waaaah
#7
:eng: Sword of the Stars: The Pit. Orginalen er en middelmådig space-RTS-serie, men de mekka en veldig artig rougelike av settingen. Klart å anbefale som et startpunkt på linje med Dredmor og DoomRL. Bare det at det er scifi istedetfor fantasy skiller det veldig ut og hjelper på.
Kom vel forøvrig til level 28 av 30 i mitt beste run, noe jeg var jævlig fornøyd med.
 
#8
På hvilken vanskelighetsgrad? Ble nettopp blind, så nå er vel jeg rimelig pult.
Prøvde å oppgradere pistol og kniv med de orbene eller hvafaen det var, gikk dårlig hver gang rofl
Sci-fi og at det ikke så helt jævlig ut hjalp på,ja. Synes å huske at det et der du dreiv med romskip? Mulig det ikke var en rougelike dog, husker ikke hva det heter. helpz

Liker grafikkstilen til Dredmor for øvrig. Får prøve demoen til det og.
 

Lodin

Der Waaaah
#9
Spilla på easy da. :p Endte opp med altfor mye radioaktiv stråling jeg ikke hadde sjangs til å heale.



Og det andre du tenker på er nok FTL. Enda en jævla fet spille halve SG har hatt dilla på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
:argh::argh: :argh::argh::argh::argh::argh:

 
#11
Kjøpte meg Risk of Rain i går, og etter litt knoting med kontrollen samt googling etter hva poenget er, kom jeg raskt inn i det. Jeg har sjekket wikien og det er å anbefale med tanke på unlocks. Ikke enkelt å finne alle spillbare karakterer uten litt hjelp.

Ellers døde jeg nettopp på ene fasen av sistebossen og jeg vil nesten påstå at det var av kjedsomhet. Latterlig mye hp på hver fase gjør at jeg stiller meg tvilsom til hvor mye tid jeg vil investere i dette, men jeg kommer nok til å løpe igjennom det på de fleste mulige måter kjenner jeg meg selv. Og jo, massive framedrops hos meg når det skjer mye, og på sistebrettet var det slowdowns nesten hele tiden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Spilte en runde til i går og dævva på Scavenger. Jeg synes noe av poenget med spillet er å ikke vite hva som låser opp hva, men hver til sitt. Har bare Enforcer, Bandit og Engineer så langt av figurer, men jeg kozer meg likevel. Klarte et par unlocks i går da, for eksempel å drepe en boss på under 15 sekunder som Engineer. Det var stas. ^^
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#13
Har spilt dette en del i det siste her og. Jeg kjøpte 4pack til noen kompiser men bare én har tid til å være kul. Liker best akrid og enforcer så langt bare fordi konsekvent aoe på store mengde fiender som er gøy - og spesielt hvis du sitter på noen stacks med leeching seed og will-o-wisps.

Har kun spilt på normal så langt og har ennå ikke tatt sistebossen, men det er så nære hver gang! :argh:Blir definitivt å gå for den høyeste vanskelighetsgraden etterhvert fordi detta var gøy. Jeg får litt de samme vibbene som med random-skills-knappen i xcom (noen andre som har testa det i enemy within? det må dere gjøre) hvor du til tider får fete rare oddball-synergies, dør, og får lyst til å spille igjen bare for å se hva du får denne gangen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Ja, det. Da jeg kom til Scavenger hadde jeg en stack på 7 av Tough Times, for eksempel (bamsen som gjør at du får +14 på armor). Det hjalp ikke. Andre festlige komboer er når du får stor stack av no healings som krever at du står stille. Da healer du fort fullstendig på tre sekunder, og hvor ofte etter hvert i spillet har du tre sekunder til overs? :v
 

Novastrum

Feminist-elitist
#15
Vil anbefale å bruke lenger tid hvis man virkelig har lyst til å runne det. (f.eks. ta noen av banene på nytt når man får muligheten til å teleportere til romskipet)

Jeg har brukt over en time et par ganger, og samlet opp en gigantisk mengde powerups, og da blir vanskelighetsgraden rimelig overkommelig så lenge man følger med på livet man har. Det er fortsatt ingen garanti for å klare det, og det avhenger fortsatt litt av at man får riktige upgrades. Har ikke daua på sistebossen enda, men har vært nære på noen ganger. Bossen bør ikke ta mer enn 5 minutter, så lenge man er over level 18.

Har i alle fall låst opp den nest siste figuren i slutten av forrige uke. Mangler fortsatt Miner, men one of these days. Mangler også et par unlockables, men skal i alle fall prøve å få dem også.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Risk of Rain v1.2.0 har droppa. Hva får man? Vel:
  • Risk of Rain now runs on a newer engine, improving performance
  • 2 new classes are now in the game
  • 10 new items are now in the game
  • 6 new challenges introduced to the game
  • Better scaling options introduced in the menu
Så, jepp! Testa det såvidt i går og det er en del smoothere nå. Pluss at det er bedre kontrollerstøtte (fortsatt ikke helt bra, men bedre). Og så to nye klasser da. Woohoo!

Det går jo forøvrig an å spekulere i om det snart blir nedsatt på Steam i anledning den nye oppdateringa, så for eventuelle slowpokes som ikke har skaffa det ennå går det an å følge med der.
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Fenga aldri helt det der uten at jeg aner hvorfor.
Uansett kommer remaken av Svinebindingen av Isak neste måned. For oss med PS+ er det et av spilla man får med og det er jo ålreit. Er ikke helt sikker på om jeg liker den nye grafikken og musikken, men det har en haug med nytt dill, bla. lokal coop så det eier nok.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#20
Nå har jeg spilt Dungeon of the Endless i noen timer. Det skrever over tower defense og roguelike på slikt vis at det smaker mest roguelike men har mye av de tilfredsstillende elementene du ofte får i TD-er.

Mekanikken er litt kronglete å få has på til å begynne med men etter en par runder skjønner du det greit. Selve slossingen skjer i sanntid, men du har en økonomi som tikker turbasert og monstre angriper kun i begynnelsen av turen. Én tur passerer hver gang du åpner en dør. Du vil åpne mest mulig dører mens du forbereder deg best mulig på potensielle angrep.
Ressursene du jobber med er mat til xp og healing (jeg nekter å si helbreding ok ty), industri til å bygge tårn og ressursreplikatorer, og science til å forske på nye bygninger.

Ellers har du mye av det obligatoriske for roguelikes: Masse figurer med forskjellige ferdigheter å låse opp, tilfeldig genererte kart, loot og merchants, og det å bare bli skrudd i pompen av og til.

Ting jeg liker: Grafikken. Spesielt portrettene har en sånn digg 90talls-greie over dem.


Her er et generisk bilde. Herregud som jeg elsker designet på figurene.


Målet i hver etasje er å frakte kjernen til utgangen. Det er her det blir tårnforsvaraktig siden du må først finne utgangen for så å sikre veien dit, før du plukker opp kjernen og sakte drar den dit mens monstre spawner kontinuerlig. Lykke til.

Flerspiller finnes men kan for tiden klassifiseres som en kjapp hack og trenger en del arbeid før den kan anbefales. Tenk deg FTL bare at du har fire stykker på samme maskin som skal dele ressurser men har sin egen figur og sine egne oppgraderinger. Funksjonelt, men fryktelig kronglete.

Det er for tiden -33% på høstsalget til Steam som setter det til 57-lappen. E: ups, der var salget over MENS jeg skreiv dette ja.
 
Sist redigert: