Viking: Battle for Asgard (PS3, 360)

Scary Paladin

Ukjent herremann
#1
Møt Skarin, en viking som blir dødlig skadet i en kamp for så å bli reddet av Freya. Han får i oppgave å redde verden fra den slemme gudetøsa "Hel" som har manet frem en hær med udøde. Dette er da deg og du begynner med å tusle ut i mørket. Det har seg sånn at alle oråder som er under Hels kontroll er fylt med mørke og udøde... fint du fikk en lysende amulett av Freya som lager en liten lyskule rundt deg sier nå jeg. Mens du løper rundt og leter etter gullposer/urner/kister som blinker eller vikinger du kan sette fri vil Skarin ofte dukke ned i en snikeposisjon. Dette betyr at det er fiender i nerheten som du kan snike deg opp på eller at noen lurer i en busk, klare til å hoppe ut for å drepe deg. Du finner vikinger enten lenket fast til blinkende (alt av interesse blinker) pillarer av hodeskaller, eller på store områder som gårder, miner osv, der de er fanget i store bur av noe som ligner på ribbein. Sistnevnte vil oftest at du skal gjøre noe før de blir med deg i din kamp mot Hels arme. Når du har møtt kravene som stilles kan du angripe et fort/en leir som ofte indikerer et midtpunkt eller slutt på området du er i.

Hvilket tar oss til slossinga. Skarin er faktisk ganske lett å styre og når det kommer til akkurat denne delen fikk jeg flashback til God of War. Du trykker på en knapp for svake men raske angrep og en annen for kraftige men trege. Du kan selvfølgelig lære noen nye teknikker i "battle arenaen", som ofte kommer godt med når du skal drepe elitefolk eller snikmordere som de så fint heter. Hvis du tror du er tøff og hopper inn i en av fortene uten hjelp, bare for å tro at du kan drepe alt som er der uten problemer, vil du som oftest dø. Skarin er flink til å blokkere og evade, men fiendene har en tendens til å klare å anripe deg såpass nøye at hvis en fiende sparker deg ut av balanse mens du blokkerer vil det komme en annen å angipe deg rett etterpå. Du kan selvølgelig drepe alle alene, men det er mye morsommere og mye mindre kjedelig å kalle inn hæren din som du kan fylle med brennende sverd. Ja, du kan bruke magi så du og eventuelle snille rundt deg får et brennende, elektrisk eller issverd.

Det som er nevnt over er hele spillet i et nøtteskall. Når man er ferdig med en del (øy?) går man vidre til neste der man gjør det samme igjen. Absolutt ikke noe must, men definitivt god underholdning.

 

Lodin

Der Waaaah
#4
Sist jeg sjekka hadde aldri Kratos noen hær å styre rundt med. :p
Planlegger å plukke opp dette når jeg finner det brukt eller billig på annet vis.