Vista er ute idag!

Det er veldig mange folk på nettet som slenger dritt om MS og som sier at Linux og Mac OSX er mye bedre. Hvorfor er det slik egentlig? Mac har jeg ingenting i mot, bortsett fra at man nesten ikke kan spille noe, men det intrykket jeg har fått av Linux er ikke så veldig bra. Vi har 25 datamaskiner på skolen som bruker Linux og det er alltid rundt 6-7 maskiner som ikke er operative. Det virker som om Linux krever veldig mye jobb og at det kun passer for det de skikkelig datainteresserte.

Det jeg vil fram er. Er det riktig av folk som har spesialisert seg på "datastuff" å gå å si at Vista suger hest og balle? Er ikke Vista mye bedre å bruke for den jevne bruker som meg selv?

Operativsystem har fanboys, akkurat som vi kjenner fra spillverden, bare at disse er langt mer rabiate enn spillkarene. Jeg foretrekker OS X og Windows, har ikke orket å sette meg inn i Linux enda. De har alle sine fordeler og ulemper, men jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hva folk bruker.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I teorien er Linux verdens beste operativsystem, men i praksis er det en jævla jungel hvor det i ekstreme tilfeller er sånn at visse programmer krever den-og-den distroen eller det-og-det oppsettet for at det skal gå an å få kjørt det. Har aldri i mitt liv vært så frustrert og jobba så mye for å få utretta så lite som da jeg kjørte Linux. "Jasså, du vil bruke Mediaspiller X? Vær så god, her er fem kernelpatcher du må slenge inn først!"

Men jeg fikk mekka et script som rippa kopibeskytta CD-er til MP3 og mekka spilleliste automatisk, da. :yoshi:

trodde nå brukervennlighet var jævlig viktig når man bestemte hva som er "verdens beste" jeg da.

nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg føler at muligheten for å være mest effektiv finner man i windows med alle sine hotkeys og mas.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Har ikke så mye å tilføye, men:

Ser dere den? Tror jeg har sett den der, og tilsvarende pop-ups ca. 1000 ganger i dag. På toppen av det hele er print screen-funksjonen deaktivert når de er fremme, slik at jeg måtte ta bilde av skjermen, og fanden tute måtte jeg ikke fyre opp XP for å få overført bildet fra telefonen :p

Det blir vel bedre etterhvert...

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Åhå!? Jeg fikk deaktivert User Accunt Control. Nå trenger jeg bare å bry meg om masingen om at jeg må aktivere det igjen.
Hadouken!

*fanboy modus*

Mac OS X ftw!

Men fra smør til kanon: hvordan er multitaskingevnen til Vista? Kan programmer ligge i bakgrunnen åpne uten å tafse på prosessorsykler?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Den er cirka 1000.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
SITAT(Freeman @ 01.02.07, 00.48) 49847
Men fra smør til kanon: hvordan er multitaskingevnen til Vista? Kan programmer ligge i bakgrunnen åpne uten å tafse på prosessorsykler?
[/b]
Det kommer helt an på programmet. Hvis programmet krever CPU-tid for åutføre oppgaver så vil det selvsagt tafse på CPU-en din. Hvis programmet in question ikke trenger å gjøre noe hele tiden og er litt smart programmert kan det ligge i en form for dvale frem til a) en hendelse inntreffer eller b) du åpner det igjen.

La meg illustrere et eksempel; forskjellen i det man kaller polling vs callback på godt programmmerervis. Sett at et program venter på en ressurs eller en hendelse, da finnes det to måter å gjøre dette på. Den ene (polling) er å spørre hele tiden "er den ledig nå? er den ledig nå? er den ledig NÅ da? enn nå?" på samme måte som utålmodige drittunger i baksetet på vei til Trøgstad paraplyfabrikk. Den andre metoden (callback) er å la operativsystemet "si ifra" når hendelsen inntreffer og programmet bruker ikke konstant CPU-tid på å etterspørre.

Jeg trenger forresten bare én linje kode for å skrive et program som bruker all CPU-tid (hint: uendelig loop), så hvis en programmerer er lat eller ignorant nok skal det ikke mye til før du er tom for både minne og CPU-tid.

*kremte* Det var dagens lille leksjon.

Fin oppsummering (selvom jeg visste callback/polling/infinite loops fra før), men spørmålet var mer ment på selve OS arkitekturen. XP gikk rimelig fælt om man hadde hele Adobe kreativ svitte åpent, men kun brukte et av programmen. I OS X går dette strålende til og med på en aldrende G4 prosessor. Minne håndtering og kernel arkitektur er vel det som burde forandres (til det bedre).

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Har litt motsatt erfaring med creative suite på mac vs pc.
igår satt jeg med illustrator, photoshop og indesign oppe. minimum 5 rawformatfiler oppe i hver av programmene. Mens en annen på jobb her, som bruker mac, hadde oppe indesign og photoshop, ikke i nærheten av like mange bilder eller dokumenter oppe og det gikk så tregt at fy faen. :|

Novastrum

Feminist-elitist
Da er det vel minnet det kommer ann på tenker jeg, og ikke CPU.

Ellers kan jeg si at jeg fikk testet Vista ganske heftig i går. Det var gjennom Virtual PC, så det gikk lovlig treigt med 8 mb emulert videominne og 555 mb ram. Æsj. Men til selve OS var jeg veldig fornøyd. Virker som om det blir lettere å drifte et nettverk med vista-maskiner, og å finne ut hva brukerene gjør feil. Pluss at det blir lettere å restriktere brukerene uten at de vil føle seg handikappet.

Som et hjemmesystem ser jeg ikke helt nytten enda, med mindre man har med media-centre. Det ser fancy ut, men er ikke noe revolusjonerende nytt. Mange kule funksjoner i forhold til dokumenthåndtering, og det blir nok en del lettere å finne frem til filene sine, ellers virker det som om ressursbruken på de fleste nye funksjoner er krevende. Indekseringen og sidebar spiser ram. Sist jeg sjekka brukte sidebar.exe 127 mb ram ...

Jaja, ganske fornøyd, blir nok bedre med tida. Skal installere på hjemmemaskinen i morgen eller om noen dager.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Vista Ultimate er bestillt. Fant ut at business versjonen ikke har media centre. Men jeg må innrømme at jeg ble satt ut av hvor billig ultimate versjonen var. 1500 kr. kostet ikke windows xp pro 3000 når det kom?

[edit] Forresten. Tom's hardware har også tatt en analyse av superfetch og readyboost. To av teknologiene i vista som skal gjøre at alt blir smoothere. Du kan bla bruke usb2.0 minnesticker som en type ekstraminne.
dvs si at når du bruker det så vil programmene du oftest bruker komme opp med en gang. Noe som er chill for meg når jeg for eksempel skal åpne illustrator for å lage en plakat på jobben og sjefen sitter ved siden av. Han venter å lurer på hvorfor pc'en min er så treg til å åpne programmet. jeg beklager og sier at det bruker tid på å åpne første gangen. med denne teknologien vil det åpne opp så å si når jeg trykker på det.
Tom's hardware analyserer superfetch og ready boost

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det vil jeg også gjerne få vite. Billigste jeg fant var 1800 fra Komplett, og det var OEM-utgaven.

SITAT(epp @ 30.01.07, 21.42) 49657
Jeg skal ikke ha det svineriet på noen av maskinene mine. Jeg kjører Windows 2000 Pro på den ene pc'en og hoppet over XP når det kom. Den eneste grunnen for å velge Vista måtte ha vært DirectX10, men nå spiller jeg for det meste kun på konsoll. Nå har dere en gylden sjanse til å droppe M$ og gå for noe annet f.eks Mac eller Linux.
[/b]

epp din skurk du hakke , hatt no Orginal Ms soft, siden ålesund brant heller
kunne ikke dy meg Legg inn ,XP det er bra det , kan ikke sammenlignes med de gamle, windowsene.

:rulleøyne: