Webprogram

#1
Jeg skal lage hjemmeside, som folk har venta på altfor lenge
Skal ikke være no flashy flashy, men litt fint må det jo se ut. Det skal allikevel fokuseres på info og innhold

Men jeg hakke peil på webgreier. Har kun prøvd home.no som seff er dritdårlig. Og sånn homestead greier som jeg likte veldig bra helt det begynte å koste å bruke det.

Det jeg trenger er et lett å bruke webprogram. Gjerne et sånn klikk-og-dra program om dere skjønner.

Eneste programma jeg vet om er frontpage og dreamweaver, men hakke prøvd noen enda. Sliter litt med å finne dem

Shit, jeg leste nå at dette kun var for SPILL til PC.
Kan en admin flytte emnet til rett sted? takk
 
#3
Begynn med å lær deg HTML-koding, tutorials finner du haugevis av på nettet. Etterhvert så begynner å føle deg stødig på det kan du lære deg de mer avanserte språk som php. Her trenger du faktisk ikke noe annet enn Notepad og tålmodighet.

Hvis du så absolutt må ha et WYSIWUG-program så anbefaler jeg Dreamweaver, har ikke holdt noe særlig på med websider og sånt på to-tre år, men det var visst helt sjef på den tiden.
 
#5
nOTEPAD ftw!!!
 
#9
Om du har mac, er BBEdit å anbefale. Godt interface, syntaks-highlighting, automator-støtte; alt du trenger egentlig. Stylemaster er et meget bra CSS-program som går på både XP og OS X, semi-wysiwyg og veldig enkelt å bruke. Ikke hør på folkene som anbefaler notepad forresten, det er ekstremt kronglete og uoversiktlig å kode større hjemmesider i det.
 
#10
Hvis man er noob, så.
 
#11
Hvis du ikke er ute etter et WYSIWYG program, så vil jeg anbefale PHPEd. Kodene blir oversiktlige (forskjellig farge for forskjellige typer kode) og man kan se hvilken linje man er på. Veldig kjekt hvis man holder på med et større PHP prosjekt.
 
#14
Nå aner jeg ikke hva Windows Publisher er, men det hørtes ut som et skikkelig møkkaprogram. ASPX-opplegg?
 

Aslak

Humanoïde, incognito
#15
Kronglete å unødvendig å kode større prosjekter i notepad? Mulig. Men man kan da bruke semi-notepad som EditPlus. Ikke Dreamweaver eller lignende, VÆR SÅ SNILL SPAR INTERNETT FOR FLERE FOLK SOM IKKE KAN KODE MEN ALLIKEVEL SKAL LAGE NOE. LÆR DERE ORDENTLIG KODE FØR DERE LAGER NOE. Jeg brukte bare et par dager på å lære meg grunnleggende html og css. Vær så snill, ta den tiden. Ikke ødelegg internett.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#16
Jeg kan anbefale TSW Webcoder. Enkelt å bruke, litt dreamweaver-light. Men du må nok kunne littegranne koding fra før, ja. Hehe.

Err, etter litt snoking (jeg kikket på siden jeg linket til) fant jeg ut at det ikke er freeware lenger. Jeg bruker fortsatt den gamle versjon 5, som var gratis. Siden jeg hater harddisken min, har jeg fortsatt installpakken liggende der. PM om du vil ha.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Før dere laster ned noe webmekkeprogram, så gjennomgår dere W3Schools. Deal? :)
 
#18
Kronglete å unødvendig å kode større prosjekter i notepad? Mulig. Men man kan da bruke semi-notepad som EditPlus. Ikke Dreamweaver eller lignende, VÆR SÅ SNILL SPAR INTERNETT FOR FLERE FOLK SOM IKKE KAN KODE MEN ALLIKEVEL SKAL LAGE NOE. LÆR DERE ORDENTLIG KODE FØR DERE LAGER NOE. Jeg brukte bare et par dager på å lære meg grunnleggende html og css. Vær så snill, ta den tiden. Ikke ødelegg internett.
[/b]
Tullebukk, internett har blitt ødelagt for lenge siden.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#19
Yetipants taler sannheten. W3schools har lært meg alt jeg kan forbi det aller mest grunnleggende (Som jeg lærte fra w3.org). Og jeg sjekker ting der hele tiden når jeg er usikker.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#20
Jeg anbefaler 1st Page 2000 som editor. Dette er som notepad bare med skikkelig syntax highlight, en god del sweete macroer (bla. frames, tables osv.) samt java/vbs objekttre og annet snask scriptestøff. Og det er selvfølgelig gratis.

Som tutorial er det ingenting jeg har vært borti som slår html.dk, de har knall tuts i HTML, XHTML, CSS, ASP, ASP.NET og SSI. Alt på dansk, men klarer du Terje Vigen er detta null stress.