Will Wright's Spore

Dette gleder jeg meg til!
var selv en ivrig sims spiller før i tiden, er det forsåvidt nå også... :flau:

velkommen til spillegal forresten

SHDR

Gullmedlem
Jeg antar at et nytt medlem av De Brisis-klanen har funnet veien? Uansett, ja. Spore ser ballebarskt ut. Ingenting som å gå fra amøbe til space wars i løpet av et spill. Problemet er vel at det er EA som skal produsere det, og da hjelper det ikke å være Will Wright og ha en visjon: den godeste Willemannen erklærte temmelig høylytt at The Sims var design by committee, og ganske langt unna hans visjon for serien. Kanskje det samme skjer her? Eller kanskje EA forstår at om det UTVANNEDE konseptet til Wright blir en av tidenes største suksesser, må den rene varen bli legendarisk?

Opprinnelig skrevet av Shadar@22.03.2005, 16.39
Jeg antar at et nytt medlem av De Brisis-klanen har funnet veien? Uansett, ja. Spore ser ballebarskt ut. Ingenting som å gå fra amøbe til space wars i løpet av et spill. Problemet er vel at det er EA som skal produsere det, og da hjelper det ikke å være Will Wright og ha en visjon: den godeste Willemannen erklærte temmelig høylytt at The Sims var design by committee, og ganske langt unna hans visjon for serien. Kanskje det samme skjer her? Eller kanskje EA forstår at om det UTVANNEDE konseptet til Wright blir en av tidenes største suksesser, må den rene varen bli legendarisk?
194275​
Egentlig litt rart det at Wright holder seg til Maxis og EA. Flere andre "genierklærte" spilldesignere har hoppet av sine respektive utgivere før kreativs tvanstrøyen ble for trang for dem. Sid Meier forlot Microprose og var med på å grunlegge Firaxis og Peter Molyneux rømte fra det synkende Bullfrog skipet og bygde opp Lionhead. En kreativ mann som Wright burde ikke jobbe for et så grensløst inspirasjon sultet firma som EA, han burde gjøre som de andre, bryte ut og skape noe selv. Ironisk når en tenker på det, alle spillene til mannen handler jo om kreativitet og skapelse, men mannen jobber for et firma som for mange fremstår som den rene kreativitets antitesen.

Jeg er redd det faktisk beror på det faktum at han ikke er så genial som han selv tror. Legg merke til at det er veldig lett for et "geni" som Will Wright og Peter Molyneux å si at spill ikke ble som de hadde forestilt seg. Vel, jeg begynner å bli trøtt av at selverklærte genier skal skylde på tid/penger/press/andre når ting ikke går som de selv ønsker det. Hva med å faktisk bare innse at dere ikke er så geniale som dere skal ha det til?

Noen av de få utviklerne som har klart seg bra er Sid Meier og Hideo Kojima, disse har i 99% av tilfellene levert varene. Etter diverse spillanmeldelser har også Tim Schafer klart det igjen, med Psychonauts. Hittil har jeg lest at to anmeldere har gitt det 4/4, og et blad har gitt det 9/10. Husker ikke hvilke blader det var, men det var bare et av de som var rent spillblad (altså det som ga det 9/10).

Når det gjelder Spore... vi får vente å se. Har vært mange såkalte revolusjonære og ultra-nytenkende spill i de siste 2-3 årene, og samtlige har for meg vært mindre imponerende.

Lodin

Der Waaaah
Hadde det vært noen andre enn Wright som kom med disse lovnadene hadde jeg ropt bullshit. Det er ikke hans skyld at The Sims er blitt det bedritne pengesluket det er i dag.
Hvis han greier å få dette til å funke kan det bli revelusjonerende.

Shadar: hepp, det er meg

Det eneste jeg håper på er at vi ikke får en ny black & white flopp på hendene. Som mr. Wright sier, er dette mer en prototype en et spill allerede, men jeg tenker at idéen om procedural content creation er helt genialt (uansett om mannen er geni-erklært av seg selv eller andre). Konsepter trenger tid til å modnes, og om et par år kan vi kanskje håpe på flere spill hvor brukeren kan gjøre opplevelsen sin unik på andre måter enn "design-din-egen-character-og-velg-hvilke-tatoveringer-han/hun-skal-ha" og map editors....

Kudos uansett

Som sagt,viss Wright får dette til å gå bra, så kan det bli revolusjonerende for spill-verdenen.
MEN, det eneste jeg håper han ikke ødelegger spillet med, er tid.
For jeg som en vanlig gamer, har ikke lyst til å sitte og spille i ørten timer før jeg kan utvikle meg, ihverfall ikke i starten.
Men senere når du får deg en egen stamme og en liten sivilisasjon, da er det andre boller fordi da har du alltid noe å tukle med. En liten krig, å bygge ut byen din, skape nye våpen osv.

Men men, det ser veldig lovende ut.

Vekker til live dette emnet igjen med å si at det har kommet en offesiell side for Spore nå: Spore

Foreløpig så eksisterer det bare Screenshots, Newsletter og En link til en del forskjellige previews av spillet.
Men vi får bare håpe på nye oppdateringer i en nær fremtid.

Edit: IGN har også selfølgelig en artikkel om Spore på E3: E3 2005: Spore

SHDR

Gullmedlem
Nydelig animasjon på introen. Oppsummerer spillet deilig. Titt på screenshotene; det ser ut til å bli noe meget spesielt, iallfall. Får litt Giants-assosiasjoner av grafikken, og det er vel ikke akkurat negativt. Forsøker å grave opp mer informasjon her.

Ah! på GDC finner du en video der Willy introduserer spillet. Kanskje verdt å myse litt på? Bah. Bare se den. Det er viktig! Mye annet gull der også, blant annet skaperen av Katamari Damashii.

Heite nigeristan. Dette trenger dere å se! Det er faktisk helt fantastisk! Det er en lang sak, men bare se det. Fantastiske saker! *DETTE* er next-gen. Sony og MS kan egentlig holde kjeft. Godt å se at PC-en får saker som dette. Om dette ikke blir en hit, skyter jeg meg.

D

Deleted member 365

Gjest
Ja.
Nå har jeg sett foredraget hans to ganger.. det er det sykeste jeg har sett.
og som Shadar sa: DETTE er next-gen, men det er ikke bare next-gen. Det er også REVOLUSJON!
herregud.

snufs...

Flere en meg som tror det kommer til å bli rettsaker om dette spillet, det har jo vært noen saker i USA nå om det er lovelig å undervise evolusjonsteorien i skoler. Tipper nok en eller annet gæren sekt kommer til å gå banan rama ape shit når dette spillet går gull

Novastrum

Feminist-elitist
Hva er så galt med Black & White egentlig? Jeg spilte det senest i over 10 timer sist helg. Spillbarheten er herlig organisk. Jeg synes B&W er et veldig gjennomført prosjekt, og kan ikke skjønne hva alle klager på. Jeg tror mange ikke likte det, fordi det rett og slett kan være veldig vanskelig å sette seg inn i. Spillet er ekstremt knall, når man endelig har fått øynene opp, og lært seg hvordan man spiller effektivt.

Mollynøx er mannen. Gleder meg veldig til B&W2.

Spore ser forresten rimelig trivelig ut. Liker konseptet med størrelses-skalaen.

Kan man faktisk spille spillet (les: gjøre noe selv) eller bare ser man på at ting utvikler seg (les: en skjermsparer til 499 kr)

:p

D

Deleted member 365

Gjest
hahaha... Den var faktisk jævlig bra. :)
men jeg tror faktisk at dette spillet kan bli noe stort.
noe VIRKELIG stort.

Aslak

Humanoïde, incognito
Jeg har lest om spillet i hele dag og sett google video-filmen, og jeg kan ikke si annet enn at dette er det eneste spillet jeg bare MÅ ha på veldig lenge.

Får bare håpe det ikke skuffer.