Endelig er det nye spillet i serien ute. Jeg vet ikke hvor mange X det faktisk finnes, men dette er blitt utsatt i over to år og de rakk å slippe ett nytt i den gamle motoren imens. X er da EVE Online bare single player. Du promper omkring i verdensrommet og gjør stort sett hva du vil. Du kan grave etter mineraler i asteroider. Du kan være purk og gønne ned pirater. Du kan være pirat og gunne ned handelsfolk. Du kan skaffe deg en enorm flåte med masse skip og utslette faksjoner du ikke liker. Du kan starte et handelsimperie som er automatisert og gjør deg til en krøsus.

Nytt denne gangen er at de har dumma ned ting kun lar deg styre et skip, The Albion Skunk. Dette er et mytisk skip som forsvant for herrans mange år siden når det het The Albion Pride og man spiller en random slums som har finni det blant en masse søppel. Det er dette skipet hele kampanjen dreier seg om og det er mye mer historie denne gangen.
Grunnen til at det (foreløpig) bare er det ene skipet er fordi man kan dille rundt i hangaren dens, samt cockpiten og sånt tar mye tid or ressurser å mekke. Ikke bare det, men når man lander på en av mange generiske romstasjoner kan man fritt går rundt i barer og sånt å preike med folk i førsteperson. Som mye annet i spillet minner det om Freelancer bare at man er enda mer fri.
En av de feteste tinga jeg har oppdaga sålangt var at jeg kunne lande på et kjipt frakteskip jeg allerede hadde, stå på landingsplatformen dens og skue ut over all dritten som foregikk der ute i realtime. Det er virkelig noe av det mest imponerende jeg har sett i et spill. Så kunne jeg beordre kapteinen til å kjøre oss et sted så jeg slapp å bruke tid på det.

Spillet er som man ser av bildene utrolig pent. Romstasjonene man besøker er ekstremt forseggjorte med krinker og kroker man kan fly rundt i og masse skip som farter hit og dit. Det eneste som mangler er små folk som vandrer rundt i romdrakter eller bak vinduene og de kommer muligens etterhvert.
Problemet mitt med tidligere X var at de krevde evigheter med tutorials. Denne gangen kjører det ny motor og alt er strømlinja. Faktisk er det så "ille" at det er anbefalt at man spiller med 360-pad. Det funker dog utmerket og bare man vender seg til alle knappkombinasjonene tar det nada tid å bjeffe til et av skipa sine at de skal begynne å plukke opp silikon fra fabrikken to hopp unna, bringe det tilbake til basen din og så dra å selge ferdigproduserte microchiper hos en tredje base. Tidligere måtte man lære seg over 9000 menyer, men nå trenger man bare 90.

Folk som digger de tidligere spilla vil muligens hate dette, men jeg digger det. Om du liker romprompere som Elite, Freespace og Darkstar One er dette snacks. Ihvertfall fram til Star Citizen dukker opp om noen år.
Sist av alt er det vel verdt å merke seg hvorfor de tidligere eierne valgte å rename skipet til Skunken. De er faens pelsere.