Xtal prøver seg som flislegger

#1


:penga:

Tilen ble grei nok og man kan se hva det skal forestille, men personlig er det den verste tilinga jeg har sett noensinne. Jeg har kommet fram til at den mest lettvinte måten å løse dette på er å lage halve former på hver sin side som "kobles" når man setter det sammen, selv om det kanskje ikke vil se allverdens ut.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Slett ikke verst til å være første forsøk. :)

Et tips: Ganon nevnte Aseprite, som da er et grafikkprogram laget spesifikt for å mekke sprites/tiles. Det har en ganske så genial funksjon jeg bruker masse, som da er å slå på tiling (Sprite->Options), og da kan du tegne litt utafor en kant av bildet så dukker det opp på motsatt kant. Og: Hvis du så trykker på F8 (preview), får du se hvordan tilen din ser ut når den er... tilet. Jepp.

Edit: Et tips til er å gå for farger med større kontrast. Selv om du fikser tilinga kommer det der til å se ut som en brun presenning med noen jordklumper på. Hvis du pakker kulene mer sammen, og bruker en mørkere brunfarge mellom, vil grafikken få mer dybde og se litt mer overbevisende ut. Uansett er det der sabla vanskelig å få til, men hvis du ser på tregrafikken jeg mekka, har jeg to ganske lyse brunfarger og en som er veldig mørk. Ikke at det er noe kroneksempel, men det ser da sånn halvveis greit ut. :p

Edit igjen: Kom på at jeg lagde noen lignende tiles for ikke så altfor lenge siden. Disse er ikke noe særlig bra, men de illustrerer litt poenget jeg prøver å få fram (forhåpentligvis). Ser dog at jeg har glemt å legge på highlights, det er jo proft. >_<

 
#4
Aseprite skal jeg begynne å bruke med en gang, for det med å få tiles til å se bra ut sammen fikser jeg dårlig, med mindre det er et veldig konkret mønster, f.eks murstein eller noe. Og tipset med større kontraster har jeg tatt til meg, skjønner med engang hva du mener ut ifra de tilsa.
 
#6
Dette lagde jeg ganske kjapt nå bare for å prøve meg frem, men skjønner hva du mener med at litt kontraster fort gjør at det ser mye bedre ut.


Ser nå at jeg kunne kjørt på med enda mer kontraster uten at det hadde gjort noe, og litt mer spennende farger kanskje.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Se der ja, veldig stilig! Ser mye mer ålreit ut med en gang. :)

Forresten: Den tutorialen som Ganon la ut vekker minner, skal jeg si dere. Leste den for mange herrans år siden da jeg begynte med pixelart. Les den og lær noen gode konsepter for å mekke tiles. Og så kan du lese denne tutorialen, av Derek Yu (han som mekka Spelunky) og lære hvordan du mekker sprites. Noe som er mye, MYE vanskeligere enn å mekke tiles.

Når det er sagt: Det finnes ingen fasit for å mekke pixelart, så lenge du selv er fornøyd. Det vil alltid være masse man kan forbedre i det man mekker, men poenget er å ha det artig og lage noe man kan være stolt av. En ting iallfall Derek og flere andre er veldig klare på, er at cross-hatching, det er bare fysj og føy og ikke noe man bør bruke. Vel, jeg bruker det innimellom fordi det er en nyttig teknikk og fordi jeg liker en god cross-hatch. Så, jada. Der har du meg.

Det er forøvrig opp til Buggz om det blir eget spillmekkingsforum.

Edit: Har mekka noe mer tilezzzz. Litt flere variasjoner på trestammene, og ny bakgrunn.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Mekka egen tråd til greiene dine, si fra hvis når du vil ha endret trådtittelen.
 
#10
Nah, jeg tenker tittelen passer bra i dette stadiet.:p

Flere tiles kommer forøvrig i løpet av dagen satser jeg på, kanskje jeg til og med får begynt å lage et faktisk spill, isteden for skjermbildet av et spill
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Nice, nice. Hvis du vil ha en (nå 100% nøyaktig! Tror jeg!) plattformmotor å bruke i Game Maker, er det bare å si fra.
 
#13
Yessir, jeg må prøve meg litt fram og se om jeg klarer å få til noe selv først i "create an object". Det er noe du har scripta? Jeg ante ikke at man kan gjøre det i Game Maker isåfall. : O
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Det første du må gjøre, er å slå på Advanced Mode hvis du ikke har gjort det allerede. Så må du sette opp objektet ditt til å kjøre et script; det aller meste (og mer) av det du kan gjøre ved å sette opp visuelle scripts i Object Editor, kan du også gjøre i scripts.

Sånn jeg har gjort det, har jeg bare ett scriptet objekt og det er spilleren min. Da har jeg en Event som heter Create i den visuelle editoren, og så har jeg valgt "Run a script" som handling. Der velger jeg bare scriptet mitt, som heter "scrPlayerInit" og setter opp variabler for spilleren. Så har jeg en annen Event som heter Step (dette er da en Event som kjøres hver gang objektet oppdateres), og der har jeg også "Run a script" som handling; denne gang heter scriptet "scrPlayerUpdate" og inneholder alt som skal skje hver gang spillerobjektet oppdateres (som jeg har satt til å være 60 ganger i sekundet). Scripts bruker et programmeringsspråk som kalles GameMaker Language, og det er veldig likt C/C++ med noen rare utelatelser og minst en ting som irriterer meg skikkelig, men det er helt ålreit.
 
#16


Kanskje litt kjeldelig bakgrunn, men tenker at den bare skal være i et par rom. Det blir for plain med så mye himmel, så kanskje jeg flytter trærne opp sånn at de er på toppen av et fjell eller noe lignende.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#17
Hopper inn for å si at jeg ser fram til detta utelukkende pga spillfiguren
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#18
Ja, han var koselig.
 
#19
Jeg bestemte meg for å gjøre om stilen på bakgrunnen til noe som passer figuren litt bedre. Igjen passer ikke det bakken så utrolig bra men det gidder jeg ikke å fikse forløpig. Er fornøyd nok. :)



Edit: Jeg prøvde å gå for en mer useriøs stil. Du vet når du får følelsen av at et spill er klar over at det er et spill og prøver å vise det visuelt, det vel det jeg gikk for. Jeg resiza skog-tilen til dobbel størrelse, beholdt oppløsningen på dithering-effekten(dvs. lys og skyggene), mens jeg prøvde å gjøre kantene rundt så jevne og fine som mulig.
 
#20
Bare for å spørre om en ting til alle generelt som er innom tråden; det forrige skjermbildet,(altså ikke det i forrige post), tenkte dere at det var gress eller skog da dere først så det? Det slo meg plutselig nå at det kanskje lettere oppfattes som gress? Veldig rart og sjukt gress isåfall, men...