Hvordan starte opp Dead Space 3:
EA-logo. Tittel. Vent til alt har fadet inn og Press Start kommer opp. Trykk start.
Please wait, setting up trophies.
Please wait, searching for saved games.
Please wait, scanning for downloadable content.
Please wait, searching for saved games. (igjen)
Velg saven din. Standard PS3-loadeskjerm. Trykk X ved Load Completed.
"This game has autosave!"-popup, trykk OK.
Please wait, connecting.
Velg Solo Campaign.
Animasjon for å gå til neste meny. Velg Continue from saved game.
Jeg er nå på kapittel 16 av 19. Jeg trodde at spillet kanskje var mye lengre enn jeg trodde, for da jeg var på kapittel 11 hadde jeg under 50 % completion. Men det er fordi du må samle all shitten på hvert kapittel for å få 100 % i det kapittelet. I tillegg må du gjøre Co-Op missions, og hvis du ikke har noen å spille med, så går du glipp av våpendeler og blueprints og logger som lå inne i de "optional"-områdene.
Men det jeg ville snakke om er fiendene. Føkk disse fiendene. Jeg nevnte dem før, at de var noen jævla pikks, men det har bare blitt verre. Etter at du kræsjer på isplaneten er det veldig mye inneområder som virker å være copypastet og gjentatt. Du tilbringer latterlig mye tid i heis for å loade. Og hvis du er i et rom hvor du må gjøre noe, så kan du være brennsikker på at det vil være luftesjakter til venstre, til høyre, rett bak, og over deg som fiender kommer til å pøse ut av for å gjenge opp på deg. Hvor Resident Evil handler om posisjonering, handler Dead Space 3 om å bli gjengvoldtatt og panisk komme seg unna (veldig vanskelig i trange rom) så du kan skyte på fiendene, og heale omtrent konstant. Men hvor enn du løper virker det som noe åpner seg over deg og en fiende faller i trynet ditt. Siktet ditt blir avbrutt når du blir slått, så det lureste du kan gjøre er å pare noe med en Force Gun bare så du får fiendene unna i ett sekund. De aller aller fleste fiendene har én modus operandi, og det er å løpe rett bort til deg og kutte løs. Og Dead Space er ikkeno gøy i nærkamp. Det er flere artige ting man kan gjøre, som du rett og slett ikke har muligheten til fordi fiendene er så nådeløse. F.eks å plukke opp en sverdarm/øks for å kaste på en fiende, men dette tar to sekund for lang tid, for fienden du hadde tenkt å spidde står nå og slår på deg så telekinesen din ble avbrutt og du mista det du holdt.
I dette kapittelet måtte jeg nettopp gjennom et område hvor de raskeste og sterkeste necromorphene spretter opp fra snøen uansett hvor du løper, mens menneskelige soldater med rakettkastere er plassert på høyder. Komplett jævlig. Og du må drepe alle for å komme deg videre.
Når det gjelder craftinga så åpner det seg veldig mye opp etterhvert. Å måtte gå gjennom hele første del av spillet uten å ha et nærkampsvåpen som Ripper eller flammekaster er ikke gøy, men du får veldig mange ting å lage våpen av etterhvert. Fant også ut at jeg kunne bruke "Ration Seals" som robotene mine samler opp til å kjøpe ressurser for på DLC-butikken (istedenfor norske kroner).
Jeg går nå rundt med en chaingun/force gun (force gun for å skyve dem bort, chaingun for å skyte dem i stykker), og en flammekaster/submachine gun. Har litt lyst på en rakettkaster, men når alle fiendene er i ansiktet mitt hele tiden er den utrygg å bruke rakettkaster med splash damage-beskyttelse/sniper rifle.