Hva spiller du for tiden?

Shadow Warrior er i det minste en fet ting man kan spille. Det er fortsatt FPS med katana og gunnere og fyren man spiller er fortsatt en dårlig asiatisk parodi. Lo Wang er dog ikke 70 år lenger eller like stor dick så det er kanskje litt mindre rasistisk. Han har og en mobil i bilen sin som er større enn det meste så jeg tipper dette er en prequel eller no.
Uansett blir han sendt av sjefen sin for å kjøpe et sverd, men siden kisen ikke vil selge må man drepe en masse henchmen istedet. Så dukker det opp en masse demoner og alt går bananas. Skytinga er ikke mye artig, men sverdinga sitter som faen. Man har og en masse spells man aktiverer med gåknappene og høyre mus, noe som gjør en veldig versital på ødeleggelsesfronten. Akkurat som i gamle FPSer løper både fiender og en selv svinfort så det er ganske hektisk å kombinere sverd, gunnere og magi, men det funker. Også er det veldig pent siden Devolver ikke har nedgradert ting for konsoller. Føles litt som det Serious Sam 3 burde vært. Ikke at det var direkte stygt da.
Alt i alt totalt hjernedøde greier, men det sitter og jeg regner med at skytinga blir viktigere når man får større gunnere og bossene dukker opp.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
Rome II har så vidt kommet seg opp fra fosterstilling. Skulle ønske CA gjorde strategibiten noe mer...strategisk. Å flytte rundt på kartet er fortsatt en rimelig overfladisk affære.
Spilte Sparta en hel dag (autofighta alle battles for å komme lengst mulig) og må si det er en masse bra nye greier i det spillet, sammenligna med Rome. Greit nok er forflytning på kartet i stor grad det samme, noe som ikke plager meg siden jeg digga dritten ut av eneren. Det virkelige problemet i spillet, i hvert fall slik jeg spiller det (maratonsesjoner) er hvor lang tid det tar å vente på ny runde etter en stund. Siden du får mer synlig kart av å ha handelsavtaler, får du også se alle de hundre tusen fraksjonene flytte seg rundt på kartet, hver gang. Jeg liker godt at man får denne utvidede informasjonen, men de må nødt til å lage en løsning som ikke får meg til å få lyst til å alt-tabbe hver gang jeg skal ha ny runde.
Greit nok, man kan skru av å få se alle fiendens troppeforflytninger, men når jeg er i krig med Roma, vil jeg gjerne vite hva de holder på med på sin tur, uten at jeg nødvendigvis er like interessert i hva spanjolene og perserne driver med. Som regel flytter de jo bare fram og tilbake i de samme områdene uansett.

Alt dette sagt så synes jeg det var jævlig fett å kunne kontrollere hvilke egenskaper generaler, hærer og agenter tilegner seg, men fikk ikke helt grepet rundt den nye måten man bygger byer på.

Håper virkelig de patcher med noe som gjør ventetiden på ny runde kortere, for da blir dette spillet noe som jeg kan se meg selv bruke mye tid på.
 
Jeg har drømt om at CA skal implementere forsyningslinjer på strategikartet. Se for deg at man trekker forsyningslinjer fra sine egne byer og ut til hærene sine/forsyningsdepoter. Blir forsyningslinjene for lange, vil det gå utover styrkenes moral og effektivitet på slagmarken. Samtidig blir det viktig å beskytte forsyningslinjene fra angrep. Et slik system vil også synliggjøre viktigheten av strategiske delmål. Ønsker man som romer å invadere Midtøsten, burde man først forsikre seg om å ha et visst overtak i det østlige Middelhavet. Kanskje man bør invadere Kreta eller Kypros først, slik at man kan samle forsyninger å bygge opp en invasjonshær.

Eller hva med å gå Hannibal i fotsporene? Hannibal var i all hovedsak avhengig av forsyninger fra Spania,og lot nesten halvparten av det spanske infanteriet bli igjen for å vokte forsyningslinjene. Dette var styrker som ellers kunne ha vært med på invasjonen av Italia. Mye tyder på at Hannibal forventet å bli forsynt fra havet med libysk infanteri og beleiringsutstyr, men forsyningslinjene ble aldri etablert pga Kartagos svekkede flåte. Hannibals svakhet var nettopp hans mangel på beleiringsutstyr, og hadde han hatt tilgang på dette, kunne historien sett ganske anerledes ut. Romerne tapte alle åpne slag mot Hannibal, men vant til slutt da Scipio valgte å angripe Hannibals baser i Spania.

Forsyningslinjer er helt sentralt for enhver hærfører, men dette kommer dårlig frem i Total War. En implementering av et slik system, ville gitt strategibiten mye mer dybde.
 

Aslak

Humanoïde, incognito
Ja og tja. Når man tar over en by med mye militær infrastruktur, så er jo det en slags forsyningspost, og å forsvare den for å fortsette felttoget blir en viktig del av selve angrepet. Og hvis man sender en svær hær på tokt et sted man ikke har realistisk mulighet til å forsyne den enten via en slik by eller en fra hovedområdene sine, så dør jo den hæren rimelig kjapt ut. Spesielt siden man nå er begrensa til så og så mange hærer, med et visst antall legioner. Jeg setter i hvert fall pris på grunnmekanikkene i Rome, selv om det helt klart kunne vært forbedra på mange områder.
 
Ja, men delmålene blir ofte borte. Et historisk eksempel er korstogene. Disse felttogene var logistiske mareritt, og korsfarerhærene var sårbare for blokader eller forsyningsmangel. I Medieval finnes ikke denne utfordringen. Man samler en hær, drar til Midtøsten og tar Jerusalem. Når det er gjort, kan man pumpe ut franske riddere fra Jerusalem (lul) og ta kontroll over resten av Midtøsten. Strategiske mål blir ofte målene i seg selv i Total War.
 
Det er så vanvittig mykje bra spel på tapeten for tiden at eg har eit skikkelig luksusproblem; Kva må eg droppe for å få spelt ordentlig på eit par om gangen? Lett å velge GTA V så klart, og når online fungerer ordentlig får eg dekket det sosiale spelebehovet ganske bra.

Har ein herlig backlog eg kan få skaffet billig, så det er nice.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Jepp...

Tenkte jeg skulle droppe noen ord om Mists of Pandaria.

Har spilt alle tidligere WoW expansion on/off - hardcoret vel egentlig mest i Vanilla (altså nolifer etc.) - og spilte mye IRL venner i Wrath (semi-nolife) - men det er jo alltids gøy å titte innom og se hva som er nytt, kult og spennende (og like dølt). Synes nå at Mists treffer på veldig mye bra - Det er enda mer casual friendly enn før - mye aktiviter og de fleste er bedre enn det som kom i Cataclysm (Archeology wtf..) og Looking For Raid er med fra starten - så da kan man raide litt ubercasual om man ikke orker PUGs/schedule.

Det er mindre fokus på 5-man instances og så har det kommet noe som heter Scenarios, helt greit, ikke helt det store - men man slipper å konse så mye på å ha holy-trinity. Gameplayet i disse er faktisk ganske friskt, mye telegraphet moves fra mobs og bosser og man får med seg litt, poengløs men men, story - men det hjelper til å gi kontekst til verden da.

Så har de gjort noen veldig bra World-Greier - World Bosses er tilbake, for de som husker de fra Vanilla - bare at nå er det ikke så farlig hvem som tagget bossen - alle har sjans til å få loot! Så da devolver det ofte til en slags PvP-fight mens alle prøver å drepe bossen, dette er da faktisk ganske morsomt og gir nytt liv til World-PvP (mer om dette senere). Mtp. World - så har det dukket opp haugesvis at Rarespawns i Mists, disse er rimelig morsomme, spawner ofte og det blir ofte en liten PvP kamp om de. De er ikke vanskelige å slå, med mindre du er helt dum i hodet eller ekstremt undergearet - da de alle telegrapher movesene sine - men det er ett veldig friskt innslag mellom dailies og questing.

Questing er same old, enda mer streamlinet om noe, men pga. rarespawns og masse rare ting å finne i verden (gaver til NPCer, Rare-Loot og junk du kan selge for noen hundre g) så oppfordrer det litt til utforsking, mer så enn før - og det er veldig ofte en gyllen gulrot i bunnen av den grotten (noe det ikke var før).

Raiding er more or less det samme. Klassene har alle fått en overhaul, flere knapper å trykke på en før, men mindre bloat - tis good. Nytt talent system som fungerer utmerket (Kom dette i Cataclysm?). Pokemon-esque battles, som er... vel, som pokemon battles. Du kan levele opp petene dine og sånt.

Så i denne patchen kom det også en ny Quest zone, men... det er jo ikke quest-zone. Timless Isles, som den heter er en slags hybrid PvP, Quest og Rep-Grind sone. Kan brukes til å geare opp alts i, og man kan sanke "Blood Coins" ved å myrde andre spillere. Her kryr det også av rarespawns som spillere, ofte fra begge faksjoner, samarbeider om å drepe. Denne sonen synes jeg fungerer ekstremt bra som en late-expansion sone, der man får mobs som er rimelig sterke, group content og mye pvp, alt i ett. Man drar ikke bare dit for å gjøre dailies, men det føles litt som om det kryr av aktivtet og sonen er delt inn i flere tiers som du låser opp. også en del ting å utforske og finne - synes egentlig at dette er en av de bedre sonene på lenge!

Alt i alt, den samme time-sinken som før, bare med enda mere interessant timesink!

Kan egentlig anbefalle det, Pandaria er også et kult kontinent å utforske. Om du ikke likte WoW før, så liker du det IKKE nå, men så har jeg en nerdcrush på det - og Mists er utmerket som ett casual-spill for moi.

Så, jeg begynte da siste patch droppet (Siege of Ogrimmar) - og rekker sikkert å spille rundt fire til åtte timer i uka - Så mye av denne informasjonen stemmer sikkert ikke overens med hva en die harder synes.
 
Nå har jeg spilla litt av remaken av A Boy And His Blob til Wii. Det er forsåvidt ikke verdt å nevne selvom det er jævla bra, men jeg spilla det på padda til WiiU. I den siste oppdateringa har de gjort det sånn at man kan streame alt på Wiien rett på den lille skjermen. Hovedproblemet er at man fortsatt må bruke Wiimote og tilbehør, men det er faktisk bygd inn en sensor tilsvarende den man setter på TVen i padda så det går fint å peke. Det er ikke særlig praktisk i lengden, men for spill som nevnte gutteblob, Warioland, Kirbyene, Xenoblade og alt til Wiiware som bruker vanlige kontroller går det strålende. Kombinasjonen av den lille skjermen og WiiUen sin oppskalering gjør at det ser dritlekkert ut også. For meg betyr det nå at jeg har fått en håndholdt Wii (siden jeg uansett stort sett spiller håndholdte i senga :p ), men for folk med andre i familien som stadig vekk tar over TVen for annen dritt er det en gudegave. Jeg skal ihvertfall endelig coppe The Last Story og spille det på denne måten.
Om Sony faktisk greier å gjøre dette med alle spill til PS4 på Vita blir det definitivt enda en diger spiker i kista til MS.
 


Så Knock Knock a? Vel det er et spill om en kis som bor uti skauen i et hus og hver natt vekkes han av lyder. Han står såklart opp og vandrer rundt for å finne ut av det. Gameplayet fungerer sånn at man går fra rom til rom og fikser lyspærene. Målet er å få klokka til å gå rundt sånn at det blir dag, men det er ting der ute som skrur den tilbake. I seg selv som spill er ikke dette mye, men det fucker med hodet ditt. Først har du huset som hele tiden forandrer seg, lys som går nærmest tilfeldig og konstante bankelyder. Oppå det har man gjestene. De trenger man ikke nevne. Til sist har man så det faktum at fyren man spiller som er sprut spenna gæren. Han prater konstant med en irriterende pipete nonsensstemme omtrent som La Lina og ikke noe av det han sier kan stoles på. Han liker såklart og å gå ut i skauen å utforske, noe som spilleren absolutt ikke vil.
Etterhvert begynner ting å føles som en rutine og da passer det bra at ting snus drastisk på hodet halveis uti. :penga:
Icepick Lodge sier de fikk en pakke i posten en dag med masse DVDer med lyd- og filmspor, en haug med tettskrevne ark og en masse løv. Dette ble såklart sendt av no mystiske krefter og slett ikke en gæren fan av Pathologic. Svaret på pakka var å bruke to år på å mekke denne jævelskapen og vi får håpe avsenderen i det minste blir fornøyd. Jeg kommer ikke til å få sove ihvertfall.
 
Jeg spiller Wind Waker Hd, og det trenger jo strengt tatt ingen introduksjon.

Jeg kastet meg rett inn i Hero mode, og var veldig spent på hva jeg hadde i vente. WW har alltid vært den Zeldan jeg har spilt mest, og er min favoritt i serien. Hero mode har balletak på meg, og vrir rundt hver gang jeg faktisk kommer litt videre i spillet. Det er utrolig frustrerende å ikke kunne kutte gress og knuse potter og dra til seg fullt liv, men så har det jo aldri vært enkelt å være helt heller.

Grafikken er så vakker at det finnes ikke ord til å beskrive det, og gameplayet er jo bunnsolid som alltid, så hva skal man klage på? Goty for min del hvertfall.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Siden det er kroken på døra for GFW(L) snart har 2k endelig patcha vekk svineriet fra BioShock 2 på Steam, og samtidig slengt med dlc-en Minerva's Den gratis til alle som har spillet fra før. Har hørt mye lovord om denne utvidelsen, så jeg var rimelig spent på hvor bra den faktisk er. Det jeg likte godt var at pacen var skyhøy, man finner oppgraderinger i ett kjør og får tilgang til nye plasmids på løpende bånd. Det jeg likte dårlig er at det fortsatt er BioShock 2 og skytinga er dritt, samt at fiendene er kjedelige og repeterende. Storyen var sånn passe interessant men det er virkelig ikke nok til å endre min oppfatning om at Bio2 bare er en helt unødvendig oppfølger ingen egentlig ville ha.

Så ja, muligens verdt det hvis man smålengter seg tilbake til rapture igjen, men hvis man egentlig er lei er det virkelig ingenting å hente her.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#thatfeel når du skal spille et koselig plattformspill for å slappe av, og sjette brett er så brutalt at du dauer 20 ganger på en seksjon pga upresise kontroller, vanskelige å se hinder, og urettferdige hitboxer. Og når du klarer det så kommer du til bossen og dauer 40 ganger før du gir opp og har mest lyst til å kopiere ut spillet på noe bare så kan pisse på det og knuse det.

Ikke spill det nye Giana Sisters-spillet. Bare ikke gjør det. De fem første brettene er fine, og har den typiske Amiga-estetikken (grellt utseende, awesome musikk) og -gameplayet (hovedpersonen sklir overalt, du må samle ting som svever i lufta). Men så. Så. ahahahaharrrgh blodtrykket mitt
 
Teleglitch gjør meg til sin telebitch. Det er Doom bare sett ovenfra med stilig grafikk som minner om noe til DOS. De påstår det er roguelikish, men bretta er litt for permanente for min smak. Det er samme antall fiender hver gang og man finner alltid det ene rommet med fire hermetikkbokser og ei kasse med utstyr hver gang. Men men, uansett er det ballevanskelig. Sammenligna med Doom ligger dette på den nest høyeste vansklighetsgraden og det tar ingen fanger. Hovedproblemet er at man aldri har særlig med ammo. Jeg tror faktisk det hadde vært mer gøy om man slapp å passe på at hver eneste jævla kule telte.
Etterhvert som man kommer videre i spillet dukker det dog opp mer våpen og dingser. Problemet da er bare at de også hiver jævla mange fler fiender etter en. Det føles som man burde spille som Serious Sam, men ender opp som noen fra SIlent Hill. Digger det dog. Forøvrig har de sluppet en ganske stor patch nylig som bla. lar en bruke gamepad og det funker veldig bra.

Jeg har også spilla Chainsaw Warrior. Greia der er at det er 2032, men det foregår i Warhammer 40.000 universet. I 1987 ga Games Workshop ut dette som et single player kort/brettspill og det er jo en ting. En kaosdemon av no slag, sansynligvis en av Tzeentch sine har åpna en portal til the Warp midt i New York og det er bare en time igjen før Manhattan slukes. Myndighetene har prøvd alt, men det har bare resultert i mer radioaktivitet og zombier. Siste forsøk er å sende inn den titulære cyborghelten på et desperat oppdrag.
Etter at man har rulla terninger for stats velger man utstyr (alltid motorsaga) og begynner å trekke kort. Spillet har to faser representert med to kortstokker med 54 kort. Når man er ferdig med den første er man i området hvor demonen befinner seg og den er tilfeldig stokka. Målet er såklart å drepe den. Man har 60 minutter på seg og hver turn tar 30 sekunder. De kan være alt fra turns i kamp eller å lade et våpen. Etter 30 minutter blir det mørkt og man får minus i combat.
Mer er det faktisk ikke og det er kanskje det største minuset. Annet enn valg av utstyr og noen kort har man ikke annen strategi og bare trekker dem og ruller terninger. Trukke dette var veldig kult å spille i 87 siden det ser ut til å være mye dill med alle tinga man holder styr på. Her er såklart alt automatisert så det er ganske hjernedød trøkking og ganske ålreit. Til 5 Euro er dette verdt det, særlig om man liker 40k.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Testa Teleglitch-betaen for en stund tilbake. Satt igjen med et Teleglis
 
Bare for å gjøre det hakket mindre vagt så ser Chainsaw Warrior sånn ut. Ser ut som det er mekka til padder og sånn.



Og sånn så det egentlig ut.



E: Aww yeah! *laste ned på mobilen*
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen


rain er et fint, om litt kort spill (spilt det i ca 40 min og har klart tre av åtte kapitler). Konseptet er at du forfølger/samarbeider med en pike en regnfull natt. Du har "mistet din form", og du er dermed kun synlig mens du står i regnet, og helt usynlig under tak. Det er en veldig lineær historie hvor du må gjemme deg for "the others", som er monstre som følger samme regler som deg. Det er ikke så mye mer enn dette å si om spillet, det er et slags snikespill, men med horrorelementer. For å si det slik, uten at det er spesielt grafisk så er det ikke veldig artig første gangen du blir dæljet i bakhodet av den ene Pyramid Head-aktige morrapuleren.

Spillet ser nydelig ut, har en behagelig stemning med alt regnet og sober musikk, samt Resident Evil-aktige kameravinkler. 105 kr på PSN er veldig mye regn for pengene. Det har sannsynligvis mer regn enn Heavy Rain. Så hvis du liker regn så kan du regne med å like rain.
 
Er det Sony selv som har gitt det ut eller kan det hende det kommer til PESE?

Sånn ellers da? Kjempebomba kvikktitta Knock Knock og selv det er jævla creepy. Og nok en gang beviser de at de suger i spiller. Drew skrur hele tida av lys i rom han har vært i...
fordi kisen man spiller som sier man bør gjøre det. Han er som nevnt dog mentalt ustabil og det eneste som skjer da er at det spawner fler gjester.
Eller kanskje det ikke gjør det?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
rain er et sånt arty spill produsert og gitt ut av Sony ja.


edit: Laget av SCE Japan Studio og Acquire. Acquire er best kjent for Tenchu og Way of the Samurai-spilla.