Unitytorial: Lær Unity, mekk spill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Kan jo i det minste være... bortkasta tid? :p
 

Jante

privileged CIS shitlord
#22
I neste episode: HD PhysX effects med destruerbart terreng?????
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Næh, i neste episode (kommer i kveld): Johannes lærer seg å skyte. Spilleren lærer seg å dø.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Tada. Nå er dette faktisk et spill og greier. Et veldig lite spennende spill, men likevel.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#26
Escape for meny som lar deg invertere den tilbake igjen hvis du vil det.

Og, vel, fiendene skyter på deg etter hvert. Tar bare litt tid. :p
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#27
litt tid?
LITT TID?
Neida, men altså. Det ser jo ganske snasent ut til å være et tutorial-spill lehoom. det viser jo det folk lurer på. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Skal få ræva meg til å faktisk skrive noe tutorialings også. Uansett er greia den at AI-folka oppdager deg enten når du kommer nære nok, eller når du skyter på dem (vel, det er bare ett våpen som er pinglete nok til at de rekker å gjøre noe med det, men dere fatter), og så tusler de mot deg i et tilfeldig antall sekunder (mellom fem og... ti, mener jeg å huske), og så stopper de og skyter i to sekunder.

Andre finurligheter er at du IKKE har regenererrererererernde helse, men du HAR usårbarhet når du blir truffet. Så lenge skjermen er litt rød, tar du ikke mer skade. Tida det tar før den røde effekten blir borte, øker jo mer skade du blir truffet med. Så... vel, hvis du blir truffet av en eksplosjon har du muligens ett sekund eller så, men hvis du blir truffet av minilaserne til robotene (som skader veldig lite) har du veldig kort tid før du tar skade igjen. Litt sånn risk/reward om dere skjønner ok. Ikke at det får noe særlig pusterom i denne prototypen, meeen en greie jeg tenkte var kul og derfor la inn.

Ja, og eksplosjoner har veldig stor sannsynlighet for å drepe deg hvis du blir truffet på kloss hold, men du har gode odds for å klare deg hvis du står et stykke unna siden skaden blir mindre jo lengre eksplosjonen har vart.

Sånn ellers er jeg skikkelig fornøyd med at selv noe så enkelt som dette gir en viss tilfredsstillelse når du sniper en dækel fra lang avstand. ^^
 
#29
Wow! Har bare skummlest litt, men ser allerede at du skal ha for innsatsen! Har lenge tenkt å mekke noe i Unity så kommer til å ha god nytte av denne tråden :) Takker!
 
#31
Det kan hende jeg gjenoppliver en død tråd nå, håper ikke det blir ståhei. Synes det er gøy at det er en utviklerdel her, og knall med posting av tutorials. Jeg har lenge hatt lyst til å sette meg inn i Unity, og tenker nå at langhelgen som kommer passer utmerket til en oppstart.

I mellomtiden kan jeg si ifra at dersom noen er interessert i noen custom assets i form av 3d-objekter og teksturer til prosjektene sine, kan jeg gjerne bidra til det. Det er alltid gøy med sideprosjekter, så hyl ut om du har et gøyalt prosjekt på gang, men ikke finner en modell av den elefantlauncheren karakteren din trenger for å drive historien videre.

Jeg bidrar også gjerne til menydesign og denslags om det skulle være av interesse.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
Alle mine bridgenever, ta dem.

Edit: Si fra hvis det er noe programmeringsmessig du lurer på, for all del. Jeg har ikke slutta å dille med Unity, bare slutta å legge ut "hei sjekk det nyeste innfallet jeg fikk" og heller vente til jeg har noe mer å fare med. Så øh får vi se da når jeg får tid. Når unga flytter ut, kanskje.

Editedit: Kan jo også si at det er mulig jeg tar deg på ordet angående 3D-modellering, jeg må bare ha noe mer håndfast først. Og apropos Unity så er Unity 5 skikkelig innmari bra og fikser mye av gruffet jeg hadde med Unity 4. Som i, ordentlige shadere og scripts er ikke lenger låst bak paywall. Det ER derimot fortsatt muligheten til å ha stilig svart istedenfor dølt grått skin i selve programmet, låll.
 
Sist redigert:

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#33
I mellomtiden kan jeg si ifra at dersom noen er interessert i noen custom assets i form av 3d-objekter og teksturer til prosjektene sine, kan jeg gjerne bidra til det.
Hei. Hva jobber du med? Er du god i 3d? Hvor bor du?

Hilsen Stalker.
 
#34
Hei! Jeg jobber som designer i Forsvaret, er vel sånn medium god i 3d, og bor i Oslo.

Her er en relativt utdatert showreel med litt diverse (gjør lite 3d på jobb om dagen):

Dere ser at det ikke er noe low-poly der, som også er en grunn til at jeg gjerne vil bidra til prosjekter. Jeg vil få opp ferdighetene på det feltet.

Hvameræsjæl? -Terkel

Edit:
Og takk for tilbudet Yeti, jeg kommer nok til å ta deg opp på det. Hver gang jeg prøver å lære meg programmeringsspråk foreslår hjernen min at vi heller leker litt mer med fargestiftene.

Edit til din editedit:
Bare å si ifra når du kommer på noe du trenger, eller om du vil ta en idésparring på noe. Men all forståelse for egen idé/eget hjertebarn osv.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Det er litt mer det at jeg har en ide om hva jeg vil ha, men øh det er litt tidlig ennå. Kan godt smelle over noen stikkord da, hvis du er interesssssert.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#36
Jeg driver primært med 3d-visualisering av produkter og butikker/butikkløsninger for Fjeldheim&Partners og jobber i Oslo ved siden av Mathallen.
Det innebærer highpoly, eller. Flere av modellene er jo relativt lowpoly, men subdividet til helvete og høye rendersettings. Rendrer i Vray og lærer meg litt Octane-render også. Har såvidt fått testet Unreal Engine (den nyeste, er vel 4) og det er vel det.
Av kvalitet på det jeg har gjort er det relativt lite som egentlig er veldig bra, for har som oftest veldig liten tid, og det meste vises som skisser sånn uansett. Og det jeg har laget som er av god kvalitet er ting jeg ikke har lov til å vise. hohoho.

Denne var litt kjip, for jeg fikk beskjed om å rendre den som en skisse, så den er jo ikke ferdig, men de bare VI TAR DEN. Så litt kjipt, men ser jo grei ut. Men er noen topology-feil ved de firkantene i lokket der. Du kan se den lille hvite streken som er til høyre for den venstre firkanten. Det er rett og slett en triangel som borka totalt da den ble rendret. Men men så sånn er det jepp.

Har masse erfaring med Photoshop og er relativt flink på retouching og den slags.

Skulle forsåvidt ønske jeg noensinne hadde tid til å visualisere noe grand shit med masser av tid til modellering og shadere, men det blir lite av det.
 
#37
Det er litt mer det at jeg har en ide om hva jeg vil ha, men øh det er litt tidlig ennå. Kan godt smelle over noen stikkord da, hvis du er interesssssert.
Jeg skjønner. Tar gjerne imot stikkord, men bare spinn litt til på det på egenhånd først om du heller vil det. Send når du er moden. No means no.

Jeg driver primært med 3d-visualisering av produkter og butikker/butikkløsninger for Fjeldheim&Partners og jobber i Oslo ved siden av Mathallen.
Det innebærer highpoly, eller. Flere av modellene er jo relativt lowpoly, men subdividet til helvete og høye rendersettings. Rendrer i Vray og lærer meg litt Octane-render også. Har såvidt fått testet Unreal Engine (den nyeste, er vel 4) og det er vel det.
Tøft, produktvisualisering er stas. Jobbet i et arkitektbyrå en liten periode både med tegning av bygg og visualisering, moro det! Bruker stort sett VRay og mentalray selv, Octane har jeg ikke vært borti før. Er den fjong?

Av kvalitet på det jeg har gjort er det relativt lite som egentlig er veldig bra, for har som oftest veldig liten tid, og det meste vises som skisser sånn uansett. Og det jeg har laget som er av god kvalitet er ting jeg ikke har lov til å vise. hohoho.
Jeg skjønner greia, kan ikke vise frem noe av det jeg produserer her heller. Men den så ren og pen ut den yoghurtboksen.

Denne var litt kjip, for jeg fikk beskjed om å rendre den som en skisse, så den er jo ikke ferdig, men de bare VI TAR DEN. Så litt kjipt, men ser jo grei ut. Men er noen topology-feil ved de firkantene i lokket der. Du kan se den lille hvite streken som er til høyre for den venstre firkanten. Det er rett og slett en triangel som borka totalt da den ble rendret. Men men så sånn er det jepp.
Tris kan være drittsekker til tider. Uuuh, det er liksom sååå kjipt å skulle reflektere og refraktere riktig bare fordi du savner en vert. Drittsekker.

Har masse erfaring med Photoshop og er relativt flink på retouching og den slags.

Skulle forsåvidt ønske jeg noensinne hadde tid til å visualisere noe grand shit med masser av tid til modellering og shadere, men det blir lite av det.
Akk ja, den som hadde tid til å legge nok kjærlighet i arbeidet til at en var fornøyd selv.
 
#40
Åræit! Da har jeg hatt meg et par korte ettermiddager med Unity, og fulgt den tutorialen på siden deres der man lager en kule som kan trille, kræsje i vegger, og plukke opp roterende kuber. Foreløpig går ting veldig fint å sette seg inn i, men det kan ha mer å gjøre med at jeg har blitt matet akkurat hva jeg skal skrive inn når det gjelder programmering. I tillegg havnet jeg vel på 20 linjer totalt, fordelt på tingene man faktisk trengte å scripte. Grensesnittet er greit å forstå seg på, det kan ha hjulpet med noen år med 3ds max og Maya.

Jeg fikk også innspill fra en kamerat, som fortalte meg at Unreal Engine 4, som jo er blitt helt gratis, lar en gjøre veldig store deler av scriptingen via noe som kalles blueprints. Det er en grafisk, nodebasert fremstilling av funsjoner, variabler, og alt som inngår der. Altså mer vennligsinnet for oss syntaksalt tilbakestående.

Fordi jeg lider av "Ooh, ny, blank tingest"-syndromet, måtte jeg prøve meg litt på det også. Har foreløpig gått igjennom halvparten av intro-videoene, og foreløpig liker jeg dette også veldig godt. Jeg kommer til å prøve litt på både UE og Unity fremover og prøve å finne ut hvordan jeg liker best å jobbe. Det blir nok først når jeg er der hvor jeg vil lage egne ting med egne løsninger at jeg finner ut hva som fungerer. Å følge tutorials på Youtube er like lett i begge to.

Har noen erfaringer, eller kan komme på fordeler og ulemper ved Unity i forhold til UE?

Uansett er det veldig veldig gøy skulle lage 3d-ting som faktisk lar seg bruke interaktivt, og i helt ordentlige motorer som disse to. Ser frem til å fikle mer fremover.

Det er mulig denne posten passer bedre i en egen tråd enn i en opplæringstråd til Unity, jeg lar dette vurderes av Maktene som Er.