Åræit! Da har jeg hatt meg et par korte ettermiddager med Unity, og fulgt den tutorialen på siden deres der man lager en kule som kan trille, kræsje i vegger, og plukke opp roterende kuber. Foreløpig går ting veldig fint å sette seg inn i, men det kan ha mer å gjøre med at jeg har blitt matet akkurat hva jeg skal skrive inn når det gjelder programmering. I tillegg havnet jeg vel på 20 linjer totalt, fordelt på tingene man faktisk trengte å scripte. Grensesnittet er greit å forstå seg på, det kan ha hjulpet med noen år med 3ds max og Maya.
Jeg fikk også innspill fra en kamerat, som fortalte meg at Unreal Engine 4, som jo er blitt helt gratis, lar en gjøre veldig store deler av scriptingen via noe som kalles blueprints. Det er en grafisk, nodebasert fremstilling av funsjoner, variabler, og alt som inngår der. Altså mer vennligsinnet for oss syntaksalt tilbakestående.
Fordi jeg lider av "Ooh, ny, blank tingest"-syndromet, måtte jeg prøve meg litt på det også. Har foreløpig gått igjennom halvparten av intro-videoene, og foreløpig liker jeg dette også veldig godt. Jeg kommer til å prøve litt på både UE og Unity fremover og prøve å finne ut hvordan jeg liker best å jobbe. Det blir nok først når jeg er der hvor jeg vil lage egne ting med egne løsninger at jeg finner ut hva som fungerer. Å følge tutorials på Youtube er like lett i begge to.
Har noen erfaringer, eller kan komme på fordeler og ulemper ved Unity i forhold til UE?
Uansett er det veldig veldig gøy skulle lage 3d-ting som faktisk lar seg bruke interaktivt, og i helt ordentlige motorer som disse to. Ser frem til å fikle mer fremover.
Det er mulig denne posten passer bedre i en egen tråd enn i en opplæringstråd til Unity, jeg lar dette vurderes av Maktene som Er.