Åttitallet var vel og bra, men hva var den første bona fide gullalderen til datapeseboksen? 90-tallet, såklabbers. Argumenter mot dette'a, bare prøv:
1992: Wolfenstein 3D. Langt ifra det første førstepersonsskytespillet, men en fresk kombo av avanserte græffiks, kontroversiell tematikk og intens stemning gjorde det forholdsvis populært.
1993: Doom. Året etter kom Doom, som kanskje noen har hørt om et par ganger før. Falsk ekte 3D med teksturer både på gulv, tak og vegger, ulik høyde gjennom brettene, emulerte lyseffekter, og seffern en massivt oppgradert spillopplevelse gjorde det forholdsvis populært.
1994: Doom II. Året etter kom Doom II, som øh egentlig bare var mer av det samme. At det fortsatt var fett med mer Doom gjorde det forholdsvis populært.
1996: Quake. To år etter kom jaddenimeg det første "ånklie" 3D-spillet fra id Software. Så klart er det fortsatt mer av det samme, men tempoet er lavere (fortsatt latterlig turboraskt sammenlignet med dagens skytespill), stemningen dystrere (og brunere), og effektene mer sparsommelige. Men læll da! Genuin 3D-matte gjorde det mulig å utforske i tre liksomdimensjoner og drapsdrepe fiender fra alle vinkler. Et fjellstøtt gameplay, en helt ny opplevelse og en kanonbra flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.
1997: Quake II. Året etter var det sci-fi-tid igjen da id mekka en ny setting som dessverre var kjipere enn den i eneren (synes jeg). Samma det, fortsatt artig å skyte folk, støtte for de nyeste 3D-korta (Voodoo 2 representin), påfølgende fete effekter og en kanonsjef flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.
Og dette er utviklinga innenfor en enkelt sjanger, representert av tre spillserier fra ett selskap, i løpet av fem år. Året etter Quake II kom Half-Life og Thief, for eksempel. 90-tallet var også tiåret hvor vi fikk Ultima Underworld- og System Shock-spillene. Andre sjangre? Tjah, stort sett alle klassiske strategispill har sitt opphav på 90-tallet: Warcraft, Starcraft, Command & Conquer, Dungeon Keeper, Age of Empires, faens Civilization, for eksempel. Pek-og-klikk-spill? Neiiii bare ALT som gjorde den sjangeren enorm kom ut på nittitallet. Rollespill? Prøv Ultima-serien, Dungeon Master 2, Daggerfall, ørten mer eller mindre generiske D&D-spill osv.
Så. Post dine favoritter, gjerne med noen bilder, video eller tekst til. Jeg kommer med noen av mine utvalgte i ulike sjangre etter hvert.

1992: Wolfenstein 3D. Langt ifra det første førstepersonsskytespillet, men en fresk kombo av avanserte græffiks, kontroversiell tematikk og intens stemning gjorde det forholdsvis populært.

1993: Doom. Året etter kom Doom, som kanskje noen har hørt om et par ganger før. Falsk ekte 3D med teksturer både på gulv, tak og vegger, ulik høyde gjennom brettene, emulerte lyseffekter, og seffern en massivt oppgradert spillopplevelse gjorde det forholdsvis populært.

1994: Doom II. Året etter kom Doom II, som øh egentlig bare var mer av det samme. At det fortsatt var fett med mer Doom gjorde det forholdsvis populært.

1996: Quake. To år etter kom jaddenimeg det første "ånklie" 3D-spillet fra id Software. Så klart er det fortsatt mer av det samme, men tempoet er lavere (fortsatt latterlig turboraskt sammenlignet med dagens skytespill), stemningen dystrere (og brunere), og effektene mer sparsommelige. Men læll da! Genuin 3D-matte gjorde det mulig å utforske i tre liksomdimensjoner og drapsdrepe fiender fra alle vinkler. Et fjellstøtt gameplay, en helt ny opplevelse og en kanonbra flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.

1997: Quake II. Året etter var det sci-fi-tid igjen da id mekka en ny setting som dessverre var kjipere enn den i eneren (synes jeg). Samma det, fortsatt artig å skyte folk, støtte for de nyeste 3D-korta (Voodoo 2 representin), påfølgende fete effekter og en kanonsjef flerspillermodus gjorde det forholdsvis populært.
Og dette er utviklinga innenfor en enkelt sjanger, representert av tre spillserier fra ett selskap, i løpet av fem år. Året etter Quake II kom Half-Life og Thief, for eksempel. 90-tallet var også tiåret hvor vi fikk Ultima Underworld- og System Shock-spillene. Andre sjangre? Tjah, stort sett alle klassiske strategispill har sitt opphav på 90-tallet: Warcraft, Starcraft, Command & Conquer, Dungeon Keeper, Age of Empires, faens Civilization, for eksempel. Pek-og-klikk-spill? Neiiii bare ALT som gjorde den sjangeren enorm kom ut på nittitallet. Rollespill? Prøv Ultima-serien, Dungeon Master 2, Daggerfall, ørten mer eller mindre generiske D&D-spill osv.
Så. Post dine favoritter, gjerne med noen bilder, video eller tekst til. Jeg kommer med noen av mine utvalgte i ulike sjangre etter hvert.
Sist redigert: