Den litt generelle spilltråden for trailere og mindre nyheter

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sony slutta å håndheve lisensbetingelsene på PS2 for flere år siden, akkurat der er det fritt fram. Så lenge utgiveren selv legger det ut, er det ingen som kan si noe.
 
Media Molecule […] Siden de har mekka noe overambisiøst og fått det til å funke før, har jeg trua.
Derom strides de lærde. Jeg har fortsatt til gode å spille et MM-spill som ikke prøver å plastre over sausete og uinteressante spillmekanikker med sjarme—og selv sjarmen virker ofte litt krampeaktig vimsete.

Grinch-prisen 2015: Stiller meg som nominant.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
@oerhört: Redigeringsverktøyene i LBP-serien er overambisiøse, men de funker. I LBP3 kasta de tilsynelatende alle restriksjoner over ripa og bare lot deg mekke hva faen du vil.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Men LBP3 er vel strengt talt ikke et MM-spill?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, stemmer. :D

Gjelder stort sett for LBP2 også da!
 
Er mobilmarkedet på randen av stupet? Jeg så egentlig for meg det helt motsatte...

Men, dette blir bra, gleder meg til det er enda mer microtransactions i alt Activision gir ut.
 
Det der er en helt uvirkelig sum og jeg lurer på hvordan de har verdsatt King. Det går antageligvis vel så mye på hvor mange som har installert spillene deres på en eller annen enhet som de kan nå ut til, fremfor spillene og transaksjonene i seg selv.
 

Lodin

Der Waaaah
Er mobilmarkedet på randen av stupet? Jeg så egentlig for meg det helt motsatte...
Ok kanskje ikke på stupet, men markedet er alltid i bevegelse og bobla kan sprekke, særlige for enkelste selskaper. Bare å se på Zynga og åssen de gikk til helvete. Rovio har og tapt seg siden unga nå driter i sinte fugler.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Mobilmarkedet er spådd å vokse med nesten 25% til 2017 - og overta konsoller ila. 2015.

Så randen av stupet er nok stikk motsatt.

Zynga har ikke gått så mye til helvete som man skulle tro heller - de har jo ikke gått konk. Og de justerer nå ved å flate ut. Q3 tall kommer om noen dager.

Rovio gikk litt på samme smell som Zynga, vokste seg for store, og la, heh, alle eggene i samme kurven. Og nå lager de en... film?

Men så kommer selskaper som Super Cell og Machine Zone og tar over.

King ligger jo litt i faresonen, mtp. at har flere tusen ansatte.

Super Cell & Machine Zone på sin side har bare flere hundre.

Hype != Reality.

Enkeltbobler, altså selskaper, "sprekker" (dvs. at de ikke er like hot som de var), og noen nye tar over hype-toget. Men det er jo fortsatt masse penger å tjene, selvom du ikke er #1.

Det går fortere i svingene, men selve bransjen fortsetter bare å vokse - selvom noen giganter tar litt feil kurs.

Riktignok er mobil bransjen innmari jævlig stygg, du må bruke jævlig mye på markedsføring (gjerne med pupper), og deale med jargon som DARPU, ARPDAU - men det er en helt annen sak.

edit:
Også ser jeg litt frem til hva Activision Blizzard kan gjøre på mobil - Fallout Shelter var ikke så ille.
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Litt urelatert, men hele greia med at det med jevne mellomrom fortsatt kommer kronikker hvor budskapet er at konsoller/PC/tradisjonelle spillkanaler generelt er på vei utfor kanten fordi mobilmarkedet kommer til å spise alt, synes jeg er helt håpløs. Etter den logikken skulle det vært slutt på alt annet enn kriminalromaner innen bokmediet, siden krimsjangeren har eksplodert de siste årene. Hva med at det kanskje er plass til flere ulike markeder innenfor samme medium? Jeg har iallfall ingen problemer med at mobilspill fortsatt vokser og ser ut til å fortsette med det, jeg bryr meg ytterst sjelden om dem og ser ikke helt at de en gang sikter seg inn mot samme segment som oss gamlegutta som fortsatt foretrekker PC/konsoll. Hva med å sammenligne trender innen ulike segmenter? PC/Steam/esport vokser jo fortsatt, indie er for lengst blitt etablert som et eget segment, og over i konsolland er PS4 den raskest selgende PlayStation-konsollen noensinne. Stadig flere later til å få opp øynene for spilling, gett. Hvor var problemet her igjen?
 

Lodin

Der Waaaah
Konsollmarkedet har tapt seg ørlittegrann etter at mobilspill virkelig kom på markedet, men jeg tviler på at det egentlig har spist så mye av brukermassen. Mer det at det har kommet helt andre og nyere brukere til, noe man også ser med alle disse artiklene som erklærer at det nå er fler kvinner som spiller spill.
Forresten var det en artikkel som gjorde rundene for noen uker siden hvor en mobilutvikler ble intervjua. De hadde nylig gitt ut no romutforskingsspill ala. Rebel Galaxy og det hadde fått jævlig bra anmeldelser på alle fronter. Problemet var bare at de tok fem dollar for det og konklusjonen var at det var hakke umulig å tjene penger verken på iOS eller Android. Neste steg blir å porte det til PC og der slår det sikkert bedre ann. Synd jeg ikke finner artikkelen.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Konsollmarkedet har tapt seg ørlittegrann etter at mobilspill virkelig kom på markedet
Hvordan da? Har du noen kilder som helst eller er det bare følelsen du sitter igjen med? Etter det jeg har sett fortsatte AAA å sprenge rekorder. I listen over største åpningshelger for spill er eldste kandidat fra 2007.
 
Sist redigert:

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Konsoller/PC har ikke tapt seg.

Det er ikke en konkurranse engang.

Konsoller vokser. Mobile vokser.

Alle? vinner?

Det er to helt forskjellige markeder det er snakk om.

Også må små utviklere glemme mobile. Du trenger masse markedsføring eller å vinne i lotto.

Eller så kan du servere ett publikum som faktisk bryr seg - som gjerne støtter en utvikler, fordi de bryr seg.

Eller så kan du selge til en som sitter på do og driter/på bussen.
 

Lodin

Der Waaaah
Med ørlittegrann mener jeg at de nåværende konsollene selger dårligere enn forrige generasjon. Ikke PS4 da, den gjør det bedre enn selv PS2 på samme tid i dens livsløp. Men det veier ikke opp for at Bone og WiiU som er katastrofer.
 
Sist redigert: