Spillfisletråden

  • Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Her om dagen var det salg på Turok: Dinosaur Hunter på Steam, så jeg bestemte meg for å oppfylle en gammal drøm og kjøpe det. Saken er nemlig den at da spillet opprinnelig kom ut på PC (port fra Nintendo 64), dvs. 1997, prøvde den unge meg desperat å få kjørt det, uten å lykkes med mer enn å vente i flere minutter på at spillet skulle starte opp, og så vises i et slideshow på 0,5 fps med korrumperte teksturer over faens alt. Årsaken til dette var at minstekravet til Turok: Dinosaur Hunter var et ATi 3D Rage Pro, og jeg hadde et ATi 3D Rage 2. For faktafans kan jeg jo nevne at dette var et tidlig 3D-kort laget for deg som vil ha 3D-akselererte spill men ikke betale noe særlig for det, noe som i de dager i praksis betød at de spenna hadde vært like smart anvendt hvis man hadde brukt dem til å tenne opp i peisen med (ikke spør hvorfor vi hadde et sånt kort, jeg husker virkelig ikke). Inntil jeg hadde spart opp nok til å kjøpe en mektig 3D Blaster Voodoo2 året etter, var det en 3D Rage 2 jeg satt og kozte meg med. Så er jo spørsmålet: Hva slags maskinvare satt på det kortet, tatt i betraktning at Turok: Dinosaur Hunter så - skal vi si - noe beskjedent ut, selv etter datidas målestokk? Bildet under er tatt fra remaken jeg spiller nå om dagen, hvor det eneste de har oppgradert er lengre synsrekkevidde og høyere oppløsning (pluss, antar man, bedre teksturfiltrering og andre detaljer):



Etter et kjapt søk fant jeg siden Vintage3D, som ga meg flere svar enn jeg visste jeg ønsket meg. En 3D Rage 2 hadde:
  • En prosessor som kjørte på 52MHz
  • Minnebrikker klokket til 68MHz
  • Svimlende 2MB RAM
To megabyte RAM der altså, og dette var EDO-RAM, ikke noe DDR der i gården nei. Det er sannsynlig at du eier ei stoppeklokke som gir bedre 3D-ytelse. Nyt oversikten over FPS i ymse spill:



Quake i 5FPS høres velkjent ut, ja. Det jeg stusser på er hvordan han har fått Quake 3 og Turok til å kjøre på Rage 2 i det hele tatt, siden det er spill som i utgangspunktet ligger langt utafor hva kortet klarer, men det er sikkert snakk om moderne driver-magi. Dette var i Direct3Ds spede begynnelse, hvor spillutviklere måtte spesialskrive spilla sine til hvert 3D-kort, eller iallfall hver 3D-kortprodusents spesifikasjoner. Herlige tider.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
CoD-fans ass. Traileren til det nye CoD-spillet har fått så mange downvotes at det er bare snakk om DRIT mange downvotes da liksom, og sjefen for hele kostebinderiet kommenterte det sånn:
In an earnings call Activision CEO Eric Hirshberg addressed the backlash by saying it was nothing new and that even with the criticism, the Infinite Warfare trailer still received more likes per view than any other Call of Duty trailer.

He furthermore noted that the same thing happened when Black Ops 2 was revealed, yet it went on to become the most successful game in the series' history.
Jepp, sjefen for Activision sa rett ut med reine ord at de gir fullstendig kolossalt faen i all grininga fordi folk kjøper skiten uansett. Sinna gamere på internett får alltid tinga gjort.

Og siden jeg kjeda meg.

 
Stay classy, Fetthest.
Jeg syns i det minste sci-fi settingen så vagt artig ut. Folk som liker COD kjøper det uansett så å treffe folk som meg er sikkert viktigere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
 

demake

Seksuelt godteri
Ja, faen, det er visst et nytt Uncharted på trappene. Uten @StarEye og @Jæveltango (#dadmode???) på forumet lengre så er det ingen her som bryr seg.
 
Så Pac-Man, fruen sitt spill, Galaxian og Dig Dug dukka nylig opp på Bone, PC og PS4. Foruten at portene er helt ok, men har en del lading tar de hver opp rundt 800 MB! De har no stilig grafikk rundt skjermen og diverse menyer, men ellers er det bare de samme gamle spilla emulert. 800 MB!
Svaret er såklart fordi dritet er laga i Quake 3 Unity! =D
 
Eurogamer har posta en ekstremt lang og fascinerende artikkel om historien til Lionhead. Ikke bare er Millionbux og en haug av folka som jobba der sitert, men til og med folk fra MS, Sony og Ubisoft. Det er fascinerende lesing som ikke bare er informativ, men og ofte veldig morsom. Desverre ender det jo som vi alle vet i tragedie. Jeg gråt nesten litt på slutten.