Her om dagen var det salg på Turok: Dinosaur Hunter på Steam, så jeg bestemte meg for å oppfylle en gammal drøm og kjøpe det. Saken er nemlig den at da spillet opprinnelig kom ut på PC (port fra Nintendo 64), dvs. 1997, prøvde den unge meg desperat å få kjørt det, uten å lykkes med mer enn å vente i flere minutter på at spillet skulle starte opp, og så vises i et slideshow på 0,5 fps med korrumperte teksturer over faens alt. Årsaken til dette var at minstekravet til Turok: Dinosaur Hunter var et ATi 3D Rage Pro, og jeg hadde et ATi 3D Rage 2. For faktafans kan jeg jo nevne at dette var et tidlig 3D-kort laget for deg som vil ha 3D-akselererte spill men ikke betale noe særlig for det, noe som i de dager i praksis betød at de spenna hadde vært like smart anvendt hvis man hadde brukt dem til å tenne opp i peisen med (ikke spør hvorfor vi hadde et sånt kort, jeg husker virkelig ikke). Inntil jeg hadde spart opp nok til å kjøpe en mektig 3D Blaster Voodoo2 året etter, var det en 3D Rage 2 jeg satt og kozte meg med. Så er jo spørsmålet: Hva slags maskinvare satt på det kortet, tatt i betraktning at Turok: Dinosaur Hunter så - skal vi si - noe beskjedent ut, selv etter datidas målestokk? Bildet under er tatt fra remaken jeg spiller nå om dagen, hvor det eneste de har oppgradert er lengre synsrekkevidde og høyere oppløsning (pluss, antar man, bedre teksturfiltrering og andre detaljer):
Etter et kjapt søk fant jeg siden Vintage3D, som ga meg flere svar enn jeg visste jeg ønsket meg. En 3D Rage 2 hadde:
Quake i 5FPS høres velkjent ut, ja. Det jeg stusser på er hvordan han har fått Quake 3 og Turok til å kjøre på Rage 2 i det hele tatt, siden det er spill som i utgangspunktet ligger langt utafor hva kortet klarer, men det er sikkert snakk om moderne driver-magi. Dette var i Direct3Ds spede begynnelse, hvor spillutviklere måtte spesialskrive spilla sine til hvert 3D-kort, eller iallfall hver 3D-kortprodusents spesifikasjoner. Herlige tider.
Etter et kjapt søk fant jeg siden Vintage3D, som ga meg flere svar enn jeg visste jeg ønsket meg. En 3D Rage 2 hadde:
- En prosessor som kjørte på 52MHz
- Minnebrikker klokket til 68MHz
- Svimlende 2MB RAM

Quake i 5FPS høres velkjent ut, ja. Det jeg stusser på er hvordan han har fått Quake 3 og Turok til å kjøre på Rage 2 i det hele tatt, siden det er spill som i utgangspunktet ligger langt utafor hva kortet klarer, men det er sikkert snakk om moderne driver-magi. Dette var i Direct3Ds spede begynnelse, hvor spillutviklere måtte spesialskrive spilla sine til hvert 3D-kort, eller iallfall hver 3D-kortprodusents spesifikasjoner. Herlige tider.