Å spoile eller ikke spoile; det er spørsmålet

#1
Jeg husker tilbake til da MGS2 ble utgitt; jeg viste at Snake ikke var "hovedpersonen", at tankeren bare var en innledning til resten av spillet, hvilke våpen som ville være tilgjengelig, at grafikken var rå. Dette skyldes at jeg hadde fått med meg alt av nyheter før utgivelsen. Det var altså ganske mye jeg viste om spillet før jeg starta det.

Jeg er en stor fan av MGSserien, og i anledning den kommende utgivelsen av MGS4 har jeg ikke sett en eneste trailer eller lest noe om spillet. La oss kalle det mitt lille prosjekt; prosjektet går ut på å ikke spoile noe av spillet før release. Det har vært tungt, men jeg har klart å ligge unna alle trailerene. Men jeg lurer på om det faktisk er verdt det. Litt av moroa er jo faktisk å være litt hypa på et spill. Nå er jeg mer hypa på ... Motorstorm 2 enn MGS4, da jeg egentlig ikke har noe forhold til MGS4.

Er det noen av dere som har prøvd noe lignende? Er det verdt det?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Hadde ikke lest noe om Gears of War før jeg spilte det. Funka som snekkern. ^_^
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#3
Jeg vet i hvert fall at Super Paper Mario ble rimelig ødelagt for min del etter de fire månedene med spoilere fra Statene. Det hjelper alltid for opplevelsen om du er helt fersk når du starter spillet, men man overlever jo helt fint med å se ett par videoer også. For å bestemme seg for å kjøpe det liksom.

Om bare jeg hadde holdt meg unna Smash Bros. spoilere fra starten av :( Nå anser jeg det toget som gått...
 
#5
Hvordan gjorde de det? Ved å oppsøke informasjon om spill (eller filmer) er det bestandig en stygg risiko at noe i spillet vil bli spoilet. Dette gjelder særlig videoreviews eller satiriske videoer.(Les: zero punctuation.)
 

K999

Keystone State Of Mind
#6
Portal ble jo spoilet for nesten alle som ikke kjøpte det på release da. The Cake Is A Lie var jo på alle nettsidene i 2-3 uker etter spillet var ute. Og "Still Alive" sangen var jo på alle jævla videoer. Tror nok ikke du var den eneste som ble spoilet for Portal, Thinaran.

Edit: Mer on-topic: Jeg holdt meg så å si vekke fra Zelda: TP og det funka fett, koste meg igjennom hele spillet. Men jeg pleier som regel å fulle med på de spilla som jeg gleder meg mest til, som f.eks: Mario Galaxy, Halo, SSBB. Jeg hang ikke helt med på COD4 da, fordi jeg trodde ikke jeg ville kjøpe det, men fikk da prøve Betaen, så det funker vel som regel greit å ikke fulle med på ting. :)
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Jeg liker generelt å viste minst mulig på forhånd, både når det gjelder spill og film. Hvis "word of mouth" sier at noe er killer app (anmeldere stoler jeg like mye på som Terra-meglere), så slenger jeg heller inn en bestilling, fremfor å søke mer informasjon. Alt med måte selvfølgelig.

Eks. Portal som er så mye nevnt her; jeg visste ikke mer enn at det var rart og anderledes før jeg prøvde det selv, og det var ca. et halt år etter at den oransje boksen kom ut så alt er mulig.
 
#9
Jeg holdt meg unna smashbros.com i et halvt år, men så ble spillet utsatt, og da måtte jeg bare gå å se på de forskjellige modusene. Jeg forsvarer meg selv med at det er greit siden jeg skal ha den japanske versjonen, og jeg da forstår bedre hva modusene går ut på.

Men hvem man kan spille som, og hva de kan gjøre er for meg ganske ukjent, vet bare om et par av de nye karakterene (grunnet venner som må lese alt og ikke bestandig klarer å holde kjeft eller friste meg så inni helvetes mye at jeg sier det er greit å bli spoila...).

Gleder meg bare til å bli overraska over alt man kan gjøre! :D
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Det kommer litt ann på hvilket spill det er. Nå nylig har jeg kutta ut å lese om No More Heroes fordi jeg ikke vil ha noe mer av historien spoila. Vistnok ne veldig sprøtt som skjer på slutten og jeg vil ikke vite hva det er.
Smash Brothers derimot suger jeg til meg all informasjon om. Jeg vil vite om Ridley eller Shigeru Miyamoto er hemmelige karakterer.
 
#11
Husker da jeg plukket med meg Morrowind. Hadde ikke sett et eneste screenshot eller lest noen ting, kanskje derfor førsteinntrykket av Morrowinds verden ble så utrolig godt?

Har funnet ut at jeg ikke ska finne ut NOE om de nye downloadable mapsa til Halo 3 som kommer. Dette fører kanskje til en bedre opplevelse i Forge og multiplayer med venner, når jeg går rundt og bare er forbløffa og ikke har sett noe før?

GTA IV skal jeg kjøre samme plan med. Ikke se videoer, ikke lese noe. Har klart meg så langt, bare sett de trailerene som er ute. Skal ikke se noe mer.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#12
SITAT(K999 @ 26.01.08, 16.15) 99985
Synd at boksen bare har vært ute i 4 måneder og 8 dager da.
[/b]
ca.
 
#13
Nå er det jo vel å merke et kjent fenomen innen Metal Gear Solid-serien at det å spekulere rundt hva som kommer til å skje i det neste spillet er en minst like stor opplevelse som å faktisk spille det, Dens :elsk:.

Dessuten vet man jo aldri om noen finner på å bruke promoteringa til noe annet enn å lure folk til å kjøpe spillet. HINT: Klippe Raiden ut av screenshots.

Sånn utenom det, så pleier jeg vanligvis å følge med på alt av informasjon som slipper ut om spill som interesserer meg. Det har liksom alltid vært en del av opplevelsen, men jeg vet ikke. Kanskje spill blir morsommere om alt er nytt fra det første sekundet etter du setter spillet inn i maskinen? Jeg kan for eksempel tenke meg til at sci-fi twisten i Assassin's Creed hadde vært mye morsommere om jeg ikke kjente til den før jeg spilte spillet.

Nei, det er så jeg nesten får lyst til å prøve dette en gang. Noen som har forslag på framtidige titler jeg kan gjøre dette med? Hva med Ico 3?

Opprinnelig skrevet av Thinaran

Dere spoiler-jævler ødela hele Portal for meg!
For meg også :argh:
 
#14
Spoilerelskende nerder er grunnen til at jeg stort sett holdt meg unna Digg, Spillegal, SA-forumene og stort sett alle andre sider untatt nettaviser og slikt i ukene før den siste Harry Potter-boka.

Å jada.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#15
SITAT(kakarlsen @ 26.01.08, 17.14) 100005 K999. :/


Min policy er som regel å følge litt med her og der, men ikke sette meg så fantastisk mye inn i detaljer og slikt, sånn at jeg får en god blanding mellom ting å glede meg til samtidig som et og annet tar meg på senga når jeg spiller det for første gang. Klart, det varierer veldig fra spill til spill, men for å ta et eksempel så får jeg med meg alle trailere og slikt fra GTA IV, men jeg gidder ikke lese gjennom 10-siders forhåndstitter fra IGN o.l.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#16
Jeg slutta å lese eller se noe som helst om Bioshock etter de første teaserne var ute. Det funka som faen det. Samme gjelder egentlig for de fleste spill som har fanget interessen min.

Thinaran: At Portal var en memefabrikk av de sjeldne var det vel få som kunne forutse. Men det er synd, trist og fryktelig leit at du fikk det spoila. :grine:
 
#17
Aleks: Neste gang så er det kanskje lurt å slenge ut en SPOILERWARNING ?
Jeg har runan A.C og driter i det, men benytter anledningen likevel.

Vet ikke selv..Pleier alltid å følge med når det er spill jeg er interessert i. Tross alt slikt som får meg hypa. Og jeg ble definitivt mer hypa av å se trailerene til MGS4. PS3 I GOTS TO BUY.
 
#18
Duh, lissom. Det er ikke en skikkelig twist engang, og da spesielt med tanke på at den blir avslørt omtrent 2 minutter inn i spillet. For å ikke snakke om at SG-folk for det meste er oppdaterte på hva som foregår i spillverdenen, og dermed helt sikkert har fått meg seg "twisten" uansett.

Dermed ser jeg egentlig ikke vitsen med å spoilerwarne det der.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#19
SITAT(Aleks @ 26.01.08, 21.19) 100047
Duh, lissom. Det er ikke en skikkelig twist engang, og da spesielt med tanke på at den blir avslørt omtrent 2 minutter inn i spillet. For å ikke snakke om at SG-folk for det meste er oppdaterte på hva som foregår i spillverdenen, og dermed helt sikkert har fått meg seg "twisten" uansett.

Dermed ser jeg egentlig ikke vitsen med å spoilerwarne det der.
[/b]
hva om jeg banner trynet ditt da, ser du vitsne da+