Å spoile eller ikke spoile; det er spørsmålet

#41
Jeg tror nok Yeti bare er bitter for at han ikke har råd til å få høre den fantastiske, ukomprimerte lyden som er HD-surround. Det gjelder ihvertfall for meg. :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#42
Kunsten å svare på noe man tror andre mener er jeg visst ikke alene om å beherske, gitt. :p

Den første kommentaren min gikk på at av de prosentene av befolkningen som spiller MGS4 kommer det igjen til kun å være noen få prosent som har 7.1-surround og dermed slo det meg ikke som det mest kritiske. Men klart, det er jo stas at det kommer noe nytt. Den andre kommentaren gikk på Blu-Ray, som de fleste nok skjønte. Som de fleste også skjønner blir det merkelig å sammenligne Blu-Ray med DVD og CD/CD-ROM, siden Blu-Ray prøver å erstatte noe som folk flest fortsatt synes duger helt prima. Konsekvensen blir at for å få fullt utbytte av Blu-Ray må man investere voksne beløp i TV og surroundanlegg, noe som nok kommer til å være forbeholdt den lille minoriteten som har penger nok og gadgetinteresse. Der har du min innvending mot Blu-Ray og det vanvittig høydefinerte innholdet det muliggjør; det blir litt meningsløst for meg å hausse opp ting bare en liten andel av befolkningen har mulighet til å oppleve som viktige fortrinn framfor andre formater. Veldig fint for dem som har hifi-budsjett til det, men det tror jeg ikke gjelder så veldig mange.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#43
Hi-Fi-interessen i Norge er søren meg en av de vanligste "hobbyene" menn kan ha her til lands. Det eneste som slår det er vel fotball, vanlig PC-pimping, wow, og/eller råning. ( :sukk: )

Man kan kalle dem en minoritet fordi herr franzen og frue, på henholdsvis 52 og 49 år ikke er interessert, men jeg kjenner til mange familiefolk på 30-40 som bruker titusenvis, ja opptil hundretusenvis på hi-fi. Det er millionindustri, og som nevnt en av de vanligste hobbyene en mann kan ha. Det som koster titusenvis nå, vil etterhvert bli allemannseie, slik har det vært med CD, DVD, og nå Blu-ray. Surround er pinlig vanlig allerede, de fleste kjenner noen som har, og det er som oftest dem man ser film hos, er det ikke?

Sjekk flatskjermsstatistikken. Selv bestemoren min på 80 år har en samsung-flatskjerm med 720p.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Hvor var det du bodde igjen? Spør fordi her på bygda går det fortsatt gjetord om han i Braskereidfoss som har hjemmekino. Overdrevet, men du fatter. Uansett så er jeg helt med på tankegangen din, men jeg tenker først og fremst på flertallet som ikke veit hva HDMI, 7.1 og 1080p vil si. Blu-Ray pushes som det nye store som er milevis bedre enn DVD (noe det såklart er), men langt ifra alle er klar over utstyret som må handles inn skal det være mulig å få fullt utbytte av forskjellene. Det jeg er litt bange for er at DVD vil bli pusha ut før tida fordi Blu-Ray skal ta over koste hva det koste vil. Det vil til sjuende og sist bli negativt for dem som ikke bryr seg så fryktelig mye om oppløsning og lydkvalitet og bare vil se en godrull en kveld i uka, litt som den pågående overgangen til digitalt bakkenett for TV.
 
#45
Tror ikke Blu-Ray dytter DVD formatet ut i kulden med det første. Den dagen du får kjøpt Blu-Ray maskiner på Rimi muligens. Men det blir en god stund til. DVD formatet kommer til å bli støttet i lange tider fremover nettopp med tanke på hvor godt etablert det er.

Og den "pågående" overgangen til digitalt bakkenett tror jeg folk flest vil sette pris på etterhvert.
Det var på tide det analoge nettet fikk fyken.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#46
Si hva du vil om det digitale bakkenettet, men for de som befinner seg i det som før var randsoner av dekningen med masse snø på skjermen er det iallefall manna fra himmelen. På hytta har vi gått fra NRK og TV2 innhyllet i en multifarget snøstorm til NRK 1, 2, ,3 og TV2 i krystallklar kvalitet.