Har merket at forumet er noe splittet over hva som er best av japansk stil og vestlig stil-RPGer. Det har vært diskusjon om dette før. Ble mye skittkasting, og alt slutta vel i en tvilsom våpenhvile. Kan hende at det ikke er lurt å dra i gang denne diskusjonen igjen, men jeg vil likevel prøve, slik at flere kan få komme med meningene sine.
Hadde satt pris på om det ikke ble FOR mye spam & drit.
(Lykketenkning)
Start diskusjon, og måtte den beste vinne! :tommelopp:
For de som ikke vet forskjellen mellom østlig og vestlig stil, skal jeg nå prøve å forklare det veldig grovt, sånn at flere får muligheten til å komme med noe. Rett meg gjerne, Experienced Ones! Hjelp til mer korrekt/utfyllende fakta mottas med takk!
Vestlige RPGer er generelt veldig frie, og utviklingen av historien kan gå mange veier. Man lager som oftest en eller flere av hovedpersonene som man vil i starten av spillet. Selve spillsystemet er veldig ofte D&D-stil.
Eksempler på vestlige RPGer:
Morrowind
Baldur`s gate
Beyond divinity
Neverwinter Nights
Østlige, eller japanske RPGer er mer lineære enn de vestlige. Det er sjelden mulighet til å gå egne veier, siden historien er rett fram. Det fokuserer mest på den personlige utviklingen hovedpersonen(e) gjennomgår, men man ser den gjennom øynene på hovedpersonen, man lager den ikke selv.
Eksempler på østlige RPGer:
Final Fantasy
Unlimined Saga
Phantasy Star
Det var det.
Selv foretrekker jeg østlige RPG-er, siden jeg synes de har dypere historier på personene som er med. Det er lettere å bli glad i en hovedperson og leve seg inn i situasjonen hans/hennes på en japansk RPG enn det er i en vestlig. Har ikke samme nære forholdet til hovedpersonen min i Beyond Divinity som jeg har til Squall eller Cloud.
Off-topic:
Ja. jeg er en smiley-junkie! :ler:
Edit:
Kom med noen meninger da, noen!
Hadde satt pris på om det ikke ble FOR mye spam & drit.
(Lykketenkning)

Start diskusjon, og måtte den beste vinne! :tommelopp:
For de som ikke vet forskjellen mellom østlig og vestlig stil, skal jeg nå prøve å forklare det veldig grovt, sånn at flere får muligheten til å komme med noe. Rett meg gjerne, Experienced Ones! Hjelp til mer korrekt/utfyllende fakta mottas med takk!

Vestlige RPGer er generelt veldig frie, og utviklingen av historien kan gå mange veier. Man lager som oftest en eller flere av hovedpersonene som man vil i starten av spillet. Selve spillsystemet er veldig ofte D&D-stil.
Eksempler på vestlige RPGer:
Morrowind
Baldur`s gate
Beyond divinity
Neverwinter Nights
Østlige, eller japanske RPGer er mer lineære enn de vestlige. Det er sjelden mulighet til å gå egne veier, siden historien er rett fram. Det fokuserer mest på den personlige utviklingen hovedpersonen(e) gjennomgår, men man ser den gjennom øynene på hovedpersonen, man lager den ikke selv.
Eksempler på østlige RPGer:
Final Fantasy
Unlimined Saga
Phantasy Star
Det var det.
Selv foretrekker jeg østlige RPG-er, siden jeg synes de har dypere historier på personene som er med. Det er lettere å bli glad i en hovedperson og leve seg inn i situasjonen hans/hennes på en japansk RPG enn det er i en vestlig. Har ikke samme nære forholdet til hovedpersonen min i Beyond Divinity som jeg har til Squall eller Cloud.

Off-topic:
Ja. jeg er en smiley-junkie! :ler:
Edit:
Kom med noen meninger da, noen!