Østlig eller vestlig RPG?

Liker du østlige eller vestlige RPG-er best?

  • Vestlige RPGer

    Stemmer: 0 0,0%
  • Ingen spesiell favoritt

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    1
#21
Jeg forbinder hack'n slash med et spill i realtime hvor man går rundt og slakter og slår fiender hele tiden, levler opp og finner nye gjenstander som våpen, armor, medaljonger osv. Gode eksempler på dette er Baldur's Gate: Dark Allience og Diablo.

Angående hvilken RPG type jeg liker best av østlige og vestlige, må jeg si østlige. De østlige har som oftest dypere historie og karakterer med en flott personutvikling som man lett kan identifisere seg med. Og så liker jeg bedre kampsystemet i de østlige fordi det oftest er turbasert. Når kampsystemet er turbasert blir det mer taktikk med valg av magi, summons og andre evner. Mens de vestlige (Realtime RPG'er) kan være preget av for mye "trykke mest mulig fortest mulig for å drepe fiendene".
 
#22
Foretrekker vestlige Rpg.
Jeg liker hauger med sidequests, og det å kunne bestemme hva slags person jeg spiller.
Forresten synes jeg ikke Diablo kan kalles rollespill.
 
#23
Må si jeg aldri har spilt noe vestlig rpg... tror jeg i allefall... Å det gjør vel at jeg ikke kan utale meg... Er veldig glad i de fleste østlige rpg'ene jeg har spilt da... Men så lenge spillet er bra kan det komme fra Sjinskavinsjinki for alt jeg bryr meg....
 
#24
Opprinnelig skrevet av Hyperion@27.06.2004, 22.26
Forresten synes jeg ikke Diablo kan kalles rollespill.
Hvorfor ikke? Du har så å si full kontroll over hovedkarakteren i Diablo; du kan endre styrken - den fysiske og mentale -, kjøpe våpen og gå hvor du lyster. Det kan kanskje ikke kalles et 100 % rollespill, men det har sine rollespillelementer.
 
#25
Jeg liker vestlige, rpg'er best, siden syns at de østlige blir litt for barnslig, med alle de liksom søte monsteren... ja vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare dette, men.... Syns det blir for mye barne lyder osv... feks når du trykker på tingene i menuen feks, så kommer det sånne sqaushe lyder... ja :D

Ikke det at jeg hater østlige, jeg spiller Final Fantasy en gang iblant og syns det er morsomt...
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#26
Hmmm dette er to ganske forskjellige sjangre egentlig så å velge en favoritt kan bli vanskelig. Men dersom jeg måtte velge en så ville jeg valgt Østlig RPG, grunnen min er den sjangerens vekt på karakterstyrke og historie.
Det store spørsmålet er hvorvidt japansk RPG er ordentelig RPG ? Spillene innholder noen av elementene, men mangler også noen svært vesentlige elementer som et rent RPG spill burde ha. Østlig RPG er som regel veldig lineært bygd opp der man må følge hendelsene i en viss rekkefølge. I Hardcore RPG spill som fallout og morrowind er ikke dette nødvendighet. Spill som Baldurs gate I og II og Neverwinter nights faller et sted i mellom hardcore RPG og østlige RPG spill.
Dersom frihet ble et viktigere element i østlige RPG pluss at de beholder karakterstyrken og historien så hadde det vært det ultimate for min del. Men siden dette ikke er tilfelle....enda, så får jeg spille østlige RPG når jeg ønsker karakterstyrke og historie og vestlige RPG når jeg ønsker frihet :)
 
#27
Liker helt klart vestlige spill best! De østlige blir litt for kosete og søte, også liker jeg ikke spill der man blir holdt i handa og stort sett slipper å tenke selv.

Nei gi meg en store verden med masse utforskningsmuligheter, gjemte items og masse NPC'er og quester. Og gjerne slik som Morrowind, der man egentlig ikke har peiling på hva som skjer før litt ute i spillet.
 
#28
Opprinnelig skrevet av Gromle@30.06.2004, 23.09
Liker helt klart vestlige spill best! De østlige blir litt for kosete og søte, også liker jeg ikke spill der man blir holdt i handa og stort sett slipper å tenke selv.

Nei gi meg en store verden med masse utforskningsmuligheter, gjemte items og masse NPC'er og quester. Og gjerne slik som Morrowind, der man egentlig ikke har peiling på hva som skjer før litt ute i spillet.
Slik er det da masse av i østlige RPG-er...
 
#29
Opprinnelig skrevet av Agahnim+30.06.2004, 22.16-->
<!--QuoteBegin-Gromle
@30.06.2004, 23.09
Liker helt klart vestlige spill best! De østlige blir litt for kosete og søte, også liker jeg ikke spill der man blir holdt i handa og stort sett slipper å tenke selv.

Nei gi meg en store verden med masse utforskningsmuligheter, gjemte items og masse NPC'er og quester. Og gjerne slik som Morrowind, der man egentlig ikke har peiling på hva som skjer før litt ute i spillet.
Slik er det da masse av i østlige RPG-er... [/b]
Men ikke like mye....
 
#30
Nei gi meg en store verden med masse utforskningsmuligheter, gjemte items og masse NPC'er og quester. Og gjerne slik som Morrowind, der man egentlig ikke har peiling på hva som skjer før litt ute i spillet.
Slik er det da masse av i østlige RPG-er... [/quote]
I hvilke spill da? FF-serien har lite slike muligheter. Zelda-spillene også. Der kan man utforske litt, men man finner ikke noe særlig spennende ting som IKKE er quest-relatert....
 
#31
Du har tydeligvis bare spilt FFX. Zelda er forresten ikke RPG, men Adventure.

Kan forresten si meg litt enig med Darkstorm, men ikke kom å antyd til at det ikke finnes i østlige RPG-er (den var siktet til Gromle)...
 
#32
Sier ikke at ikke finnes østlige RPG'er, sier bare jeg ikke liker måten østlige RPG'er er.

Og grunnen til at jeg nevnte Zelda, er i tidligere diskusjoner så har noen her hardnakket kalt Zelda ett RPG.
 
#33
Spill Final Fantasy IX, og du vil se det er hauger av sidespill.

Men hva slags type sidequests er det du er ute etter egentlig? Siden du ikke mettes av de i FFX?
 
#34
Jeg ihvertfall er ute etter ett spill der jeg kan gå hvor jeg vil, uten av jeg må feks komme lengre i spillet for å komme til ett viss sted.

Så Morrowind er et perfekt spill for meg, siden alle stedene som finnes der kan jeg gå til fra begynnelsen..
 
#35
Nja, litt av hvert, ingen spesiell favoritt.

Jeg synes at Neverwinter Nights, Star Wars: KOTOR og Diablo 2 er noen dritbra spill.
Men tross alt så er jeg hekta på Golden Sun, Final Fantasy VII of Phantasy Star.

Så jeg er forvirra.