3D sickness

#1
Så ett intervju med Hideo Kojima hvor han snakket om hvorfor de ikke la inn 3D "kamera" i MGS3 med en gang. Han sa at han hadde 3D sickness og ikke likte det. Men hva er denne 3D syken er det som bilsyke?
 
#3
jeg husker jeg fikk det av aa spille Alien Triology paa PSone for mange, mange aar siden. Spillet gikk veldig glatt ettersom jeg husker, og paa den tiden var det mere vanlig at frameraten hoppet litt.
Vet ikke helt hva det kommer av, men husker aa ha snakket med andre folk om det ogsaa ang andre spill. Dette er da for vi ble vant med spill i 60fps+.
Men for eksempel folk som jeg kjenner som nesten ikke spiller spill, da spesielt FPS spill eller bil spill. Naar dem spiller dem over lengre perioder saa blir dem lett daarlig og kvalm. Har vel med den "tunnel" bevegelsen og gjore tror jeg.

Naar Hideo beskriver det med 3D kameraet, tror jeg han mener det at kameraet kan bli vanskelig aa styre og naar du beveger deg saa har du lett for aa fole at kameraet "flyter" overalt.
Daarlig forklart kanskje, men men :p
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Det er mer eller mindre det samme som bilsyke ja. Når øynene sender signaler til hjernen om at man beveger seg mens balanseorganene i øret ikke gjør det er det noen folk som har lett for å bli dårlige. Tror dette er mer vanlig med PC spill fordi man sitter nærmere skjermen.
 
#5
Jeg har aldri opplevd å blir "bilsyk" av spill, men har hørt om problemet tidligere. Husker spesielt når Xbox'en kom ut i Amerika, da jeg drev å kikket på en del amerikanske fora. Var vist mange som ble dårlige av å spille Halo. Virker som dette gjelder spesielt FPS spill på konsoll. Det er i hvert fall mitt inntrykk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#6
Opprinnelig skrevet av Ace@30.05.2005, 14.34
Det som fikk folk til å bli kvalme av HL2 *(noe med FOV)?
Eller er han bare lei av 3-D kanskje...
227660​
Aha, så Kojima har ikke spilt Half-Life! Vel, det merker man strengt talt på oppbyggingen av spillene hans (story > gameplay).
 
#8
Han referer stadig til team members som spiller CS og at han digger gameplayet, men ett bedre spørsmål er. Når så vi sist et PC spill på topp 20 multi format salgslisten i japan
 
#9
Opprinnelig skrevet av Thinaran@30.05.2005, 16.11
Aha, så Kojima har ikke spilt Half-Life! Vel, det merker man strengt talt på oppbyggingen av spillene hans (story > gameplay).
227728​
Skal han ha lært noe fra Half-Life da mener du? Hva er så fantastisk med det spillet? Det er et FPS. :ler:

-> fire camo, bitch.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#10
Opprinnelig skrevet av Ace@30.05.2005, 14.34
Det som fikk folk til å bli kvalme av HL2 *(noe med FOV)?
227660​

Er ikke helt sikker på om det var dette du refererte til, men: leste i den HL2: Raising the bar som kom med special edition at den første inkarnasjonen av den pontongbåten, en vannjet(?) (water jet) , fikk folk til å bli seriøst kvalme pga mangel på holdepunkter og en humpete bevegelse. En av programmerene kastet faktisk opp etter en playtest.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#11
Dette kan nok bli et problem i første generasjons Virtual Reality-Revolusjon. Jeg kan tenke meg at hjernen får problemer med å takle presset. Realistiske fremstillinger av virkeligheten i ekte 3D kommer til å kødde med balansen din. Når jeg lånte projektør fra jobben, prøvde jeg å stå helt foran bildet med kontrolleren i hånda. Bare det gav en svimmelhetseffekt jeg ikke var forberedt på. Har aldri blitt svimmel av å spille på PC/TV-skjerm. Er nok herdet på det området.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#12
Half-Life er bra på den måten historien presenteres på, nesten helt uten cutscenes hvor du blir fratatt kontrollen. 1UPs Matt Leone kan si det bedre enn meg:

Opprinnelig skrevet av Matt Leone
These days, it's hard to compare 'interactive movie' titles such as Xenosaga or Metal Gear Solid 2 to the likes of Half-Life and Prince of Persia: The Sands of Time and find the story-first approach more satisfying. That's not to say there aren't some people who would rather spend half their playing time with the controller sitting next to them on the couch, and bully for them. But by and large, that form of gaming is having a harder and harder time finding an audience -- not because gamers are becoming stupider or developing shorter attention spans, but simply because we've seen that there are better ways to realize the storytelling potential of a fully-interactive medium.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#13
EDIT: Inneholder stor spoiler for MGS3



Der det selvfølgelig er vanskelig å påstå at MGS ikke har tonnevis med cutscenes, har de jo i MGS3 lagt til en del engasjerende spillseksjoner, bl.a. der du har muligheten til å skyte The End på forhånd, men mest av alt scenen der du må gi The Boss nådestøtet. Den fikk meg faenmeg til å vegre meg for å trykke på avtrekkerknappen, enda jeg hadde slaktet meg vei gjennom hele spillet grunnet mine tilbakestående kamuflasjeskills.

I tillegg er det jo slik at du kan trykke R2 i cutscenes for å se alternative vinkler. (Som puppene til EVA. Ofte.)
 

Nabbe

Har fin hatt.
#14
Neimen hei, TAKK FOR DEN FAENS SPOILEREN, din helvetes kuk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#16
Cyberkverulant:
Jeg tror jeg foretrekker den interaktive knivkampen på disc 2 i Resident Evil 4. Fy faen som jeg svetta på slutten! :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Opprinnelig skrevet av thagen@30.05.2005, 20.25
Skal han ha lært noe fra Half-Life da mener du? Hva er så fantastisk med det spillet? Det er et FPS. :ler:
227841​
You fail @ teh flamebaiting! :tommelopp:
 
#18
Opprinnelig skrevet av Ace@30.05.2005, 14.34
Det som fikk folk til å bli kvalme av HL2 *(noe med FOV)?
Eller er han bare lei av 3-D kanskje...
227660​

Jeg kastet opp etter at jeg hadde spilt Halo 2. Ble helt svimmel og fikk skikkelig vondt i hodet. Mye bevegelser og fin FPS var vel grunnen. :(
 
#19
Jeg har aldri hørt eller merket noe il denne syken, selv om jeg blir fort bilsyk. Jeg husker at det kom en del advarsler når N64 kom, men det trodde jeg var om at øynene tok skade av det.
 

Sancti

Terrorkatt
#20
Jeg kan ikke spille førstepersonsspill, og særlig ikke skytespill, da får jeg kvalme og hodepine etter ca. tre minutter. Det er fryktelig plagsomt, og jeg vet ikke om det går an å gjøre noe med det. Jeg skaffet meg lese/PC-briller før fordi jeg hadde problemer med å sitte foran PC-en uten å få hodepine, og da gikk det over. Problemet med spilling er likevel ikke borte. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn for noen og ikke for andre, men det er vel noe av det samme som med bilsyke.