Vel, da har man spilt noen timer med Advance Wars: Days of Urine, så da er jeg vel kvalifisert til å skrive noen ord om det, tenker jeg.
Førsteinntrykket er at det ser ikke bare litt, men veldig mye kjipere ut enn Dual Strike. Jeg har veldig lite til overs for den nedstrippa stilen spillet kjører i menyer og brukergrensesnitt, men man venner seg til det. Det er blitt skrevet en del spaltecentimeter om den nye og mer seriøse historien og hvor drit den er, men jeg merker at jeg gir ganske kraftig faen. Jeg syntes ikke historiene i de tidligere spillene var så kostbare som enkelte kommentatorer mener, så å skifte giret til en treig historie med verdens mest oppbrukte plotdevice (hukommelsestap, yay!) i førersetet gjør ikke meg noe. Dessuten så er ikke den nye historien så veldig seriøs den heller, så ikke ta det så tungt. Det var alt om innpakninga, nå litt om spillet.
Har så langt bare prøvd meg på felttoget, mest fordi jeg - til tross for at jeg har spilt alt i serien som kom ut i Vesten - er notorisk ræva i Advance Wars og trenger et bra langt felttog å komme til hektene på før jeg begynner med skirmish og sånt vas. Så langt føler jeg at spillet ikke holder tilbake når det gjelder å vise deg hva det byr på, uten at vanskelighetskurven ser ut som Mount Everest av den grunn. Har brynt meg på et par luftslag allerede, og så lenge jeg ikke bæsjer på leggen i starten klarer jeg meg bra. Bakkeenhetene har fått et par gode tilskudd; speidersoldater som kan bevege seg lenger enn noen andre infanteritropper og dermed er ypperlige til capting og - jepp - speiding men nesten ubrukelige i kamp, pluss de snertne motorsykkeltroppene (med sidevogn, må vite) og en kjekk anti-tank-enhet som både kan angripe på langt hold og gjengjelde ild hvis de blir angrepet. Motorsyklene kan kjøre en god stubb hver dag og har også den bonusen at de kan capte, noe som gjør hele den prosessen mindre smertefull enn tidligere. Kudos for det. APC-er heter nå Rigs og kan bygge flydepoter som kan fylle opp drivstoff og ammo på flyene dine, og dermed blir også luftstyrkene i spillet boosta litt. Man har nå også et nytt propellfly til disposisjon (som pussig nok høres akkurat ut som helikoptre) som både kan angripe luft- og bakkemål med brukbar virkning. Har ikke testa CO-powers enda, men ryktene vil ha det til at de er kraftig nedskalert; for å veie opp har man nå et erfaringssystem for enhetene dine. Når enhetene dine gjør det bra i kamp går de opp et nivå (maks er tre), noe som øker mengden deng de deler ut og tåler littegrann. Ingen enorm endring, men en liten tweak som kan gi overtaket i ei knipe.
Alt i alt later det til at dette er Advance Wars med alt fettet skåret vekk og årskort på Sats. Hvis du liker Advance Wars skal det godt gjøres å bli skuffa av dette (med mindre du ikke tåler å krige uten pastellfarger og ei berte i singlet som gauler i tide og utide), og hvis du ikke har spilt før er dette en ypperlig utgave å plukke opp siden det etter alle solemerker er den beste hittil. Anbefales.