Alle må begynne å spille Guilty Gear NÅ! Guide her

#1
De siste årene har jeg vært på mange turneringer i Europa og Skandinavia. En ting jeg har lagt merke til er hvor mye Guilty Gear vokser i popularitet.
Mens de andre spillene står ganske stille (les: Tekken, VF, Street fighter) så blir det bare mer og mer Guilty spillere. Sverige og Finland er blant toppnivå i Europa i Guilty Gear og det er alltid flere spillere påmeldt Guilty Gear turneringene enn de andre.
Men fra Norge er det de 3 samme trøtte trynene som stiller opp (Wallace, Nukleuz og meg selv).
Detter er altfor dårlig folkens! Vi kan ikke fortsette å få bank av finner og svensker i dette spillet.

Derfor skriver jeg denne posten som en litt løs FAQ for at flere skal plukke opp dette geniale fighting gamet.
Vi som spiller spillet fra før vil være behjelpelig med å lære bort på f. eks Ranking battle Norway møter. Det er bare å spørre.

Hvorfor skal man begynne å spille GG?
Fordi det er det fighting gamet ute nå som har den største variasjonen mellom characters og et dypt gameplay hvor du aldri blir utlært. Spillet er også såpass balansert at alle characters kan vinne (selv om det selvfølgelig er tiers også her). Det hjelper også at grafikken og musikken er sinnsykt bra.
Som sagt tidligere så vokser også GG spillerbasen kraftig i Europa. Og man trenger ikke dra langt for å få meget hard motstand (Sverige). Men det viktigste syntes jeg er at du aldri føler du taper mot billig bullshit. Taper du så er det fordi din motstander var bedre enn deg, nesten uten unntak.

Argh, det skjer altfor mye i dette spillet, ting flyr rundt over alt og jeg skjønner ikke en dritt.

Dette er BS og det ser bare slikt ut for et utrent øye. Jeg vet, fordi jeg tenkte slikt selv før jeg begynte å spille det. Når man begynner å spille selv så skjønner man sammenhengen i det. Jeg skjønner heller ikke en dritt nå jeg ser på en amerikansk fotball kamp men det er fordi jeg ikke gidder å sette meg inn i det.

Men jeg har hørt at GG er et av de vanskeligste Fighting spill å begynne med.
Det er nok noe sant i dette. Grunnen er nok at GG ikke har mye leeway hva gjelder comboer. Det meste må times og det må times riktig. Erfaring med fighting games fra før (alt fra KOF, SF til VF) vil gjøre spillet lettere å lære. Mye av de samme utførelsene brukes i GG men timingen er som sagt strict.

Hvor begynner jeg og hvilken versjon av spillet skal jeg kjøpe?

Den nyeste versjonen finnes på PS2 og heter Guilty Gir XX Accent Core. Ikke kjøp noen andre versjoner enn denne da de nå er utdaterte (du kjøper heller ikke Tekken4 hvis du er hypp på å spille T5DR i turneringer)

Spillet finnes hos www.play-asia.com
Det kommer også en amerikansk versjon til høsten.

Hvilken character bør jeg begynne med?

Dette er ikke så enkelt å svare på. Det er en stor character portefølje og alle er veldig forskjellige å spille.
Det er allikevel viktig å merke seg at noen characters er mye vanskeligere å starte med.
Min ranking av vanskelighetsgrad på de forskjellige characters’a:

Lett å begynne med

Sol Badguy
Ky Kiske
Chipp
Faust

Litt vanskeligere å begynne med
Anji
Axl
Baiken
May
Slayer
Johnny
Millia

Vanskelig å begynne med
Venom
Robo-Ky
Holy Order Sol
Jam
Bridget
Potemkin
Testament

Stay away N00bs
A.B.A
Dizzy
Eddie
I-no
Zappa

Selv begynte jeg med Sol for å lære basicsen. Jeg vil anbefale å starte med en av de lettere characters til man har lært seg hvordan gameplayet fungerer.

Hva er Jump install, Instant kill, Burst, Roman cancel, Overdrives, Dead Angle etc?
Dette er alle gameplay funksjoner som er spesifikke for Guilty Gear.

*** Les denne FAQ’en for en forklaring for alle basic gameplay funksjoner ***
http://www.gamefaqs.com/coinop/arcade/file/928138/44507

Kan man spille dette spillet med pad eller bør man ha en arcade stikke?
Selv om arcade stikke er det foretrukne valget for GG spillere så kan man også spille bra med pad. Etter å ha vært i utlandet og fått spank av pad brukere så er jeg mektig imponert over hvor bra man kan bli med standard PS2 pad’en.
For pad brukere er innstillingen default i controller oppsettet pluss at man mapper FRC/RC (Roman cancel som er P+K+S) til en av skulder knappene. De fleste bruker da knappen L2.
Merk at hvis man velger å mapper flere ulike knappetrykk til skulderknappene så er dette ofte bannet i turneringer. Hold dere derfor til å mappe P+K+S.

For de med ambisjoner vil jeg likevel anbefale å investere i en arcade stikke. Den eneste ps2 stikke jeg kan anbefale er de forskjellige utgavene av Hori Real Arcade Pro da disse bruker for det meste arcade komponenter.
Disse begynner dessverre å bli vanskelig å få tak i. Prøv Ebay eller så vet jeg noen butikker i Oslo importerte selv (Spaceworld bl.a.)

Ok, har skaffet spillet og valgt meg en character. Now what?
Du skal rett i training mode. Jepp ikke no arcade eller story mode enda. GG er et combo heavy spill der du må practice comboer for å lande noe damage. Å misse en eller to comboer i en match minsker sjansene dine betraktelig for å vinne.
Gå i training mode og lær deg din characters special moves og standard comboer (ofte kalt bread & butter combos).

For å se en liste over standard comboene for din character gå til dustloop.com
http://www.dustloop.com/forums/forumdisplay.php?f=6

Der finner du spesifikke forums for akkurat din character. Se etter en beginners guide eller 101 FAQ.

GG har en veldig fin funksjon som viser om en combo var ekte eller ikke. Etter å ha fullført en combo kan du se på ”beat counteren” (den som viser antall hits i comboen). Hvis skriften på denne har blitt mørk var ikke comboen din ekte. Det betyr at motstanderen kunne kommet unna den.
Practice alltid comboer til du setter den riktige.

Vær obs på at noen comboer krever FRC og du da må ha supermeter (minimum 25%) og treffe riktig punkt på FRC’en. Dette kan du se i training mode ved å sette display til ”input”. Spillet vil da vise dine inputs og flashe blått der FRC punktet er.

Argh, jeg klarer ikke sette den comboen på visse characterer.
Noen comboer i GG er character specific. Det betyr at du må gjøre små justeringer på comboen for at den skal treffe. Dette finner du også i combo threads.

Ok, etter xxxx timer i practice mode klarer jeg nå å sette comboene til min character med cancels og the works.

Da er du godt på vei, resten må du lære i versus. Finn en motstander på ditt nivå, det beste er selvfølgelig å få en kamerat til å lære seg spillet samtidig som deg. Når du har kommet så langt som dette er også tiden inne for å sjekke ut matchvids og se hvordan de virkelige gode gutta spiller. Grunnen til at du ikke burde sjekket matchvids før nå er fordi du da ikke kan nok om din character til å kjenne igjen comboene og setups.

Matchvids finner du her:
http://www.dustloop.com/forums/showthread.php?t=2281

Jeg har ikke noen å spille med til daglig, hva med Arcade mode?
Vel i GG som i de fleste andre fighting games så er AI’en ganske dum og går på det samme greiene hele tiden. Arcade mode kan ikke anbefales for å få versus erfaring. Jeg spiller allikevel Arcade mode innimellom for å holde comboene mine vedlike.

Post gjerne replies i denne tråden hvis dere har gameplay eller character spesifikke spørsmål. Og selvfølgelig er det bare å spørre på RBN. Nuke, Wallace eller meg selv bør klare å svare på de fleste spørsmål selv om vi ikke kan alt.
 
#2
Hei! Så bra :D:D
Jeg tenkte jeg bare skulle legge til bitte litt..
Jeg vil virkelig at folk skal begynne å spille dette spillet:p

Hvis det er noen spesifikke characters dere lurer på noe om..
Jeg kan ikke disse karakterene, men det jeg kan er det mest basice.

Jeg kan hjelpe deg med

Ky Kiske
Anji
Potemkin
Testament (soon)
 
#4
Genial thread :D

Kan hjelpe folk med info om:

Dizzy
Jam
Millia
I-no

Anbefaler alle som leser dette å prøve spillet. Er vanvittig moro når man begynner å sette combos i vs matcher.
En annen ting som gjør spillet så kult, er at det holder ikke med basic gameplay knowledge. Man må virkelig sette seg inn i alle char matchups for å ha sjangs, og stort sett de fleste er forskjellige i større eller mindre grad.

Er stort sett det vi sliter mest med når vi reiser til utlandet. Blir alltid eid av chars vi ikke har erfaring mot fra før. Dette gjelder mer i Guilty enn i alle andre fighting games
 
#5
Hah, lasta det ned til, PSP. Det eier noe så sinnsykt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Øh, tid for mongospørsmål: Jeg har noe til PC-en som kalles Guilty Gear X2 #Reload The Midnight Carnival. Old'n'busted eller the new hotness? :usikker:
 
#7
Det jeg har på PSP.
 

Dukie

nice girl
#9
Musikken på dette spillet er så bra at jeg har lastet ned sangene, men øhh .. er det online nå? oO
 
#10
Det nyeste som kommer til å bli spilt i eventuelle turney's og i casuals er Accent Core. Som er det nyeste. Reload er "2 spill" før :/

Det finnes også er koreansk versjon av spillet hvor musikken er litt annerledes:p
 
#11
Jepp som Nuke sa så er spillet alle spiller nå Guilty Gear XX Accent Core
Andre versjoner er utdaterte, de kan være greie å kødde rundt med men ikke når du virkelig skal lære deg å spille.

Det finnes foreløpig bare på JAP men det kommer på US til høsten.
 

MadCow

Lokal moderator
#12
Bestilte dette på forrige mandag, så det ligger nok i postkassa snart :)

Det som også er bra med dette spillet er at det jevnlig kommer nye oppdateringer (ca annet hvert år?).

Hadde vært moro om flere begynte å spille det slik at jeg kan få litt mer lik motstand. Selv om jeg kan ta en match i ny og ne mot Robbie og Wallace så er det ikke digg å sitte der med 50 i loosingstreak :(
 
#13
Genial thread :D

Kan hjelpe folk med info om:

Dizzy
Jam
Millia
I-no

Anbefaler alle som leser dette å prøve spillet. Er vanvittig moro når man begynner å sette combos i vs matcher.
En annen ting som gjør spillet så kult, er at det holder ikke med basic gameplay knowledge. Man må virkelig sette seg inn i alle char matchups for å ha sjangs, og stort sett de fleste er forskjellige i større eller mindre grad.

Er stort sett det vi sliter mest med når vi reiser til utlandet. Blir alltid eid av chars vi ikke har erfaring mot fra før. Dette gjelder mer i Guilty enn i alle andre fighting games
[/b]
Nå har jeg ikke spillet, men kan du gi skrive noen B&B comboes med Jam? Jam er hu dama med det ene beinet opp? Right?
 
#14
SITAT
1) After following 236SD with 236SH, the following 6H-H can be teched really quick. It's due to untech time being wasted in getting to the wall. Ideally, you do the 236SH super low and that becomes the best way to follow up 236SD (very little guard damage, lots of health damage). In any case, I find it hard to do until the end of the combo when gravity kicks in a bit stronger. It's also easier to hit it low in the corner since they don't have room to fly high before hitting the wall. Or you can try and get it high so the tech gives you an air throw setup. It's a very good one, and easy to catch them out of. The variance between 236H > 2H-6H-H dmg and 236SD into loops is small; on the order of around 10 points from what I've seen, at most. Combo choice comes down to preference; 236SD > 236SH... is technically easy and therefore safer.

2) At a high combo count K and 2K are unable to secure a final loop since the enemy can tech between K/2K and 2H. I've been using 2S since it has a low hitbox and is only 1F slower. It has worked in all instance where the enemy can't tech from wall stick.

3) I find 2H(1) or 2H(2)-6H-H to be preferable after 236K wall stick. I find it's less risky and spaces very well (on Sol, at least). In some cases the 2Hs even do more damage.

4) Using Ryuujin in the corner is a waste as it's very inconvenient to combo after unless it hits midscreen where it can send the enemy high and give you time to recover.

5) I find doing 236SDs in a row is easy and convenient, but for damage purposes it's better to prelude them with S-2H(1). I also don't think it's worth doing more than two in a single combo unless it's a specific combo which calls for it or endgame. Otherwise, the additional 10-15 points doesn't seem worth it to me.

6) Ending a loop with a techable wall splat (such as using 236SD > 236SH > pie punch) leads to a nice air throw set-up. So it may be preferable to opt for 236SH midcombo to keep them guessing. May also lead to an aircombo before they can tech. I neglected to try that out.

7) There are combos that give you 25% which may make it pointless not to plan on using that tension midcombo. That is, if the combo isn't heavily prorated, at least.

I should note I've only really messed with mediums and heavies (Sol mostly to study damage and etc.) so what I wrote above may not be completely sound.

Anyway, these are my combo preferences as of now, based on some iota of optimization and my level of execution. It's not yet exhaustive, partly because most of the combos are quite obvious to modify for charge/tension, so I didn't feel the need to list every single variation.

[Dust]
No meter:
D → Homing Jump → j.Hx3 → j.S → JC → dj.S-H → 236K
D → Homing Jump → FD → j.H (ID) → land → hold 4 → S-2H(1)-6H → S → j.D → 214K

1/4 tension:
D → Homing Jump → FD → j.H (ID) → land → hold 4 → S-2H(1) → 236SD → dash 2H(1)-6H-H

Asanagi-K:
D → Homing Jump → FD → j.H (ID) → land → hold 4 → S-2H(1) → 236K → 236K → 2H(1)-6H-H

[AA]
No meter:
AA Parry → P-S© → JC → j.D → 214K
AA j.S → JC → dj.D → 214K
AA 2H-6H → S-2H-6H-H

[Throw]
No meter:
Throw → hj.D → 214K

1/4 tension, corner:
Throw → FRC → S-2H(1)-6H-H → dash 2S-2H(1)-6H-H (doesn't work on Sol)

[CH j.D (2nd hit), CH 236SS, 236SH]
No meter:
dash S-S → j.S-P-S → dj.D → 214K

No meter, corner:
dash 2H(1)-6H-H → dash 2S-2H(1)-6H-H

Asanagi-K:
236K → 236K → loop

1/4 tension (Asanagi-K) [1/2 tenstion]:
236SD → 236SH (236K) [236SD] → loop

[General]
No meter, No charge:
Gatling Chain → H(3) → 6H → 6P → H(3) → 6H → H or 6P-2D
IAD 214K → dash 2H(1)-6H → S → j.D →214K
→ loop (corner)
Gatling Chain → 2D → 22K or 22DKK
j.H → land → 6P → H(3) → 6H → H
j.S → JC → dj.D → 214K

1/4 tension:
Chain → H(3) → 236SD → 236SH → loop

Asanagi-K:
Chain → H(3) or 2D → 236SK → 236K → land → loop
CH 2S → dash 2D → 236SK → 236K → land → loop
AA CH j.S → JC → dj.H → 236K → 236K → land → loop

1/2 tension:
j.2K(1) → RC → land → S-H(3) → 6H → 6P → H(3) → 6H → H

Take any wall 1/4 or charged combo and do dash S-2H > 236SD after first wall stick. Continue rest of combo.

3/4 tension (getting desperate!):
2D → RC → 2H(1)-6H → S → 236SD → loop

Full tension dizzy (It dizzed Sol instantly every time, so the random modifier didn't come into play to muck things up):

CH 236SS → 236SD x4 → dash 2H(1)-6H-H IK! (hopefully)
[/b]
Tatt fra Dustloop forumet,
som Robbie allerede har nevnt så finner man det aller meste man kan trenge der.

Jam er så uber cheese i AC :p Pain-train-INC OH NOES!

Wallace kan nok sikkert hjelpe deg med litt mer å starte med.
Hvordan "hun" fungerer.
GL
 
#16
SITAT(NiloPilo @ 24.07.07, 14.16) 74691
Men Nuky, forklar litt om 1234 greiene osv, altså command, hva er hva?
[/b]
Tallene er faktisk ganske lette....
Det går utifra at du er 1player på 1player siden..

Hvis du titter på numpaden på tastaturet ditt er tallene retningen.
F.eks;
2 = Ned
9 = Skrått opp til høyre
1 = Skrått ned til venstre

5 = Neutral
......

Du bruker som oftest 5 knapper i GG, 6 hvis du er litt cocky som meg:p

Punch
Kick
Slash
Hard Slash
Dust
____
Respect = det er to forskjellige, respect og disrespect.. Btw hvis man bruker vanlig respect(tror jeg, har ikke gjort det så ofte) etter man har vunnet en runde starter motstanderen med en del fylt opp tension.

På sticka mi har jeg


Punch = X
Kick = Firkant
Slash = Trekant
Hard Slash = R2
Dust = L2
Respect = O

correct me if I'm wrong noen, siden jeg har bare vant til å configere å trykke nedover:p

Edit:
Du får si ifra hvis det er noe mer du lurer på
 
#17
Haha ikke så lett å skjønne med en gang det der nei.
Nilo, i guiden jeg posta så er det en link til en general FAQ som forklarer retninger og utrykk om spillet.
Skal du skaffe deg spillet?

Du får vente på at Wallace kommer og poster en beginners guide til cheezy Jam.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#18
Flott initiativ. Har lenge luktet på GG, men aldri prøvd. Tok like godt og bestilte meg Accent Core fra Play-Asia.

Blir vel neppe lettere å finne noen og spille med i utkantnorge enn det var med 3rd. Strike...
 
#19
Haha ikke så lett å skjønne med en gang det der nei.
Nilo, i guiden jeg posta så er det en link til en general FAQ som forklarer retninger og utrykk om spillet.
Skal du skaffe deg spillet?

Du får vente på at Wallace kommer og poster en beginners guide til cheezy Jam.
[/b]
Spillet er nå skaffet, men jeg er litt usikker. Det var kult, men jeg ender opp med å sette inn 3s. Dere må nok ta en kjapp forklaring på neste RBN, slik Robbie og Wallace gjorde første gang jeg testa 3s
 
#20
Moro å se at noen har lyst til å plukke det opp.

Kan gi deg litt Jam hjelp på Rbn Nilo. Er litt lettere å vise i RL :p