Anbefaling til en grei JRPG

Shinra85

Spillegals effort emo
#1
Hei forumet!

Litt usikker på om denne burde vært på Spør Forumet-delen, men pga den er på generell og detta er om spill, så tenkte jeg at det passa seg bedre her.

På jakt etter et greit JRPG som kjører mer fokus på teit humor, en del animu og som er en ballansegang mellom voksent og barnslig. En kombinasjon mellom fantastiske fantasiverdner a la Miyazaki og mer voksen, japansk popkultur er å foretrekke.

Er ikke dypt nedgravd i genren, selvom jeg liker den. Dette er iallefall noen titler jeg har snust litt på. Noen tanker rundt de eller andre? Tips til ting jeg bør sjekke ut?

Eternal Sonata
Hyperdimension Neptunia (1 og 2)
Trinity Universe
Ar Tonelico Qoga
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#2
FFSju.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#4
Hele verden hatet Star Ocean, og jeg synes det var jævlig teit..

.. men jeg spilte igjennom det og koste meg egentlig litt :penga:
Mulig det bare var et tilfelle av timing. Du vet, noen ganger når du får en kløe for en spesifikk type spill, og da er det bare det som gjelder.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#6
Pløyd igjennom det som er av FF-serien (holder på med XIII nå, ikke testa FFXIII-2) .

Nier spilte jeg igjennom og elsket det (etter å ha prøvd, hata det, prøvde det igjen et år senere, elsket det).

Har disse liggende nå;

resonance of fate (testa det ut da jeg testa Nier, likte det selvom det var vanskelig)
White knight Chronicles 2 (fant en promo et sted. Stas)

Skal sjekke ut Star Ocean og Tales of Vesperia
 
#8
tales of vesperia er det eneste bra tales-spill, spill det
 

Lodin

Der Waaaah
#9
Og ja, Xenoblade sies å være det beste jørpergeret de siste ti åra og jeg likte det skikkelig. Ikke min skyld om du er så dum at du ikke har en Wii å spille det på. :p
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#10
Burde presisert at jeg er såpass dum at jeg ikke har Wii å spille Xenoblade på.

Kun PS3 og Xbox.

Takk
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Snust litt på de, men både det jeg har sett, lest og hørt har ikke helt vekka den største apetitten i meg
 

Lodin

Der Waaaah
#13
De har et rykte på seg for å være ekstreme grindespill, men det er egentlig bare det første. I oppfølgerne kan man fint pløye gjennom bare historien og greie seg. Pluss at de er genuint drit morsomme.
 
#14
Har bare spilt enern sjøl og det var rimelig digg. Folk sier at fireren er veldig bra så ja, helt sikkert verdt å snuse på!
 

Javi

elsker dette landet
#16
Eternal Sonata var ganske fornøyelig etter min mening. Pent å se på og de har faktisk klart å fikse cellshading uten at det ser helt teit ut. Kampsystemet var også ganske morsomt, en miks mellom turbasert og realtime. Du har ulike skills basert på om du står i lys eller skygge og har bare en viss tid å bruke før turen går videre. Det gjør at man må følge med og være aktiv for å få mest mulig ut av hver tur. Dette likte jeg bedre enn å bare spamme det samme hele tiden og stå i ro på ett sted. Ellers har det en søt historie og er generelt ganske koslig. Anbefaler det gjerne jeg. :)
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#17
Jeg skrev litt om Qoga her, men som jeg også nevnte der vil jeg nok ikke anbefale det hvis du ikke har spilt noen av de forrige spilla.

Neptunia har et kult konsept og setting, men selve spillet er SKIKKELIG ræva. Battlesystemet er evig treigt (selv om du holder fast forward knappen inne), alt av dungeons er shitty copy-paste design hele veien og i tillegg er grafikken latterlig ræva til å være PS3. Jeg liker å tro at jeg er ganske tolerant når det kommer til JRPG, men her måtte selv jeg gi tapt altså. Oppfølgern er visstnok mye bedre, men jeg har fortsatt såpass vond smak i kjeften at jeg venter til det er rimelig godt under tollgrensa før jeg biter igjen.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#19
Har vel mer eller mindre en "bestilling" på Eternal Sonata inne hos Sagosen. Og Grandia 1 er spilt.

Tenkte å gi Resonance of Fate en kjapp sjanse igjen før jeg kjører på med Breath of Fire IV (kom nettopp på at den støver ned i hylla her også)

Snuser rundt etter Tales of Vesperia, er heftig pris på den der jeg har funnet den.