Akkurat ferri med Ar Tonelico: Qoga - Knell of Ar Ciel (også kjent som "treern" i visse kretser), som for de uinnvidde er et ~40-timers erke-JRPG av vprste sort. Dette spillet, som sin forgjenger, er klart en guilty pleasure for min egen del, og neppe noe jeg ville anbefalt til andre med mindre de er veldig glad i sjangeren eller de forrige spilla. Det som I mine øyne gjør dette spillet spillbart er et helt fantastisk soundtrack og et knall kampsystem som uthever musikken og gjør selv random battles ganske festlig.
Enkelt forklart har man 3 vanlige fighters og 1 magic user i partyet, og i kamp må fighterne dekke den forsvarsløse magikern som sakte booster maginivået oppover og healer fighterne med faste intervaller. Fighterne angriper fiendene med vanlige våpen, men hvis de i steden for å mashe comboer synkroniserer angrepene med musikken boostes maginivået vesentlig. Det er altså en slags tradeoff mellom rask og lite nærkampskade eller treig og enorm magiskade.
Spillet er også ganske lett. Utfordringen går stort sett i å overleve det første minuttet eller så før du har fått boosta magien opp på et skikkelig nivå. Hvor høyt det må avhenger seff av hvor vanskelige fiendene er, og det er viktig å ikke være for kjapp på trykkern da en prematur unleash som ikke dreper fienden betyr at man må starte ladeprossesen helt på nytt. Men stort sett wiper magien floor av hva enn det skal være, også bosser, og det er noe helt spesielt med spill som lar deg overkjøre fienden så totalt som det er mulig her.
Grinding er heller ikke nødvendig, du får rikelig med xp hele veien, og steder med fiender har en battle-bar som synker etter hver fight, så du slipper fler kamper etter et visst antall. Magien i spillet unlockes, i beste jappo-stil, gjennom et komplett "Visual Novel"-style minigame som har en unik story for hver av de tre playable magibrukerne i spillet (alle små jenter seff).
For ja, dette er fortsatt et stykk overseksualisert spill, fult av halvnakne lolis, håpløse innuendoer og null skam. De har riktignok gradvis tona det ned gjennom hver iterasjon, men jeg vil fortsatt ikke si at det så stuereint som det kanskje burde vært. Jeg personlig synes det bare er festlig hvor banalt det til tider er, men det ble også en god del flaue panneklask over grusom dialog.
Og hvis du er interessert i serien vil jeg egentlig anbefale å spille de tidligere spilla først, særlig toern som treern er en slags løs fortsettelse av (mye referanser og tilbakevendende characters bla.). Treern har et nytt kampsystem (i full 3D), og litt bedre grafikk, ellers er det ganske identisk med de tidligere spilla.