Ape Kaster Bæsj

SHDR

Gullmedlem
#1
Ifølge Gamesindustry.biz har den mildt småsprø advokaten Jack Thompson gått ut i media med en av sine klassiske tiltaler: en gutt, som planla å drepe lærere og elever ved skolen sin, samt eventuelle politimenn og brannmenn, lærte å drepe av å spille GTA3. Ifølge Thompson er denne typen "crowd management" målet med GTA3, og man raskt bygger seg opp en ekspertise på feltet når man spiller spillene. Han hevder også at GTA-spillene er "drapssimulatorer, som faktisk blir brukt av kriminelle gjenger."

Thompsen har flere ganger tidligere bundet videospill opp mot alvorlige forbrytelser, noe han kroner seg med tittelen ekspert på. Han er blant annet mannen som klarte å lure Manhunt inn i Stefan Pakeerah-saken i Leicester, og Halo inn i Beltway-saken. John Allan Muhammad skulle visstnok ha brukt Halo til å trene opp sine skyteferdigheter, hvilket virker merkelig. Muhammad var nemlig militærveteran, og ekspert på riflebruk.

Hva synes vi? Bør Manhuntes selv?
 
#2
Jeg syns det blir for dumt å skylde på spillene, det blir som å gi skylden på pistolen for å drepe, bare det ville vært litt vanskeligere for en advokat å utføre.

Selv er jeg ikke en stor tilhenger av disse spillene, men å gi dem skylden for alt dritt i verden blir for dumt, da burde jo mediene fått skyld for masse også, og ikke bli sett på som en nyhetskilde.
 
#3
helt enig med Freezar, litt dumt å skylde på spilla vertfall gta3 for der går det ikk ann å være lite, gå på skole og når man ikke kan gå inn i skole bygg kan man ikke drepe noen barn på det skole bygget. Har aldri sett noen barn i gta3??????????????
 
#4
Opprinnelig skrevet av SNOFTE@12.10.2004, 15.44
helt enig med Freezar, litt dumt å skylde på spilla vertfall gta3 for der går det ikk ann  å være lite, gå på skole og når man ikke kan gå inn i skole bygg kan man ikke drepe noen barn på det skole bygget. Har aldri sett noen barn i gta3??????????????
115827​
Fjott.
Det er ikke poenget i det hele tatt.

Om du har muligheten til å gå inn i skolebygg eller ikke er jo ikke relevant i det hele tatt. Vi prater nok en gang om spill påvirker oss. Spiller man et skytespill - dreper man da folk lettere i virkeligheten, osv.
 
#5
Hvis jeg blir stor skal jeg også bli advokat og legge all skyld på spill, spesielt hvis noen feilparkerer, det skal jeg slå hardt ned på, da det er slikt GTA-spillene gjør med folk. *Spytter på bakken i avsky ovenfor feilparkerte jævler inspirert av spill*
 
#6
Enhver person som har vært i forsvaret og/eller har skutt med flere forskjellige typer rifler/pistoler/maskingevær og diverse annet må vel si seg enig i at det blir for tåpelig når folk skal ha "trenet" opp skyte kunnskapene sine ved å spille halo og liknende. Det å spille halo og skyte med et virkelig våpen er to helt forskjellige ting. La oss prøve å finne en syndebukk for alt som skjer i verden da!, herregud, når sånne tåpelige påstander kommer opp blir jeg provosert!..


Det med påvirking og sånnt skal jeg ikke si noe om, for det har jeg ærlig talt ikke greie på! Jeg har værtfall ikke kjent noen trang til å skyte hode av noen mens jeg har spillt halo...

Hehe, rart å være tilbake på spillegal etter så lang tid, men det er fint :)



-Zich
 
#7
Vi kommer ikke unna at flere vitenskapelige studier har vist at terskelen for å drepe i visse tilfeller kan senkes av å spille spill. Det er ikke ubegrunnet at amrikanske soldater spiller skytespill for å bryte ned sperrer mot det å faktisk drepe noen. Men å gi spill skylden i slike saker synes jeg allikevel blir tåpelig. Det vil alltid finnes andre faktorer som også kan senke terskelen for slikt(film, musikk, bøker, bøker, historie osv), og å saksøke spillprodusenter fordi det finnes lett påvirkelige mennesker blir for dumt. Til slutt: Jeg er ikke noen stor fan av rå, umotivert vold i spill, og syns ikke at dette gir spill noe bedre underholdningsverdi.
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Vent, tar folk det Jack Thompson sier for godt salt nå. Fyren er jo blitt ganske diskreditert opp gjenom åra, særlig etter Manhunt fadesen tidligere i år. Trur det stort sett er spekulative aviser som bryr seg om ham nå til dags.
 
#10
Opprinnelig skrevet av sigkurt@12.10.2004, 17.31
Vi kommer ikke unna at flere vitenskapelige studier har vist at terskelen for å drepe i visse tilfeller kan senkes av å spille spill.
115944​
Hvilke tilfeller da? Hvis man sitter i sterk psykose og pusser rifla midt på Karl Johan 17. mai kan skjønne at noen blir litt frista. De som blir påvirka i den graden har enten en psykisk lidelse eller mentale mangler.
 
M

Mako

Gjest
#11
Det kan være disse spillene har gitt inspirasjon til å drepe, men at man kan bli flinke til å drepe og trene skyteferdighetene sine er litt for drøyt.
Før videospillenes tid var det også my galskap i verden, 1 og andre verdenskrig foreksempel, og en hau med mord. Jeg tror ikke at voldspillene har gjort verden en værre plass å leve i enn det den var før. De folka som blir påvirka av slike spill er syke i hode, det er ikke normalt å ta liv.

Man kan ikke utelukke at folk kan få inspirasjon fra spill, så det kan jo være at vis man slutter med voldsfilmer og spill og kansje tilogme bøker, å prøver å aldri nevne ordet vold mer, og får slutt på all fattigdom og alt er gratis å det er overflod av alt, så har vi heller lite å krangle om og år 2100 blir nok et fredelig år. Slik virker det ikke, det er nok flere ting en bare spill som spiller inn, som urettferdighet og fattigdom.
 
#12
Det at GTA har blitt brukt som drapsimulator er vel kanskje litt overdrevt, men man skal ikke se bort i fra at enkelte folk blir inspirert til å gjøre slike forferdelige ting. Jeg kan vel bare si at jeg tviler på at en skolemassakre kan planlegges ved hjelp av et så lite avansert dataspill som GTA, det er nå min mening. Hadde det enda vært en slem versjon av SWAT eller Rainbow Six da hadde det vært noe annet.

Det at Halo blir nevnt er jo helt på jordet, slik som Shadar sa.

EDIT: Glemte forresten: SulkyIce Dude kaster apebæsj på dum advokat :kul: