Arkadestikker!

SHDR

Gullmedlem
Jeg sitter og lukter på arkadestikker i disse dager, og da har jeg selvsagt lyst på en som kan brukes på både current, og fremtidige konsoller, samt alle konsollene jeg har i hus; en god del, med andre ord. Jeg trenger stikke til PC, for å spille mer hard-to-get-titler som Mark of the Wolves, mens DC-controlleren er nødvendig for Ikaruga og andre SHMUPS, samt selvsagt Street Fighter 3. Til PS2 trenger jeg den for Tekken 4, mens jeg sikkert er helt alene om å like Soul Calibur 2 best på GC. Dessuten er det ikke så dumt med muligheten for SF3: 3rd Strike over Live heller, så jeg tar med en Xbox-converter, så får jeg den riktige følelsen til Metal Slug også.

Valget er greit. Vi sier X-Arcade Dual, så har jeg alt jeg trenger for å holde mine egne små slåsseshindigs. Eller ikke ..? Tvilen veller opp i meg. Er det et godt kjøp? Jeg har aldri sett en hardcore slåssespillfantast bruke dem, og ILiuz albuer meg i siden med beskjed om at det ikke helt er det store for slåssespill. Han snakker om kulespaker, og som dere ser har X-Arcade pærespaker. Hva er egentlig forskjellen, og kjøper jeg katta i sekken med en X-Arcade? Er jeg da forbannet til en avgrunn av n00b-ness, omgitt av leende Tekken-verdensmestere som bæsjer ned på mitt brudne legeme?

Enhver som kan belyse saken premieres med kos.

Jeg er ingen Arcade Stick expert, men jeg trives med Namco Stick'a.
Den som har gule knapper og gul kule. Den holder lenge, og jeg synes den er veldig god. Bruker den til Virtua Fighter, Street Fighter, Guilty Gear, Tekken (innimellom, mest practice) og Soul Calibur 2.

SHDR

Gullmedlem
Joda, joda ... men jeg håpet noen kunne belyse det virkelige problemet ... kule vs pære. Saken er at jeg "trenger" stikke til alle systemene mine, og det blir hinsides dyrt om jeg skal kjøpe én til hver konsoll, i tillegg til at det er grenser for hvor mye plass jeg har til arkadestikker på rommet mitt.

Såh ... er pæreform fullstendig uakseptabelt?

Endre

Ødela forumet
Jeg har ikke testet X-Arcade, men har testet lignende stikker før, og for min del synes jeg ikke man får samme grep og presisjon som med japanske ballstikker. Men har du egentlig så mange alternativer hvis du skal ha en stikke til alt mulig rart?

Redigert: Leser om X-Arcade nå. Der må du kjøpe adaptere for å spille den på forskjellige konsoller. For det første koster det ekstra penger (og sticka er dyr i seg selv), og for det andre blir det ganske sikkert en forsinkelse på grunn av adapteret. Bare noe å tenke på.

Lollypop stick er lettere å gjøre motions med, så hvis du har planer om å spille fighters, så ville jeg anbefale at du dropper 'Pære' sticka

SHDR

Gullmedlem
Om jeg da stripper stikka og monterer en kule på stikka istedet ...? Også lest et par reviews, og selv om de gutta som har skrevet omtalene sikkert ikke er fighting-freaks på samme nivå som dere, mente de at den var svært presis, og nevnte ingenting om lagg eller noe som helst. Det koster meg 1400 kr. for en dobbel X-Arcade med adapter til alle tenkelige og utenkelige konsoller, og det er inkludert frakt. Er det noen andre som har noen forslag til stikker til Dreamcast og PS2, som er de mest prekære konsollene for min del, og som klarer å få lurt prisen på begge ned under 1400 kr. så skal det vurderes.

Blah. Dette var mer komplisert enn forventet. Mest fordi jeg gjør det vanskelig, selvsagt. Litt mer research kreves ... har uansett tenkt å handle meg et par stikker som julegave til meg selv.

*** EDIT ***

Greit. Man har kommet frem til følgende:

a) Om denne hybrid-stikka er akseptabel, tar man den.

b) Om Hori er kulere, tar jeg den FORUTSATT at det finnes streite PS til DC-convertere som også funker med denne.

Om det ikke funker i det hele tatt, blir det

c) Den jævla Namco-stikka jeg har blitt bedt om å kjøpe hele veien. Å, søte skjebne ...

*** EDIT X ***

Blah. Faen så vanskelig alt skal være. Enda mer lesing, og jeg begynner å innse at jeg aldri kommer til å bli hundre prosent fornøyd med noe uansett. Noen som har sett på stikkene til MAS Systems?

HAH! Tror sannelig jeg fant noe fint. Total Control Plus ser kanskje jævlig jalla ut, men den ser ut til å passe meg perfekt. Om jeg da bare smekker på en Hori eller en Namco-stikke, så kan jeg begynne å wanke på å bygge en selv om jeg virkelig finner ut at dette er noe for meg.

Da er det bare å hyle ut om det er noen som synes det jeg viser til her er fullkomment på trynet, ellers tror jeg at årets julepresang er funnet. Man gleder seg.

Jeg har vært interessert i å skaffe meg ei stikke selv i lang tid, men fortsatt ikke "turt" å satse på en. Jeg tenkte på X-arcade'n selv, men blir det virkelig ikke mer enn 1400kr inkludert frakt/moms/toll? Jeg var litt redd for tollen og stuket med å frakte beistet fra utlandet, så jeg prøvde å finne noen norske alternativer. Det eneste jeg fant var dette: Time-Machine
Denne siden er selvfølgelig under oppussing, så der skjer det vel ikke så mye på ei stønn. Men det går jo an å sende dem en mail.

For å sitere en fra "spilledilla.com"-forumet, postet den 9.11.04: "Har en 2 player x-arcade her. Med xbox/gamecube/playstation overganger, pluss reserve stikker/knapper/ledning.
Betalte rett under 2000 for den. Tilsendt fra USA via en kompis som bor der."
Rett under 2000kr for stikke+overganger, og reservedeler. Det ligger i gråsonen på hva jeg er villig til å betale, men man må nok regne med såpass om man skal ha alt tilleggsutstyret.

EDIT: Etter jeg så du begynte å tenke på PS2-stikker istedenfor, så kunne du jo kjøpt en slik PS Joy Converter vedsiden av, hvis du vil koble den opp mot pc'n og bruke den til MAME feks. Jeg har 2 sånne convertere liggende, så kanskje jeg gjør det selv.

Opprinnelig skrevet av Shadar@25.11.2004, 01.29
Skinnluna: Les det redigerte svaret mitt. Jeg lurer på om ikke Hori-en er Teh Shti som det heter i CS. En USB-converter til PSX er iallfall ikke særlig vanskelig å finne seg, så da har man anstendig stikke til "alle" formål.
140734​
Hori Real Arcade er den beste sticka ute nå.
Amerikanske sticker er generelt stivere og kreves at du spiller litt annderledes med dem d.v.s bruker litt mer kraft. De er ikke så responsive og nøyaktige som de Japanske lollipop stickene.
Kjøp Hori RAP og skaff adaptere til alle andre konsoller du vil bruke den på.